Üzenet a Farkasnak!

Éveken át gubbasztottam a szoba melegében telente. Képes voltam hónapokig várakozni. Vártam a tavaszra, hogy végre süssön a nap, dőljön belém a D-vitamin, legyen hőség és bringázhassak. Amolyan messiás-váró zarándoklat volt ez, csöppnyi depresszióban megülve – csakhogy önkéntesen, bármilyen hittan tételtől vagy unszolástól mentesen. Azóta, amikor ezen gondolkozom, mindig Sipi – Sipos János – Isten nyugosztalja, szavai jutnak eszembe: „A kerékpározás szabadtéri sport.”

Tovább olvasok

Merj városban bringával közlekedni!

A városi kerékpáros mantrája, amit minden reggel mondj el magadnak

A VÁROS LEKEREKÍTVE – 2013-ban a Decathlon kérésére ezzel a címmel forgatott Kádár Viktor négy olyan kisfilmet, melynek szereplőit a városi kerékpározás köti össze. Ezekben a rövid filmekben négy különböző szemszögből kapunk képet a fővárosi bringázásról, a „bringás életérzésről” és arról, hogy egyáltalán miért jó tekerni a városban. Négy év elteltével újra felkerestük a főszereplőket, hogy megtudjuk, mi változott az utóbbi időben a kerékpározás és az aktív életmód terén. Először Kiskádár Tamással készített interjúmat olvashatjátok.

Munkaeszköz a mérlegen – Btwin RR 960

Jócskán túl az ezredik együtt töltött kilométeren. Az összhangunk kiváló. Sok kovácsmunka nem volt benne, jól passzolunk egymáshoz. A tapasztalataimat egybegyúrva azért igaz, lakva ismerszik meg az ember. Az új neuf-soixante versenyzésre született – ezt szereti.

Balaton 24h MTB váltóverseny – Zánka

Július utolsó szombatján, tizenhetedik alkalommal dördült el a Balaton 24h MTB Váltóverseny startpisztolya a zánkai Erzsébet-tábor területén kialakított rajt-cél központban. Csapatunk 100%-ban elsőáldozóként vett részt a nem mindennapi kihívásban. Az oscar-i klasszikussal élve, tudtuk, csak nem sejtettük, mi vár ránk.

Tovább olvasok

Sportos bakancslistám újabb tétele: a Balaton körbetekerése

Idén augusztusban szeretném teljesíteni “sportos bakancslistám” második pontját, melyből egyébként összesen öt van. Ezek mind egy-egy sportteljesítményhez kötődnek, hazánkon belül. Az elsőt már abszolváltam, az a Kinizsi 100 volt. A mostani pedig a Balaton körbetekerése lesz, egy napon belül. Ennek az előkészületeiről, lelki folyamatáról írok, milyen érzésekkel indulok neki.

Irány Horvátország! Nyaralj Brac-on! II. rész

Selcáról indulva, a brac-i repülőteret is magam mögött hagyva gurultam le a festői szépségű Bol településre. Igazi riviéra hangulat fogadott: pálmafák, kávézók, széles sétányok és a híres Arany-szarv strand. Tovább haladva az út egyre keskenyebbé és töredezettebbé vált, majd klasszikus makadámmá minősült. Poros-köves nyomvonalon tekertem tovább, közvetlenül az azúrosan kéklő tenger partja mentén. A gyönyörködés csak percekig tartott, egyszer csak “Berlini-falként” tört meg előttem az út.

Tekerjük körbe Magyarországot!

Tekerjük körbe Magyarországot bringával! – ezt a mondatot írta le Kocsis Tamás munkatársam egyik levelében és gondolkodás nélkül rá is nyomott a küldés gombra, nehogy később átgondolva a törölt levelek mappájában landoljon. A címzettek közt olyan munkatársak szerepeltek, akikről úgy gondolta, hogy eléggé nyitottak a kihívásokra, de ha kell vissza is húzzák őt a földre. Ahogy később elmesélte nekem: “Mostanra nekik köszönhetem, hogy az ötletből létrejött egy sikeres bringás megmozdulás közel száz fő részvételével.”

