TOP 5 tanács hobbi futóknak – Ezt válaszd, ha most kezdesz futni!

Egyre többen választják hobbijukként a futást, sőt, sok iskolában is lehet ezt választani délutáni sportfoglalkozásként. Azonban futó legyen a talpán, aki nem sokall be a rengeteg friss ingertől és információtól, ami kezdőként kivédhetetlenül rázúdul. Elsőként a legfontosabb, hogy legyen megfelelő cipőnk, technikai ruházatunk és gondoskodjunk a folyadékpótlásról!

1. Cipő

Miért fontos, hogy futáshoz ajánlott cipőt válassz?

A futó legfontosabb felszerelése. Nem éri meg a régi tornacipőddel kísérletezned, mert egyrészt egy másik sporthoz kifejlesztett cipő nem feltétlenül alkalmas futáshoz, másrészt ha több évig használták (vagy több évig állt), akkor a kopás, illetve az anyagfáradás miatti funkcióvesztés lesz az, ami már néhány edzés után fájdalomhoz, sérüléshez vezethet. 

Ha még éppen ismerkedsz a futással, a Kalenji Run 100-as vagy a Run Cushion modelljét javaslom kezdésnek. Mindkét cipő nagyon könnyű és ütéscsillapításuk nagyban hozzájárul ahhoz, hogy csontozatod, izomzatod és a szalagjaid megszokják a terhelést és megerősödjenek. Gyermekeknek ajánlott kifejezetten a kicsik lábára gyártott modelleket választani.

Hogyan válassz futócipőt?

A fenti modellek aszfaltos futócipők, de tapasztalataim alapján könnyű terepen is megállják a helyüket. Célszerű a lábméretednél 1-1,5 számmal nagyobb cipőt választani, hiszen a lábfej mozgásának tér kell futás közben. A legfontosabb, hogy a cipő már az első próbánál kényelmes legyen! Ha mégis bizonytalan lennél vagy lábfejed, lábállásod speciális támasztást igényel, kérd sporttanácsadóink segítségét! Amennyiben nem aszfalton, hanem erdőben, murván futnál, akkor válassz terepfutásra ajánlott lábbelit, melyek talpa és felsőrész kialakítása a speciális talajra készült.

2. Alsóruházat

Nyári- és átmeneti időben a Kalenji Run Dry és Run Dry+ termékeit ajánlom, amelyek futás közben elvezetik az izzadtságot és gyorsan is száradnak. Rövid-, térd alá érő- és hosszú fazonban egyaránt elérhetőek és zsebekkel is rendelkeznek, hogy kulcsaidat, irataidat vagy akár telefonodat is magaddal tudd vinni.  Gyerekeknek nem kell a felnőtt “S” méretet választani, hiszen széles választékban vannak nekik gyártott futónadrágok.

A gyerkőc a futást választja új sportjának? Légáteresztő ruházatot már az ő méretében is találhatsz.

3. Felsőruházat

A nadrágokhoz hasonlóan a felsőruházat esetében is célszerű a légáteresztő és kényelmes Run Dry vagy a Run Dry+ modelljei közül választani, színben és fazonban (ujjatlan, rövid ujjú, hosszú ujjú) is meg fogod találni a Neked tetszőt. Fontos, hogy mind az alsó-, mind a felsőruházat alá technikai anyagú alsóneműt illetve sportmelltartót válassz! A pamut és az egyéb, hétköznapi viseletre szánt darabok sportolásra nem alkalmasak, nem rendelkeznek megfelelő tartással, nem vezetik el az izzadtságot és nedvesen irritálhatják a bőrt. Gyerekeknek készült modellek között atlétikai ruházatot és országúti futáshoz ajánlott termékeket találhattok.

4. Folyadékpótlás

Minden időben figyelj a megfelelő folyadékpótlásra, ez húsz fok fölötti melegben hatványozottan igaz! Erre a legpraktikusabb eszköz a Kalenji kézi kulacstartója, egy hajlékony pánt, amelyet egy ásványvizes palackra vagy egy kulacsra illesztve úgy viheted a kezedben a folyadékot, hogy egy perc után már észre sem veszed, hogy rajtad van. Ha mégis zavarna, akkor a kulacstartó öv lesz a megoldás. Ha már rendszeresen futsz, akkor pedig több fajta ivózsák és összecsukható pohár segítségével biztosíthatod a folyadékpótlásod.

A Kalenji kulacstartó szilikon pánt egyszerűen használható 0,33 és az 0,5 l-es kulacsokkal, palackokkal.

5. Kiegészítők, amelyekkel még élvezetesebb lehet a futásod

Időjárástól függetlenül szükséged lehet egy multifunkciós kendőre, fejpántra vagy baseball sapkára, amelyek amellett, hogy védenek a direkt napsugárzástól, szintén komoly izzadtság-elvezető képességgel rendelkeznek. A mobilodat okostelefon tartó övben, kézi tokban vagy –karpánt segítségével kényelmesen magadnál hordhatod futás közben.

Edzéseid rögzítése és utólagos elemzése már kezdőként is nagyon jó móka, és ezt az ingyenes Decathlon Coach alkalmazással megteheted.

Ha pedig úgy érzed, sokat dobna a motivációdon a társaság, regisztrálj a Sportoljma.hu-n, ahol megtalálhatod a futóközösségedet, sőt Te magad is létrehozhatod a sajátodat!

A sportoljma.hu oldalon számos futóközösség közül választhatsz magadnak. Társaságban minden sport jobb hangulatú! 🙂

Pár tanács útravalóul 

  1. A futás kemény igénybevétel a szervezet számára, ezért ahhoz, hogy minimalizáld a sérülésveszélyt és optimalizáld a fejlődésed, a futás mellett végezz erősítő- és mobilizáló gyakorlatokat és űzz más sportokat is (keresztedzés).
  2. Mindig melegíts be, ne hanyagold a nyújtást, de hideg izmot soha ne nyújts!
  3. A futásaid időtartamát és intenzitását csak fokozatosan emeld, és ami talán a legfontosabb: hagyj időt a minőségi pihenésre, hiszen szervezeted nem az edzés során fejlődik, hanem az azt követő regeneráció alatt.

Ha ezeket megfogadod, a futás életre szóló hobbid lehet.

A tanácsokat Barna Ádám osztotta meg. Ádám rendszeres futó, a Decathlon  sporttanácsadója, akivel a veszprémi áruházban találkozhattok személyesen.

Sporttanácsadó munkatársaink

Sporttanácsadó munkatársaink

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​