Jóga, mint kiegészítő sport? – Futás és jóga

Az interjúsorozat folytatódik! :) Egy igazán izgalmas párosítás a futás és a jóga. Sok alkalommal gondoltam már én is rá, hogy ez a két sport milyen tökéletesen kiegészítheti egymást. Kitartó és szorgalmas embernek tartom magam, főleg, ha sportolásról van szó, de sajnos a futást eddig akárhányszor, akárhogyan próbáltam, nem sikerült megkedvelnem…szerencsére azonban vannak emberek, akik felismerték mindkét sport nagyszerűségét, itt van például Csikós Szilvia kolléganőm, akivel a két sport kapcsolatáról beszélgettem.

Szilvit egy hétköznapi hősként tudnám jellemezni, egy 12 éves nagyfiú édesanyjaként zsonglőrködik a mindennapokban a szülői szerepével, a háztartásvezetési, illetve a munkával járó feladataival, és ebbe a szoros napi programba próbálja beilleszteni a hobbijait, a sportolást, mint a futás és a jóga.

Szilvi igazi vibráló jelenség; életvidám, boldog, és kiegyensúlyozott személyiség, amihez a jóga is nagyban hozzájárul/(t).

Futás és jóga - Szilvi mind a két sportot űzi

Szilvi a WizzAir Félmaratonon

Stressz és fájdalmak? Jógázz!

Azt már biztosan mindenki többször hallotta, hogy a jóga az egyik legjobb megoldás sok ízületi és hátfájdalomra, illetve hogyha túl stresszes valakinek az élete. Az ászanák gyakorlása, a légzőgyakorlatok, a meditáció és a relaxáció is mind-mind segíti a feszültségoldást. Szilvi is így fedezte fel magának a jógát, hogy egyszer csak szüksége lett rá.

„Körülbelül 5 évvel ezelőtt találkoztam a jógával, hátfájásom és az akkori stresszes munkahelyem kapcsán.”

Érdeklődtem, hogy milyen „szinten/szinteken” gyakorolja a két sportot? Esetleg van-e jógaoktatói végzettsége is?

Futni rengeteget fut, gyakorol, versenyezik is. Párja is osztozik a futás iránti szenvedélyében, így egy jó kis közös program a futóedzés, és a párja is biztosan rendesen be lesz melegítve és le lesz nyújtva…egy kis jógával. 😉

A jóga esetében pedig egy sportkört vezet Szegeden, az UptalaYoga-t. Az ilyen jellegű közös gyakorlás, mindig kiváló móka tud lenni, a közös érdeklődés, együtt mozgás még közelebb hozza egymáshoz az embereket, barátságok is születhetnek.

Futás és jóga - remekül kiegészítik egymást

Jóga Világnap Szegeden (2018)

„Nem nevezném magam oktatónak, inkább azt mondanám, hogy közösen gyakorlunk, azóta van ez így, amióta a Decathlonnál dolgozom és a kollégák felkértek, hogy tartsak nekik jógát.”

A különböző jógairányzatokat tekintve Szilvi a Hathát és a Vinyasa Flow típusú órákat preferálja leginkább.

„A tyúk vagy a tojás?” Avagy a futás, vagy a jóga volt előbb?

Szilvit először a jóga érintette meg, úgyhogy tulajdonképpen azt is mondhatnánk, hogy ő nem a futást egészíti ki jógával, hanem éppen fordítva, a jógát futással. 🙂

A mindennapokban hogy is néz ez ki nála?

„ Minden futás előtt napüdvözlet sorozatokkal melegítek be, majd a futás végén jógával nyújtok le.”

Nos röviden és tömören, ennyire egyszerű ezt a két sportot párosítani! 🙂 A tréfát félretéve, Szilvi elmesélte, hogyan néz ki egy heti edzésterve, mennyit fut és milyen ászanákat használ a leggyakrabban futás utáni nyújtás gyanánt?

Heti 3 alkalommal indul neki futni, elmondása szerint „ha minden jól megy”.

Ebből az első egy „laza” 10 km –  az „”-et én tettem oda, neki tényleg biztosan laza, én csak szörnyülködöm, ha 5 km-nél többről van szó. 😀

A második egy intervallos futóedzés ahol 5 x 1000 m sprintet megy.

