Ultrafutásban szerzett tapasztalataim – Mentális felkészülés

Az ultrafutásról szóló cikksorozatunk utolsó részében a mentális felkészülésről olvashattok. Hogyan lehet felkészülni lelkileg egy ilyen hosszú versenyre?

Mentális koncentráció – lépésről lépésre

Minél hosszabb egy verseny annál nagyobb szükség van arra, hogy fejben erős legyél. Nekem ez a határ 12 óra után kezdődik valahol. Addig elvagyok viszonylag nagyobb mentális koncentráció nélkül is. Viszont mikor az izomfáradságból adódó fájdalom mellé már társul egy erős alvásmegvonás, esetleg még gyomorprobléma is, ott azért már nagyon kell akarni, hogy be tudjuk fejezni az adott kihívást!

Ezt is lehet edzeni, nem kell azt gondolni, hogy ez vagy megvan valakiben vagy nincs. Nyilván ebben is van, aki szerencsésebb és könnyebben kezeli ezeket a nehézségeket, van aki kevésbé, de ez nem lehetetlen senki számára! Ami nehéz, hogy ehhez az állapothoz eljutni szinte csak versenyen tudsz, hiszen nem edzünk 15-20 órákat egyben. Ezért fontos, hogy ne egyszerre olyan kihívást válasszunk, ami eltarthat akár 30 órán keresztül is, mert akkor nagyon hosszú lesz az az idő, amit brutális mentális erővel kell végigküzdenünk. Apránként szoktassuk az elménket ahhoz, hogy valóban elhiggyük azt: LEHETETLEN NEM LÉTEZIK!

Ultrafutás mentális felkészülés - Nincs lehetetlen!

A legfontosabb, hogy tudatosítsuk magunkban: nincs lehetetlen!

Próbáld kizárni a negatív gondolatokat!

Sokféle mentális nehézség jöhet egyébként. Teljesen más egy A-ból B-be futásnál és egy körözős versenynél is. Más terepen és utcai versenyeken is. Más akkor, ha lehet segítőd és mikor teljesen egyedül kell megoldanod mindent. Kell egy terv mindenre, hogy mi visz tovább majd egy adott szituációban. Mi motivál akkor, mikor a tested már egy semminek érzed és úgy érzed, a világ leggyengébb embere vagy. Sajnálod magad és hibáztatod, hogy miért vágtál bele a kihívásba – de tovább tudsz menni mindig, de talán ez a LEGNEHEZEBB az ultrafutásban. Akkor tovább menni, mikor mindenki más már feladná, megállna, kiszállna.

Az elménk nagyon le akar korlátozni bennünket, viszont a test sokkal többre képes! Ez az az érzés, amiért én szeretem a hosszú távokat, olyan érzések, olyan tapasztalatok, olyan erők és gyengeségek kerülnek elő belőlem, amit máshogy nem tudnék megtapasztalni. Meg kell próbálni kizárni teljesen a negatív gondolatokat – nagyon fog majd próbálkozni, be akar furakodni az elménkbe, de nem szabad hagyni, mert az könnyen feladáshoz vezet!

Ultrafutás mentális felkészülés - Zárd ki a negatív gondolatokat!

Próbáld kizárni a negatív gondolatokat!

Gyűjts motivációt!

Végül pár, számomra fontos motiváló mondat, amiket sokszor olvasgatok és gyakran előszedek a nehéz pillanatokban:

„A kilométerekért jöttünk! Ha nem tudsz futni, kocogj! Ha az sem megy, sétálj! De kellenek a kilométerek! Nem hagyunk senkit sem meghalni a pályán, de nem félünk közel kerülni hozzá!”

“Fájni fog, igen! De másnap sokkal jobban fog fájni, ha a versenyen nem teszel meg mindent!”

“Fuss úgy, hogy nincs több lehetőséged! Itt és most tudsz bizonyítani! Nem holnap, nem jövőre! Itt és most!” (Howard Nippert, az amerikai 24 órás csapat kapitánya)

„Az értelem azt érezteti velünk, hogy mi nagyon öregek vagyunk, de abban a pillanatban, mikor a szívemet használom, én húsz éves vagyok! Látni akarom, hogy a szívnek van-e köze a fizikai erőnléthez. Azt találtam, hogy az emberi értelmünk az, amely a problémát teremti. Messze túl kell mennünk a fizikai értelem határain, amely megköt minket és minden pillanatban elbátortalanít. Azt mondja:te nem teheted ezt, te nem teheted azt, ez nem lehetséges számodra. Azonban amikor a szívben élünk, nem létezik olyan számunkra, mint lehetetlen.” (Sri Chinmoy)

A lényeg az egész ultrafutásban, hogy élvezd, amit csinálsz, találd meg a számodra megfelelő dolgokat (felkészülés, frissítés, felszerelés, motiváció)! Hisz ez is csak egy hobbi, amit a szabadidőnkből elvéve csinálunk, ha nem élvezzük, semmit nem ér!

Az ultrafutásról szóló cikksorozatunk előző részeiben a frissítésről, az edzésekről, a saját út megtalálásáról és az öltözködésről olvashattok. Az írásokat Borbás Tibor Szabolcs, ultrafutó osztja meg velünk, aki indul a 2019-es Spartathlon versenyen.

Decathlon sportközösség

Decathlon sportközösség

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​