Túrázni télen is élmény! – Merinói gyapjú aláöltözet teszt

Ősz végén és egész télen (de néha tavasz elején is) alacsony hőmérsékletekkel számolhatunk hazai viszonyok között is. Ez persze nem indok az otthonmaradásra: télen is kiváló élmény túrázni, természetet járni! Ehhez igen nagy segítséget nyújt egy kellemes viseletű, meleg aláöltöző.

A réteges öltözködés fontossága

A réteges öltözködés előnyeit talán senkinek nem kell ecsetelni. A ruharétegek variálhatók, könnyen aktualizálhatók az adott körülményekhez, és a közöttük lévő légréteg is szigetel. Célszerű persze, ha egyenként vékony, rugalmas, kis helyigényű (és persze tömegű) darabokról van szó. Így kis plusz súlyt és térfogatot jelentenek a zsákunkban, ha oda kívánkoznának.

Az említett körülmények változása pedig nem ritka, sőt! Napjaink klímahelyzete meglepően gyors hőmérséklet- és hőérzet-változásokat is hoz, akár néhány órán belül is. Nem beszélve az amúgy is jellemző napi hőingadozásról: friss, esetleg fagyos reggel indulunk útnak – de lehet, hogy délben hétágra süt a nap, és tíz fok fölötti hőmérséklet melegít. Ezért hát erősen ajánlott az egyes rétegek variálását előre végiggondolni, és a várható helyzetre minél jobban felkészülni.

Merinói gyapjú aláöltözet télen

Az aláöltözetet a Tanúhegyek nyomában nevezetű túrán próbáltam ki

Merinói gyapjú aláöltözetben

Ehhez nagy segítség egy aláöltöző: én a Forclaz Trek 500 modellt választottam, merinói gyapjúból. Első bevetésére a Tanúhegyek nyomában 42 teljesítménytúrán került sor: még az ősszel, de annak legutolsó napján. Reggel hétkor vágtunk neki Badacsonytomajról a hat tanúhegynek; 2-3°C-os hőmérsékletben. Ilyen hőfokokat szerintem már nem szabad félvállról venni, tehát felkerültek az említett rétegek. Aláöltöző, egy technikai póló, egy nagyon vékony pulóver, föléjük pedig a kedvenc MH500-as túrakabátom. Jöhet a Badacsony: két kilométeren 330 méter szintemelkedéssel!

Jött is. A pulóver meg kb. öt-hat perc múlva ment a zsákba. Na, ott is maradt egész nap, hogy lelőjem a poént… Egészen meghökkentő volt a meleg, amit ez az új cucc adott! De leginkább az a komfortos hőérzet, ami nem hideg, de nem is túl meleg. Nem belevacogós, de nem is rommá izzadós. Pedig én erősen hajlamos vagyok erre… És bizony megtoltuk a tempót is: több tucat túratársat hagytunk magunk mögött a kilátóig. Mindeközben kellemes érzéssel, és a kabát adta variálással tovább szabályozgatva. Ha kellett, cipzár le, ha kellett, a két (hónalj alatti) másik cipzárt is „bevetve”. De a pulóver előhalászása egyszer sem merült fel lehetőségként…

Merinói gyapjú aláöltözet

A merinói gyapjú tulajdonsága, hogy könnyen elvezeti az izzadságot

Kíváncsian folytattam: a Badacsony teteje nagyjából férfikalap formájú (ez főleg északkelet felől tűnhet fel). Azaz: hullámzik szépen – lejtők és újabb emelkedők; néha nem is gyengék. A hőérzetem továbbra is kiváló volt. És meg is maradt: le a Bujdosók lépcsőjén, majd a hegy „szoknyáján” ereszkedve-szaladva is. A hosszú – nagyjából vízszintes – aszfaltút Szigligetig teljesen feledtette, hogy még mindig egy friss, télies reggelben túrázunk. Nem szúrt, nem bökött, nem gyűrődött… észre sem vettem, hogy rajtam van. Ez az érzés aztán meg is maradt a Szt. György felé is, meg utána is. A hőmérséklet aztán kissé feljebb mozdult, de a ragyogó napsütéses – kék égboltos idő dacára sem kúszott 6-7°C fölé.

A túra során több helyen csodálatos panoráma tárult elénk

Izzadás és fázás nélkül

Sikeresen túljutottunk aztán a Bazaltorgonákon, egy hosszabb frissítésen, ereszkedésen. Vízszintes szakaszok közé ékeltünk be egy-egy hegyet, mint például a Csobánc, majd Tóti, végül a Gulács… És mindvégig kiválóan érezhettem magam. Izzadás és fázás nélkül, állandó öltözés-vetkőzés híján – mindig elég volt csak a cipzárak használata. Azt gondolom, hogy ez is hozzásegített a kiváló hangulatú túrához, meg az alig nyolc óra feletti teljesítési időhöz is.

Hab a tortán, hogy a célban, a gulyást falatozva sem vert ki a víz, és semmi izzadságszagom sem volt – pedig a technikai pólóknál ez teljesen megszokott, mint tudjuk. Ahogy olvastam, a merinói gyapjú akár több napos viseletet is jól tűr, azaz megkímél némi felesleges cipekedéstől egy napokon átívelő vándorláson. Az is a leírásokból derült ki, hogy érdemes gonddal bánni vele. Első használat előtt kimostam (30°C-on), és mindig fektetve fogom szárítani. Bőven megéri becsben tartani, úgy érzem…

A tanácsokat Gombos Kálmán, szenvedélyes teljesítménytúrázó osztotta meg.

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​