A harmadik pedig egy hosszabb 13-15 km-es táv.

Fontos! Ez nem egy kezdő edzésterve, Szilvi már évek óta fut. Szóval, aki most esetleg jógázik és kacérkodik a gondolattal, hogy futással egészítse ki, akkor azt semmiképpen se így kezdje, mert csak a kedve fog elmenni a futástól!

A teljesség igénye nélkül azonban most itt van egy kis csokorba szedve néhány cikk a Decathlon Blog futás topicjából, hogyan kezdj neki a futásnak, ha már elszántad magad!

Hogyan válassz edzéstervet futáshoz?

Soha nem futottál még? Kezdd el és tanulj a hibáimból!

Hogy is kezdjem?

Amit kezdő futóként nem szabad…

5+1 tipp kezdő futók számára

5 tipp, hogy élvezd a futást

Most azonban térjünk rá, hogy hogyan is nyújtja le magát Szilvi a futás után, különböző jógapózokkal?

Futást követően eléggé a „lábhangsúlyos” gyakorlatok kerülnek elő a jóga végtelen tárházából…a legtöbb gyakorlat a csípő nyitással, illetve az elülső négyfejű combizomzat, valamint a combhajlító és a fenék nyújtásával foglalkozik.

A Peaceful Triathlon futás, jóga és meditáció hármasából áll

Szilvi, a Peaceful Triathlon rendezvényen

Állásból a fekvő ászanák felé haladva és, aszerint csoportosítva, hogy leginkább hova hat, íme egy nyújtógyakorlatsor futáshoz Szilvitől:

Azt azért fontos megjegyeznem, hogy attól még, hogy kiemeltünk egy izomcsoportot, nem teljesen és kizárólagosan odahat. Egy-egy ászana annál sokkal komplexebb, és hathat egyszerre például egy négyfejű combizomzatra és a fenékre is, lásd egy tehénarcpóz, vagy egy galambpóz.

Elülső négyfejű combizom

  • Gyémántpóz (Vadzsrászana)
  • Holdpóz (Sasankászana)
  • Egylábas királygalambpóz (Ekapāda-rājakapotāsana)
  • Íjállás (Dhanurászana)
  • Fekvő hőspóz (Szupta-vírászana)

Combhajlító, comb hátulsó oldala, vádli

  • Állásban oldalsó nyújtózás (Parsvottanasana)
  •   Szétterpesztett nyújtott lábak (Praszárita-pádóttánászana)
  • Kezek a lábhoz (Páda-hasztászana)
  • Ülésből előrehajlás (Pascsimóttánászana)
  • Ananta póz

Csípőnyitás, lazítás

  • Pillangó/cipész póz (Baddha-kónászana
  • Ülő szögpóz (Upavista-kónászana)
  • Fej a térdhez tartás (Dzsánu-sírsászana)
  • Kifordított fej a térdhez tartás (Parivritta-dzsánu-sírsászana)

Fenék izmai

  • Gerinccsavarás (Vakrászana)
  • Fél halak királya póz (Ardha-matszjéndrászana)
  • Tehénarcpóz (Gómukhászana)
  • Galamb póz (Kapotászana)
  • Szeleket felszabadító póz (Szupta-pávana-muktászana)

És ne feledkezzünk meg a legvégére a hullapózról (savászana), amit legalább egy rövid relaxáció, kis elcsendesedés erejéig vegyünk fel! Derékfájás esetén stabil oldalfekvésben is elvégezhető ez a pár perces befelé figyelés.

Persze nem feltétlenül kell az egészet végigcsinálni, területenként (elülső comb, combhajlító, fenék izmai, vádli…stb. elég 1-1 pózt is kiválasztani és 5-6 légzésig kitartani, benne maradni, sosem feledve, hogy minden kilégzés lazít, egyre mélyebbre helyezkedhetünk a pózban. Kiemelendő azonban, hogy a nyújtás során mindenképpen kerüljük a rugózást!

A jóga nem csak a nyújtással képes kiegészíteni a futást, hanem az izmaid erő- és állóképességének fejlesztésében is hasznos lehet. Erről Lukács-Tóth Esztertől olvashattok egy korábbi cikket a témában.

Hogyan táplálkozik a jógás futó?

