A jóga, mint kiegészítő sport – Aikido és jóga

Folytatódik a cikksorozat, ezúttal a jóga és az aikido kapcsolatát vizsgáltam meg, mindkét sport egy jeles képviselőjével Csák Gergellyel, a Zumm Aikido Egyesület és Dojo vezetőjével, gerinc- és hatha jóga oktatóval beszélgettem erről egy kellemes, laza hangulatú délutánon.

Csák Gergely eredetileg szociológus végzettségű újságíró, hogy mégis hogyan került az aikido és a jóga útjára?

Csák Gergely 4. dan aikikai mester

Csák Gergely 4. dan aikikai mester

Gergő az általános iskolai évei alatt aktívan, versenyszerűen úszott, azonban sosem kedvelte igazán ezt a sportágat, nem állt közel a szívéhez. Majd amikor abbahagyta a versenysportot, hamar megérezte a szervezete, és elkezdett hátfájással küzdeni. Innen indul Gergő története az aikido kapcsán, hiszen ekkor döntött úgy egy kedves barátjával, hogy szeretnének valamilyen rendszeres sporttevékenységet űzni. Rövid keresgélés után, ez az aikido lett.

Miért az aikido?

„Első mesterem egy olyan testalkatú lány volt, mint te, csak 150 cm és 40 kg. És attól fogott meg az aikido, hogy egy kétméteres 120 kilós férfit dobált az első edzésen, amikor megnéztük, hogy mi ez a harcművészet. És akkor láttuk, hogy a férfi nagyot esik, csattan, felkel, újra támad, a hölgy kitért, a férfi újra nagyot esett, nagyot csattant. Akkor gondoltuk, hogy ez a sport talán a mi testalkatunkhoz is megfelelő lesz.”  

Egy dobás, aminél senki nem sérül meg

“Az aikido a béke művészete”

Az aikido nagyon sokat adott Gergelynek az elmúlt 20 év alatt, immár 4. dan aikikai mestere a sportnak és saját dojo-t vezet. Elsősorban testtudatot, komolyságot, higgadtságot és türelmet és persze egy speciális izomzatot is.

Azonban Gergő észrevette magán, hogy az aikido minden előnyének ellenére egy dolgon nem segített, mégpedig a hátfájásán.

Jóga, mint a hátfájás ellenszere?

Az egyetemi évek alatt egyre csak fokozódtak a gerincfájdalmai, a rengeteg ülés miatt, és hiába sportolt rendszeresen, az aikido saját bevallása szerint nem alkalmas ennek kezelésére.

„Bevallom őszintén, hogy az aikido edzések 95%-a nem arról szól, hogy egészségvédő gyakorlatokat csináljunk. Vannak ilyen ízületi feszítések, de ezek sem kimondottan arra szolgálnak, legalábbis, ha egy átlagos magyar aikido edzésről beszélünk.”

Végül Gergőt akkori párja vette rá, hogy próbálja ki vele a gerincjógát. Mint a legtöbb férfi és valljuk be a legtöbben, akik jógázni kezdenek, szkeptikusan állnak a jógához, főleg a jógaelméleti és a jóga táplálkozás kérdéskörei miatt.

Gergővel sem volt ez másként, azonban azt ő is rögtön belátta, hogy milyen kiváló élettani hatásai vannak a gerincjógának.

„Úgy megnyújtottuk és megerősítettük az izmokat, hogy nekem pár hónap után elkezdett elmúlni a derékfájásom, éreztem, hogy ez nagyon jó és elkezdtem rendszeresen járni.  Egy pár év után azt gondoltam, hogy jó lenne, ha ezeket a gyakorlatokat én is meg tudnám tanítani másoknak, az aikido edzéseken is rengetegen küzdöttek/küzdenek gerincfájással. Ezért elmentem egy jógaoktató képzésre is.”

Gergely azóta sem állt meg, több jóga oktató képzést is elvégzett már, és éppen most fontolgatja, hogy újra belevág egy újabb képzésbe.  🙂

Itt egy 1-es harcos pózban láthatjuuk Gergőt

„ A jóga nem arról szól, hogy az ember a fülé köré csavarja a bokáját”

Ha kifejezetten jógázni szeretnénk Gergővel, akkor jelenleg az Essential Yoga stúdióban találkozhatunk vele egy-egy órán, illetve most több vállalatnál is, speciálisan az „irodista mozgásszervi betegségekre” alkalmazott irodai jógát tart.  Nagy hasznát veszi azonban jógaoktatói képesítésének az aikido edzések felépítésekor.

Hogyan tudja kiegészíteni az aikido edzéseket a jóga?

Gergővel beszélgetve az első észrevételem az volt, hogy az aikido és a jóga két eléggé hasonló tevékenység, ami a hatásait és a szükséges hozzáállást illeti.

„Az aikido egy relatíve szigorú dolog, kicsit olyan, mint az ashtanga jóga. Azt vagy csinálod, vagy nem. Az ashtanga jógások is heti hat napot gyakorolnak, kivétel vasárnap. Nálunk is úgy van, amikor edzés van, akkor edzés van, jönni kell. És az egy kemény külső-belső munka, az aikidónál ugyanúgy, mint egy ashtanga jógánál. Viszont ugyanúgy, mint a jógában, az aikidoban sincs verseny, az embernek saját magánál kell jobbnak lennie. Ez ugyanúgy egy belső út, mint a jóga. Ugyanazt a célt szolgálja a kettő, valahol a megvilágosodás, a meditáció a cél a jógában és az aikidoban is, csak mások a módszerek.”

