B’twin kerékpárvázak gyártása – Mi zajlik a háttérben?

2018 tavaszán a B'twin márka egy kis csapata látogatást tett vietnámi partnerünk, a VIP gyárában. A VIP készíti az Ultra CF karbon országúti vázainkat és a Rockrider CF MTB vázak egy része is innen kerül ki. A gyárlátogatáson mérnökünk Louis, két tervezőnk, Marc-Antoine és Pierre, valamint az image felelősünk, Damien vettek részt.

A csapat célja az új karbon vázak gyártási folyamatainak megismerése volt.Azért dolgozunk a VIP-vel, mert ők igazán otthon vannak a karbon alkatrészek gyártásában. Kiváló munkát végeznek és páratlan tapasztalatuk van ezen a területen.” – mondja Nicolas Pierron, a Decathlon országúti kerékpársport vezetője.

A VIP gyára Saigontól 45 percre található. “Eléggé eldugott helyen van a gyár, egy erdő közepén. 30 percet utaztunk az autópályán, majd 15 percet kis utakon.

Kerékpár karbon vázak

A gyárépület hatalmas, akkora, mint a B’twin Village (180000 m2).

Ami a legmegdöbbentőbb volt, az a hőség és a magas páratartalom: 35 fok, 85%-os páratartalom. A legtöbb épületben, és ahol a festést végzik, a levegő páratartalma szabályozott, de nagy hőség van.

A csapatot Mark fogadta, a gyár kereskedelmi igazgatója, aki kiválóan beszél angolul. “Először körbejártuk az egész üzemet, és bemutatták nekünk az összes gyártási folyamatot” – meséli Pierre. A VIP együttműködik számos nemzetközi kerékpáros márkával. “Igazi szakértők ezen a területen.

A karbon vázak gyártásának lépései

1. lépés: Az alapanyag elkészítése

Gyantával impregnált karbon lapokat állítanak elő. “Ez a folyamat szigorúan bizalmas.” – mondja Louis. A minőség fenntartásának érdekében a hőmérsékletet és a páratartalmat szabályozzák a helyiségben. A VIP felügyeli a gyanta gyártását. Vagy egy tucat különböző súlyú és ellenállású karbonszálat használnak. Az elkészült hosszú karbon lapokat összefonják, majd -18°C fokon tárolják őket, hogy a gyanta megkössön.

Kerékpár karbon vázak

2. lépés: EPS (expandált polisztirol) keményhab öntvény készítése

Ez a hab a váz belsejének formáját veszi fel. Ezeket az öntvényeket alumínium öntőformákkal készítik, ami szintén egy titkos és rendkívül bonyolult folyamat. “Képeket sem készíthettünk.” – mondja Damien. Egy vékony műanyag cső segítségével vákuumot generálnak, hogy az EPS hab felvegye a váz alakját.

3. lépés: A váz elkészítéséhez szükséges elemek előkészítése

A kiolvasztott karbon lapokat nagyjából 2 méter hosszúra vágják, majd egymásra helyezik őket előre meghatározott szögekben elforgatva. Az így létrejött vastagabb lemezekből fogják kivágni a váz elkészítéséhez szükséges elemeket.

Kerékpár karbon vázak

A formákat rendkívül szigorú előírások alapján vágják ki. Magasan képzett szakemberek a kivágott karbon elemeket az EPS vázra helyezik, mely szintén egy nagy precizitást igénylő feladat. Minden egyes darabot milliméteres pontossággal és meghatározott sorrendben helyeznek le. Több mint 200 elem szükséges csak a váz első háromszögének elkészítéshez. Az összes elemet grammra pontosan lemérik. “Elképesztő volt a dolgozók munkájának pontossága.” – meséli Pierre.

4. lépés: A váz formázása

Amíg a váz még rugalmas, egy öntőformába kerül, mely összepréselve tartja. Az öntőformát felmelegítik és vékony műanyag csöveken keresztül levegőt fújnak bele, miután elérte a kívánt hőmérsékletet és nyomást. A gyanta megszilárdul, ezt polimerizációnak hívjuk. A folyamat végén a váz már mereven kerül ki az öntőformából.