Elsősározók

Van abban valami különleges, amikor sikerül beoltani egy ismerősünket a bringázás szeretetével. Ha mindezt csoportosan követjük el, abból pedig csakis remek dolgok sülhetnek ki.

Dallamok a mágnesfék szorításában

Tavasz derekára alakul a kedv, a motiváció, az erő, mellé többet-szebben csiripelnek a madarak, felszárad az út és lombosodnak a fák. Addig pedig a lehetőségek sem szűk keresztmetszetűek. A zene nagyon tud vinni, lelkesíteni, mivel azonban országúton nem célszerű fülessel hajtani, marad a görgő, mint hű monoton-társ. A te bringád, a saját üléspozíciód, a jól belőtt beállításokkal, ugyanazzal a racsni-recsegéssel. Csak, hát egy helyben, erre jó a magadra-hangolt, testreszabott muzsika.

Váltórendszerek – A szükséges rossz

1927-et írunk. Egy fiatal országútis, bizonyos Tullio Campagnolo a hideg szelektől ostromolt Dolomitokban a hátsó kerekével bajlódik a szélben-esőben elfagyott ujjaival és úgy dönt, ő többet nem fog kerékrögzítő anyákkal szenvedni…

Origo

Szakadó eső. Fáztam, vacogtam, mire sor került rám. De máig fel tudom idézni a futamom, szinte méterről-méterre. Egy fésűkagyló-emblémás, két mérettel nagyobb benzinkutas pólóban lobogtam be a célba. Kategóriagyőztesként. Nyertem. Nem volt visszaút.

Ha egy üzlet beindul…

Szívósan kapaszkodtunk egymás hegyére-hátára. Hidegrázósan élvezetes taktikai csata kezdett kibontakozni. A szurkolóink, Laborc főkolompos vezetésével megbabonázták az erdő csendjét. Őrült katlan gyúlt a sóstói erdőben, mint a legnagyobb versenyeken. Volt kenyér is, cirkusz is. A flow pedig egyre jött, a hullám vitt magával.

Házi feladat

„Hat séta a fikció erdejében” címmel írta meg azt a könyvét Umberto Eco, melyet elolvasva kiderül, hogy miként lehetünk jó, sőt, mintaolvasók. Hiába sorakoztatja fel ugyanis egy tehetséges író a legrafináltabb eszköztárat, ha nem vagyunk értő befogadói.

Minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy a kerékpárok és alkatrészeik piacának ösvényein barangolva is alkalmazható ugyanezen elv: hiába a tele polcok, és a hozzáértő személyzet, ha teljesen „süketen” ugrunk bele egy komolyabb kerékpár megvásárlásába.

MA NEM!!!

Vannak napok, amikor nincs akadály. Jöhet sár, hó, fagy. Lehet több az ellenfél, lehetnek erősebbek is. Akkor sem győzhetnek le, mert te aznap nem úgy keltél fel. Ma semmi sem kerekedhet felül. Mert egyszerűen: MA NEM.

Maradj otthon!

Ahogy az Egyesült Államok leendő elnöke nem hisz a klímaváltozásban, úgy utasítom el jómagam a megfázás intézményét. Nem emlékszem olyan precedensre, amikor a hőmérséklet eséséből adódóan kapott volna el bármilyen betegség csak azért, mert nem függesztettem fel a kerékpározást. Tekerünk, kimelegszünk, izzadunk, és amíg nem állunk meg, hogy a mínuszokban próbáljunk megszáradni, nem érhet baj.

Cyclocross újratöltve

Várakozásokkal teli nyári hónapokat, heteket követően újra felvirradt a nagy nap. Október 9-én útjára indult a második ízben kiírt Tirpák Cross sorozat. Bár a verseny elnevezése az országban sok helyütt pejoratív érzéseket keltett a múltban, ma már szövetségi berkekben is elismerést vívott ki, mint a szabolcsi bringások egyik legfontosabb téli CX (cyclocross) eseménye.