Gergő elbeszélése alapján az aikido egy igazán szimpatikus sport lett a számomra, hiszen a jógikus alapelveket megtalálhatjuk az aikidoban is, olyan gyakorlatokat tanulunk, amellyel anélkül háríthatunk el támadásokat, hogy a támadónak igazán ártanánk.

Az aikido maga is egy mozgásos meditáció

Aikido és jóga, nem is annyira különböznek, mint hinnénk

A hasonlóságokon túl persze megfogalmazta, hogy mégis mit adott neki a jóga az aikidóhoz? 

Az addig meglévő testtudatosságán nagyon sokat fejlesztett, a koncentrációján (egyhegyű) is javított így jobban, stabilabban bele tudott helyezkedni az edzésen is egy-egy pozícióba. Magabiztosabban tud kivitelezni egy-egy technikát.

„A szervezet egy kicsit másfajta terhelést, ingert kap, javult a koncentrációja, gyorsabban tanult , frissebb lett a feje, alkalmazkodóképesebb lett a teste, nagyobb lett a testtudata, megtanulta, hogy mik azok az irányok, amik veszélyesek, amiket nem szabad csinálni. Nagyon sokat ad hozzá egy küzdősporthoz, harcművészethez.”

Gergő aikido órái kicsit sajátosak, hiszen ő elkezdte beépíteni a bemelegítésbe és a nyújtásba a jóga erősítő-nyújtó gyakorlatait. Sajnos a magyarországi edzések többségén a bemelegítés és a nyújtás is elmarad, ezzel fokozva a sérülések kockázatát. A deszka- és székpózt, a kobrát, az ülő szögpózt, vagy egy pillangópózt például igen gyakran alkalmazza az edzéseken. Rengeteg csípőnyitó ászanát használ a bemelegítés során, hiszen az aikidóban ezt a csípőtájéki részt hívják a „központnak”, aminek a megfelelő bemelegítése és mobilitása kiemelten fontos.

„Nagyon jót tesz nekik úgy látom, javul az emberek tartása, nem fáj a derekuk, nem fájnak az ízületeik, nem kezdik el hideg izmokkal az edzést.”

A harchoz hús kell

Gergőt is megkérdeztem a jógikus táplálkozásról. Itt azért nagyban kiütközik a jóga és az aikido közötti különbség, főleg a húsfogyasztás kapcsán.

„Mi nagyon sokat harcolunk, a harchoz hús kell, azt nem lehet hús nélkül csinálni. Bizonyos fokú agresszivitást bele kell vinni az edzésbe, mert ott néha muszáj feszíteni.”

Gergely azonban azt is elmondta, hogy próbál tudatosan, a rendszerességre ügyelve táplálkozni. Kerüli a túlzottan feldolgozott élelmiszereket, a túlzottan cukros és zsíros ételeket, a gyorséttermi kajákat és próbál figyelni a „fair trade-re” is. Fontosnak tartja a mértékletességet, és a jógagyakorlás előtt 2-3 órával már nem szokott enni, hogy az emésztési folyamatok ne zavarhassák meg a gyakorlását.

Mit tanácsol Gergő annak, aki most kezdené a jógát?

Gergely tanácsát szerintem érdemes megszívlelni, nagyon bölcs gondolatot fogalmazott meg a témában.

„Mi a legnagyobb tévhit a jógában? Én nem vagyok hajlékony, nem megyek el jógázni. Ez egy saját magunkat hátráltató hozzáállás, hiszen a jógában pont az a lényeg, hogy kevésbé számít az eredmény, mint maga a tevékenység. Amikor az ember elkezd jógázni idővel rájön, hogy a jóga nem csak egy eszköz, hanem egy életmód, egy spirituális út.”

Sokan azért mennek jógázni, hogy megváltoztassák testképüket, hajlékonyabbak legyenek, és csak járulékos pozitív hatás az egészségre gyakorolt hatása.

Gergő szerint azonban fontos, hogy a jógához ne „eredményorientáltan” és elvárásokkal tele álljunk hozzá.

Ami a felszerelést illeti, Gergő a minimalista irányzat híve, véleménye szerint az első óra felszerelésének bőven elég egy rövidnadrág és póló, meg egy kényelmes matrac. 🙂

Leginkább a gerincjógát javasolja a kezdők számára, ezzel minden alapot megkaphatnak a későbbi gyakorlásukhoz.

Kezdőknek a gerincjógát ajánlja Gergő

Gergellyel, mint fentebb említettem az Essential Yoga stúdióban és a Zumm Aikido Egyesület edzésein, igazán profin felépített és jó hangulatú edzéseken találkozhatunk. 

Én nagyon köszönöm Gergőnek az interjút, remélem a jövőben lesz alkalmam kipróbálni, hogy az én jógázásomhoz, mit ad az aikido. 🙂

 

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​