Testünk és a víz – Folyadékpótlás: mit, miért?

Talán nem mondok újdonságot azzal, hogy a szervezetünk közel 70 %-a víz és hogy a folyadékpótlás ellengethetetlen számunkra. Hogyan veszítjük el a folyadékot? Mennyit kell pótolni? Mikor érdemes pótolni? Mivel érdemes pótolni?

A víz jelen van testünk minden részében. A sejtekben kitölti a teret. A szemüregünkben, az ízületeinkben. A méregtelenítés közben. A vérünkben. Gyakorlatilag az életünk egyik  feltétele a víz megléte testünkben, ezért folyamationosan pótolnunk kell, amit elveszítünk. Egyértelmű, hogy az év minden szakaszában fontos szerepet tölt be az, hogy mennyi vizet iszunk, de ne feledjük, hogy a nyári kánikula még fontosabbá teszi ezt, hiszen a nagy melegben akár egy ájulás vagy a kiszáradás veszélye is előfordulhat.

Mikor veszítünk vizet?

Nem meglepetés, hogy a legtöbb vizet vizeletürítéssel veszítjük. A vese dolgozza ki a káros anyagokkal együtt, azonban a vese működését is befolyásolja a testünk hidratáltsága. Ha a vizeletünk túl sárga vagy szaga van, akkor 100%, hogy kevés a folyadékbevitel.

Vizet vesztünk légzés közben, bár ez nem feltétlenül jelentős mennyiségű. Illetve az izzadás az, ami még jelentősebb veszteséget okoz. Az izzadságtól nem lehet fogyni, sem zsírt égetni, a szerepe a hő leadása, amit párologtatással tesz meg a szervezet. Igaz, hogy kioldódik némi só a bőrünkön keresztül, de az nem igaz, hogy az izzadás méregtelenít. A máj és a vese méregtelenít – nem a lúgos víz, a böjt, stb.

Folyadékpótlás - Nyáron kifejezetten fontos erre ügyelni

Többször említettem már, hogy a citromos víz mennyire jó hatással van ránk, de kizárólag cukor nélkül!

Mit igyak?

Az alap, hogy ha vizet veszítünk, vizet kell pótolnunk. Sajnos sokan azt gondolják, hogy egy kis kóla vagy energiaital, esetleg egy tál leves épp úgy megteszi, mint a víz. Hát nem, amiben cukor vagy só van, az nem minősül folyadékfogyasztásnak. Ugyanez vonatkozik minden koffein- és alkoholtartalmú italra is. A vizet vízzel kell pótolnunk, nincs más, ami segítene hidratálni a szervezetedet. Napi folyadékbevitel felnőtt embereknek 2-5 liter közé tehető, ettől több már káros. Viszont minimum két litert el kell érnünk ahhoz, hogy a szervezetünk hidratáltsága megfelelő legyen. Az, hogy mennyi az annyi, azt a súlyunk, testmagasságunk és természetesen a hőmérséklet is befolyásolja.  A legtöbb élelmiszer nem tartalmaz olyan mennyiségben vizet, hogy az számunkra hasznos lehet: van néhány zöldség és gyümölcs, amit  viszont érdemes fogyasztani, például dinnye, zeller alma.

Mikor igyak?

Reggel ébredés után indulj egy pohár vízzel, ez az alap. Sport közben és után mindenképp érdemes pótolni az elvesztett folyadékot. Zuhanyzás előtt és után jót tehet a keringésnek egy-egy pohár víz. Ami még fontos, étkezések előtt és után. A többi rád van bízva. Viszont általában az a hír járja, ha már szomjas vagy, akkor későn ittál. Egyébként főleg fogyókúrázóknak mondom: a testünk jelzi számunkra, ha valami hiányzik, de gyakran még a szervezetünk maga sem tudja, hogy mi, és csak egy sóvárgó érzést kapunk, ilyenkor történik a nassolás. Mielőtt nekivetnéd magad a csipsznek, igyál egy-két pohár vizet és várj egy picit.

Ásványvíz vagy csapvíz?

Igazából mindegy. A víz az csak víz. Lehet más íze a víznek, van olyan víz, ami jobban ízlik, másik kevésbé. Egy biztos, megfelelő mennyiség hiányában a szervezetünk megsínyli a nélkülözést. Környezetvédelmi szempontból inkább csapvíz, de gyarló vagyok, mert én sem azt iszom. Annyiszor hallom, hogy valaki nem bírja meginni a 2 liter vizet. Próbáljátok meg! Nincs más választás, ha szeretnél szép bőrt, hajat és nem mellesleg tartózkodnál a vesekőtől, akkor épp ideje meginni a napi 2 litert!

Folyadékpótlás - Ha nem szereted a sima vizet, tegyél bele gyümölcsöt!

Unalmas a sima víz? Hiába, akkor is napi 2 litert kell belőle innod minimum, de felturbózhatod egy kis gyümölcscsel!

Képek: https://pixabay.com/

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​