Olcsó játék nagy gyerekeknek

Hol is hagytam abba? Ó igen! Az a bizonyos hét, amikor is kiderült, hogy a dél-francia aszfalton ritkaságszámba menő úthibák színvonalával ér fel a hazai csúcsminőségű flaszter, és hogy az Esterel sziklakertjei mekkora élménybringázásra adnak lehetőséget… de nem erről szeretnék most áradozni, hanem azokról az újdonságokról, melyeket a következő évtől találhattok meg áruházaink showroomjaiban, a teljesség igénye nélkül.

Full Gas!

Fogaim alatt ropogós sárrá válik az előttem tekerők által felvert vörös por, az izzadság a singletrack két oldaláról belógó cserjék által rajzolt piros csíkokat marja alkaromon. Nincs lassítás, a nyomomban is robog a tizenpár lihegő személyből álló vonat. A száraz levegőtől úgy ég a tüdőm, mint mikor elhízott tizenévesként Cooper-tesztet próbáltam teljesíteni… Mászás, gyökeres, technikás fordulókkal, szűk egynyomos ösvény, hajtűkanyar, kivágott cserje-csonkkal a közepén, gyökerekkel szabdalt ereszkedés, majd ismét tekerés, mini dirt-elem, mely után a pálya egy pumptrackre fordít rá, majd visszaérünk a kör elejére.

Fagypont

Alkalmazkodunk a környezetünkhöz, mint egy kaméleon. Így van ez a hőérzetünkkel is. Szoktatnunk kell a testünket és az agyunkat is az egyre hidegebb időjáráshoz. Menj bringázni tíz fokban, ötben, fagyponton és azalatt is. Ismerkedj a felszereléseddel, a ruházatod tulajdonságaival! Mennyire légáteresztő, mennyire hőtartó az adott darab.

Fél egészség

Esős körök után vastagon áll a sár a gépen és nem törődtök vele? Hát nem tudtátok, hogy a tisztaság fél egészség?
Fura jelenség, de ugyanaz a felhasználó, aki kocsijának tisztán tartására marokszám szórja a százasokat a kút melletti autómosó pénzbedobó nyílásába, képes úgy elhanyagolni kerékpárját, hogy a márkajelzés kiderítéséhez olyan vastag koszrétegen kell magunkat keresztülverekedni, amit bizonyos kultúrkörökben termőtalajnak hívnak…
Pedig vasparipánk állapotának megőrzése nemcsak olcsóbb, mint szénhidrogén-étrendű szekerünké, hanem része is annak a folyamatnak, amit megelőző karbantartásnak hívunk. Hogy miért is?

Kísértés az Ördög ösvényén

Dacára a baljós előrejelzéseknek, szikrázó napsütésre ébredtünk. “Edzőtáborunk” második napjára időzítettük a király-etapot, megfűszerezve a Vidra-tóval és Románia legmagasabb magashegyi hágójának, a Transzalpinának meghódításával. A tervek szerint – egy rövid tranzitot követően – nem volt más dolgunk, mint egész álló nap kerékpáron ülni és bringázni.

Amikor tudod, hogy ez nem a te versenyed

Életem első hazai rendezésű DH versenye, a X. Kékes DH most májusban volt . Országunk legmagasabb pontja és környezete ideális helyszínt biztosított egy tökéletes hétvégi versenyhez. A pálya akkor egy enduro kerékpárral is teljesíthetően volt kialakítva, így adott volt, hogy miért ne próbáljam ki magam egy ilyen versenyen. Sajnos az itt bevetett bringám nem tudom annyit használni, mint amennyit szeretném. Így a megszokása és a pálya nehézsége, már akkor eleve egy 2km-es szenvedést eredményezett az elején.

Egy transzcendens hétvége a Déli-Kárpátokban

Első nap. A Transzfogarasi-út.
Hajnali négy óra ötven perc. Nyíregyháza. Kávé a termoszban, csomagok, bringák a kocsiban. A szélvédő mögött még üveges tekintetek. Indulás Debrecenbe. Évek óta dédelgetett álmunk, hogy egyszer együtt „megmásszuk” a Transzfogarasi-utat, egybenfeljussunk a Déli-Kárpátok második – érdekességképpen Európa hetvennegyedik – legmagasabban fekvő alpesi útjának tetejére.