A konkrét sportkapcsolatokon kívül engem mindig érdekel, hogy hogyan táplálkozik egy olyan személy, aki a jógán kívül más sportot is űz, hiszen aki már hosszú ideje jógázik, az gyakran fordul a jógikus táplálkozás felé, és kezdi el kerülni a hús- és esetleg tejtermékfogyasztást, hagy el bizonyos fűszereket, italokat…stb., mint ahogy jómagam is. Szilviről az derült ki, hogy bár a jóga volt előbb az életében, táplálkozás szempontjából mégis a futás lett a dominánsabb.

Az étkezéseim inkább futáshoz hangoltak, szénhidrát-, fehérje- és zsírbevitel, és persze sok folyadék, napi 3-4 liter víz is akár. Kerülöm a gyors kajákat, inkább magam készítem el az ételt az otthonomban. Táplálkozás kiegészítéseként komplex multivitamint szedek, izom- és ízületvédőt, és minden nap fogyasztok fehérjét, aznap is, amikor éppen nem sportolok.”

Futás és jóga - Supjóga

Szilvinek feje tetejére állt az élete a jógától! 🙂 #SUPYOGA

Jóga, jóga, jóga! De miért is?

Szilvi igen szépen összefoglalta nekem, hogy ő miért is jógázik, és miért ajánlja mindenkinek, hogyha még nem tette, és kicsit is érez rá késztetést, akkor vágjon bele!

A jóga mindennapos gyakorlása javítja az egészséget, jó közérzetet teremt, mentális megtisztulást hoz és az életminőség javulását eredményezi. Számos jótékony hatása van, a legjobb módja az egészség és fittség megőrzésének. Erőssé és kitartóvá tesz, növeli az ízületek mozgástartományát, az ízületi mozgékonyságot, erősíti az izmokat, javítja a tartást. Hátfájás, ízületi gyulladások esetén kifejezetten ajánlott bizonyos ászanák végzése. Egyedüli mozgásforma, mely a belső szerveket és mirigyeket is megmozgatja. Orvosi tanulmányok igazolják, hogy a test egészére hat. Számos betegség kockázata csökkenthető ez által, többek között mozgásszervi panaszok, szív és érrendszeri megbetegedések.

Szilvi kiemelte nekem, hogy sajnos az ismeretségi körében sokaknál elmarad a bemelegítés, majd a nyújtás is a futások alkalmával, pedig ez később sérülésekhez vezethet. Rosszabb, ha már akkor kezdik el a jógázást, amikor kifejezetten valamilyen kialakult fájdalmat, vagy sérülést szeretnének vele kikezelni, enyhíteni.

Mindkettő fontos, szánjunk rá időt, magunkért a testünkért!”

Futás és jóga

Futás utáni nyújtás Diószegi Ádámmal a Peaceful Triathlonon

Megosztotta velem azon véleményét is, hogy a jógához bizony „érettség” kell, na nem az érettségi bizonyítványra gondolt természetesen, hanem arra, hogy kortól függetlenül, de kell egy bizonyos higgadtság, befogadóképesség és elhivatottság, hogy belekezdjünk a gyakorlásba.

Kiemelte, hogy az első óra nagyon meghatározó tud lenni, fontos, hogy mindenki a maga számára legmegfelelőbb óratípust válassza ki, így mielőtt belevágnánk a gyakorlásba, érdemes utána olvasni és kérdezni a különböző jógatípusoknak.

Megkérdeztem Szilvit, hogy szerinte mire van szüksége annak, aki már régebb óta jógázik? Igazán egyszerű és kicsit megmosolyogtató választ kaptam, de nagyon igaza van. 🙂

Őszintén? Semmi különös; időre és a szőnyegére!”

Ez egy igazán frappáns végszó volt Szilvitől, akinek ezúton is nagyon köszönöm, hogy vállalta az interjút!

És ha már futás és jóga…Tudtátok, hogy Lubics Szilvia – akit senkinek nem kell bemutatni – is kiegészíti a futóedzéseit Iyengar jógával?

Úgy látom a Szilviáknak nagyon bejön ez a futás dolog! 🙂

Legközelebb a küzdősportok és a jóga kapcsolatát fogom megvizsgálni.

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​