Kerekesszékes curling – 5 ok, amiért még ma el kell kezdened

A kerekesszékes curling egy taktikázásokkal és izgalmakkal teli, hazánkban meglehetősen fiatal sportág. Összehangolt csapatjáték, stratégiai gondolkodás és egy kis erőnlét egyaránt szükséges hozzá - na és persze a hűvös idő szeretete.

Fotók: Bognár Andrea

1.Ez a neked való sport, ha unod a szokványos edzéseket

A kerekesszékes curling egy fiatal sportág, az 1990-es években jelent meg a nemzetközi sportéletben. A Téli Paralimpiai Játékokon a 2006-os évben, Torinóban mutatkozott be, míg a hazai edzéseket egy lelkes, összetartó csapat indította el 5 évvel ezelőtt.  Olyan sportot választanál, ami egyedi, különleges? Szívesen edzenél a hazai válogatottal egy jégen, hogy a legjobbaktól tanulj? A kerekesszékes curling a te sportod!

Kerekesszékes curling: dinamikus stratégiai csapatjáték

Kerekesszékes curling: dinamikus stratégiai csapatjáték

2. Javíthatod precizitásod, mentális fegyelmed

A curlinghez hasonlóan a kerekesszékes curlinget is egy 45,72 méter hosszú és 5 méter széles pályán játszák, melyet 3 cm vastag, desztillált vízből készült jég borít. A jég felülete nem teljesen sima, hanem kissé érdes, így a közel 20 kg súlyú , gránitból készülő curling kő nem tapad, hanem irányíthatóvá válik. A mérkőzés célja, hogy a játékosok minél több curling követ juttassanak el csúsztatva a pálya két szélén elhelyezkedő ház belső gyűrűjének közepébe, vagy legalábbis minél közelebb ahhoz.

Rita, a magyar válogatott tagja összpontosít a curling kő csúsztatása előtt

Rita, a magyar válogatott tagja összpontosít a curling kő csúsztatása előtt

A kerekesszékes curlingben nem megengedett a söprés, azaz a curling kő sebességének és irányának befolyásolása az előtte lévő jég “sikálásával”: ha egyszer kézzel, vagy a csúsztatást segítő bottal (stick) már meglökték a követ, akkor annak útja már nem módosítható. Így tehát különösen fontos, hogy a játékosok akár stresszhelyzetben is jól tudjanak összpontosítani, precízen csúsztatni. Ez a képesség rendszeres edzéssel sajátítható el.

3.Erősítheted stratégiai gondolkodásod

Egy curling mérkőzés általában 8 részből, azaz endből áll, míg a bajnokságokon, valamint az olimpián 10 endből. Az egymással játszó 2 csapatnak 8-8 köve van egy endben.  A csapatok felváltva csúsztatnak egy-egy követ. A csapat minden egyes olyan curling kőért egy pontot kap, amely a célponthoz közelebb áll a házban, mint az ellenfél bármelyik köve. Így a taktika része lehet az ellenfél curling kövének elmozdítása is. Ezért ennél a sportágnál kivételesen fontos stratégiai gondolkodás, nem véletlenül hívják a “jég sakkjának”. A menetközbeni taktikát a csapatkapitány (skip) dönti el, miután megvitatta azt a csapattagokkal.

Elmerülnél a játék bemutatásában? Olvasd el a részletes szabálykönyvet is!

Elmerülnél a játék bemutatásában? Olvasd el a részletes szabálykönyvet is!

4. Fizikai kondíciód is fejlődhet

A mérkőzést fedett pályán játszák, a terem hőmérséklete 4 fok körül mozog. A szükséges erőnlétet, a sikeres csúsztatáshoz nélkülözhetetlen edzettséget gyakorlással, a kar-, vállizmok megacélozásával érik el a játékosok. A tavasztól őszig terjedő időszakban sem állnak le a mozgással, ilyenkor a kardió gyakorlatok kerülnek előtérbe.

Ehhez a mozgásformához nem feltétlenül szükséges különleges sportkerekesszék, hagyományos aktív kerekesszékkel is űzhető.

Próbáld ki a curlinget, vegyél részt egy próba alkalmon a magyar csapattal!

Próbáld ki a curlinget, vegyél részt egy próba alkalmon a magyar csapattal!

5.Biztosra veheted a jó hangulatot

A hazai kerekesszékes curling válogatott a Kamaraerdei Curling Clubban edz heti rendszerességgel, Kerekes Olivér vezetésével. A csapat, Rita, Anikó, Viktor és Péter isteni hangulatban tölti a tréning időt: a teremben visszhangzik a nevetésük az egymást zrikáló poénok és sikeres endek után.  Kétség nélkül mondom, hogy pazar légkörben megtartott curlingre, erősítésre számíthat és nagyszerű baráti társaságra is lel, aki hozzájuk csatlakozik. Ne habozz, keresd őket a facebook oldalukon, vegyél részt a következő alkalmon!

További tippjeink:

 

Az edzésen való részvételt köszönjük a válogatott tagjainak, Sasadi Anikónak, Sárai Ritának, Beke Viktornak, Barkóczi Péternek és edzőjüknek, Kerekes Olivérnek.

 

 

 

 

 

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​