A méret a lényeg?

„Az új mindig jobb”, szól Barney Stinson örök érvényű közhelye. Valóban így van ez? A kerékpározás műszaki háttere, mint a technikai sportoknál általában, szinte követhetetlen dinamikával fejlődik. Szinte napi rendszerességgel kelnek életre vadonatúj szabványok, a fórumokon és a közösségi média üzenőfalain pedig vérre menő viták indulnak ezek létjogosultságáról.

…mint púp a hátamra

Bár e sorok gépelése közben épp egy üdítő hideghullám éri el hazánkat, a hőségtől koránt sem szabadulunk ilyen könnyen. Izzadunk, ha lemegyünk a pékségig, verejtékezünk, ha lehajolunk befűzni a cipőnket, patakzik rólunk a víz, ha lefutjuk az esti körünket és persze, önnön levünkben pácolódunk, ha nyeregben ülve faljuk edzőkörünk kilométereit. Szervezetünk literszám ontja magából a sós folyadékot, mi pedig azon kapjuk magunkat, hogy sivatagi délibáb-kaktuszokat vizionálva epedezünk egy üdítő korty víz után.

24 órás kerékpárverseny a Hungaroringen

A Ring24 valami olyan, amire az ember a verseny végeztével azt mondja, hogy “na ide aztán soha többé” Aztán a következő évben mégis ott áll újra a startvonalnál valami újra és megmagyarázhatatlanra éhesen. Ritkán esik jól, többször rosszul. Kimerítő, fájdalmas, néha még frusztráló is, de szenvedélyes és őszinte hozzád.

Telepíti a frissítést?

Valljuk be, szeretünk bütykölni. Előbb-utóbb le kell cserélni valamelyik alkatrészünk. Vagy mert elkopott, vagy mert elavult, esetleg az igényeink, képességeink változtak olyan irányba, hogy módosítás szükséges a gépen. Nem vagyok ez alól kivétel magam sem. A következő sorokban azokat az újonnan felszerelt alkatrészeimet vesézem ki, melyek az utóbbi hónapokban kerültek gépemre, remélve, hogy segítséget tudok nyújtani ezzel saját fejlesztéseitekhez.

Testedre szabva

”Engedje le az ülést addig, hogy leérjen a lába, mert elesik!”

Hányszor, de hányszor hallom ezt aggódó szülőktől, férjektől, „jobban ért hozzá, mert van kerékpárja” típusú, vásárláshoz magukkal hozott ügyeletes megmondóemberektől…

Éld meg!

Kell valami zsigeri… Valami mélyről jövő… Kell valami, amivel áthidalsz olyat, mit egyesek fásultságnak, depressziónak neveznek, mások vitaminhiánynak… én télnek.
Túl esni rajta? Nem. Megélni nehéz, azt kell jól. Élmény kell. Színt festeni oda, ahol fekete-fehér a paletta.

10 dolog egy edzőkörre

Egy edzőkörön igyekszünk minimalizálni a magunkkal cipelt súlyt, de ha a hasonló eseteket el szeretnénk kerülni, egyszerűen elengedhetetlen, hogy plusz grammokat, dekákat adjunk felszerelésünkhöz. Listámból kedvetek szerint válogathattok hasznos útitársakat.

Azért a sár az úr!

Már ősz óta – mikor is rákattantam a szakágra – vágytam egy jó kis “belga” versenyre sárral, hóval, jéggel, gyötrelemmel megspékelve. Nem kellett csalódnom. A nagy napot megelőző havazást egy jól irányzott kétnapos esőzés „fojtotta” le. Minden adva volt a kerékpározásra teljesen alkalmatlan körülmények kialakulásához.

Esőnap

A zaj nem kótyagos fülem zúgása: a menetrend szerinti, szabadságra időzített, két napja tartó eső szolgáltatja ébresztőm zenéjéhez a háttérvokált.