Kerékpár karbon vázak

5. lépés: A vázat kihúzzák az öntőformából

Majd a felületkezelés során eltávolítják róla a felesleges gyantát. A vékony műanyag csöveket és az EPS vázat, melyek a hő hatására összementek, eltávolítják.

6. lépés: A váz megmunkálása

A vázat megmunkálják és előkészítik az olyan alumínium elemek illesztéséhez, mint az első váltótartó fül, vagy a bowdenház vezető. “Igazából ezen a ponton még mindig nem emlékeztet egy kerékpárvázra, mert az alkotóelemeket még mindig nem rakták össze. Alig vártuk, hogy erre is sor kerüljön.” – mondja Damien.

Kerékpár karbon vázak

7. lépés: Minőségellenőrzés

A termék elengedhetetlen ellenőrzéseknek van alávetve az egész gyártási folyamat során, hogy biztosítsák a megfelelő minőséget.” – magyarázza Mark, aki részletekbe menően ismeri a karbon vázak rejtelmeit. Kamerák és röntgen segítségével ellenőrzik többek közt a megjelenést, a geometriát és a súlyt. A nem megfelelő vázakat azonnal meg kell semmisíteni. Ezen felül néhány vázat levesznek a gyártósorról laboratóriumi töréstesztekhez.

8. lépés: A váz előkészítése fényezéshez

Minden felületi hibáját javítani kell. A vázakat még finomabb csiszolással munkálják meg. A legkisebb tökéletlenségnek sincs helye a vázon, hogy a felület alkalmassá váljon a fényezésre. Ez egy rendkívül hosszú és fáradságos folyamat. “Most már kezd emlékeztetni egy kerékpárvázra.” – tette hozzá Pierre.

9. lépés: Fényezés és díszítés

Ez a folyamat már egy másik épületben történik. Csapatunk a fényezőműhelybe megy, ahol a hőmérséklet és a páratartalom szabályozva van. Csak folyékony festéket használnak a jobb bevonat, a vékonyabb rétegek és az alacsonyabb hőkezelés miatt.

Kerékpár karbon vázak

Számos alapozó és színes réteg felvitele szükséges. Ezután a díszítőelemeket kell felragasztani, végül felvisznek egy lakk réteget. Minél több szín van, annál bonyolultabb az eljárás. “Itt nem hibáznak, igazi szakemberek végzik a munkát.” – mondja Damien.

10. lépés: A váz polírozása

A vázat polírozzák, hogy egy szép, befejezett külsőt kapjon. “Most már elkészülnek a részletek is – a váz teljes fényében ragyog“- suttogja Marc Antoine.

11. lépés: Bowden vezetőket helyeznek el a váz belsejében

Ezt azért teszik, hogy megkönnyítsék a kábelek behúzását a Lille-i gyárban. “Ez jelentős időmegtakarítást tesz lehetővé a kerékpárok összeszerelésekor. Csakúgy, mint a váz gyártási szakaszainak nyomon követhetősége. Pontosan tudjuk, mikor, melyik karbon lemezt használták.” – mondja Louis. Az Ultra CF váz súlya 850 g. A festés és az inzertek felhelyezése után sem haladhatja meg a 900 grammot. Ha ennél kisebb vagy nagyobb a súlya, akkor valami hiba csúszott a gyártásba. A váz ebben az esetben nem megfelelő.

Kerékpár karbon vázak

12. lépés: Szállítás

A vázat körültekintően becsomagolják, hogy ne sérüljön a szállítás során. Így készen áll a hosszú, 5-6 hetes utazásra, míg Lille-be nem ér.

A látogatás során a VIP dolgozóinak mérhetetlen hozzáértése tette rám a legnagyobb benyomást. Szakmai tudásuk a legaprólékosabb munkafolyamatokban is érezhető volt.” – jegyezte meg Pierre.

Számos projektünk lesz az elkövetkezendő években, és tudjuk, hogy számíthatunk a VIP-re, hogy közösen megvalósítsuk őket.” – tette hozzá Marc-Antoine, a karbon vázak tervezéséért felelős vezető.

A csapat egy munkaértekezlettel fejezte be a látogatást, ahol a márka jövőbeni projektjeiről volt szó. Végül a VIP dolgozói nyáron elutaztak Franciaországba, hogy meglátogassák a Lille-i B’twin Village-t, így mindkét fél élményekkel gazdagodott.

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​