Mit rontottam el az első OCR versenyemen…

... és hogyan csinálom manapság jobban? Bár az ember az évek múlásával előbb-utóbb felnő, mégis szeretünk időről-időre visszatérni a gyermeki énünkhöz. A fizikai kihíváson kívül mi mással magyaráznánk azt, hogy felnőttként szeretünk a sárban dagonyázni, gumikerekeken átgázolni, szalmabálákon átmászni, és még sorolhatnám? Sőt, mindezért még fizetünk is! Személy szerint már a kisebb létszámú OCR (Obstacle Course Race, magyarán akadályfutás) versenyeket preferálom, de sosem felejtem el az elsőt.

Nézzük, mit rontottam el mikor először átfutottam a start vonalon, és hogy tapasztalatot szerezve mit csinálok ma már jobban.

1. Ruházat és cipő

Mi volt az elsődleges szempontom az első szettem összeállításakor? Legyen minél olcsóbb! Minek költenék bármi olyan ruhára, cipőre, amit kiszakíthat a szögesdrót, sáros lesz, tönkremegy? Emlékszem a kezdőszettemre: a legolcsóbb póló, a legolcsóbb nadrág, a 10 éves futócipőm és olyan alsónemű, amit nem sajnáltam kikukázni verseny után.

Mi volt mindezzel a probléma? Nos, a tornázásra alkalmas, OCR-re anyagánál fogva teljesen alkalmatlan pólóm és nadrágom olyan szinten szívta meg magát sáros vízzel, hogy öröm volt aztán megpróbálni futni benne (NEM :D). Egyrészt nagyon nehéz lett, másrészt onnantól dörzsölt. A cipőm talpa el volt érve, így persze amikor beleragadt a komolyabb sáros részbe, leszakadt belőle egy darab. A sportmelltartóm is régi volt, így természetesen az is erős irritációt okozott.

Mit csinálok ma már másképp? Most sem veszem meg a legdrágább ruházatot, de már figyelek rá, hogy technikai anyagot válasszak. Felsőben és nadrágban is passzosat használok. Nadrágnál figyelek rá, hogy térd alá érjen, így a kúszós akadályok nem szedik szét a térdemet.

OCR verseny - Ruházat és cipő

Fontos, hogy technikai ruházatot és cipőt válasszunk!

Hűvösebb időjárás esetén felveszek egy hosszú ujjú felsőt, de ebből is passzos verziót. Sportmelltartóból sem egy ősrégit húzok elő, hanem egy futásra alkalmasat, persze ebből is sötét színt, hogy ki lehessen tisztítani a sarat belőle. Zokni esetében is ez a stratégiám, kiegészítve azzal, hogy a bokám érdekében olyan modellt választottam, ami tartja az ízületeket.

OCR verseny

Hűvös időjárás esetén hosszú ujjú felsőt választok

Arra azért érdemes lélekben felkészülni, hogy bizony a ruházat az extrém körülmények hatására tönkremehet. A speciális OCR ruházaton kívül a legtöbb futó felszerelés nem ilyen igénybevételhez lett kitalálva. Így persze érdemes szétnézni a terepfutó  és a hobbi futó ruházat között, de számolni kell vele, hogy a jótállás nem fog élni szögesdrót okozta sérülések esetén.

Cipőből nem érdemes a legeslegolcsóbb aszfaltosat venni. Sőt, a legdrágábbat sem.  A tapadás és a strapabírás miatt mindenképp érdemes beruházni egy terepfutó cipőre. Én már jó pár OCR óta a Kalenji XT6-os cipőmet nyúzom, és eddig semmi gondom nem volt vele. Újabb verziója az XT7-es, amit kifejezetten sáros terepre alakítottak ki, és akár 80 km-es versenyen is megállja a helyét.

OCR verseny - Milyen cipőt válasszak?

Válasszunk technikai, például terepfutó cipőt OCR versenyre!

2. Frissítés

Ezt nem az első OCR-emen rontottam el, hanem a másodikon, amikor a táv 15 km környékén volt. Nem vittem magammal sem vizet, se energiapótlást. Meleg volt, nagy páratartalom, nem ettem eleget előtte, így egy idő után nagyon enervált lettem. Fontos kiismerni a saját szükségleteinket, és nem versenyen kísérletezni úgy frissítési stratégiákkal vagy termékekkel.

Ami nekem nagyon bevált, az gél tekintetében a G-easy és az egy adagos zselé. A G-easy előnye, hogy 2 adag gélt tartalmaz. A tasakra csavarható szipka segítségével adagolhatjuk a megfelelő mennyiséget, a maradék pedig nem folyik ki a zsebünkbe.

Érdemes előre tájékozódni a frissítőpontok számáról és elhelyezéséről. Ha nem elegendő, akkor kell magunkkal saját frissítést vinnünk. Ennek módjairól egy korábbi cikkben alaposan tájékozódhattok.

3. Felkészülés

Az OCR versenyt meg lehet úgy is csinálni, hogy sok akadály nem sikerül, és kiváltjuk büntetővel. De ki megy azért futóversenyre, hogy végig négyütemezzen? Ha már megvan egy alap futó kondíció, akkor le kell csekkolni, hogy általában milyen akadályok kerülnek elő egy-egy versenyen. Sok eseményen van majomlétra, kötélmászás, palánkon átmászás, stb…ezek bizony a lábak mellett a felsőtest izmait is igénybe veszik. Ne vegyétek félvállról ezeket az akadályokat. Láttam már vállficamot majomlétrán, biztosan nem volt kellemes!

A jó hír, hogy manapság rengeteg edzésmódszer áll a rendelkezésünkre. Nekem egy-egy emelkedő nagyobb kihívást jelent az akadályoknál, hiszen rendszeresen crossfitezek, így még a legsárosabb kötélen is felküzdöm magam. 🙂 Jó kiegészítés lehet a TRX, a kettlebell, a crosstraining és minden más olyan sport, ami javítja a koordinációt és erősíti a test összes izmát, a törzsizmokat is beleértve.

A hozzám hasonló, emelkedőkkel küzdő egyéneknek pedig természetesen ott van a terepfutás és a túrázás.

Ha figyeltek ezekre az alapdolgokra, akkor biztosan maradandó élményt fog jelenteni, amikor a nyakatokba akasztják a befutóérmet!

OCR verseny - Befutóérem

Az OCR verseny maradandó élmény lesz!

Sok sikert mindenkinek ebben az izgalmas és sok kihívást rejtő sportban!

A tanácsokat Buczkó Bea írta, aki a Decathlonban a triatlon, úszás és szörf sportok igazgatója, illetve szenvedélyes futó. Beával személyesen a budaörsi áruházban beszélgethettek.

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​