11 tanács a biztonságos nyíltvízi sportoláshoz

A nyíltvízi úszás nagyszerű edzésforma, ha triatlonra vagy úszóversenyre készülsz, vagy csak sznorkelezel, hogy megcsodálhasd a halakat és a víz alatti világot. Bár kiváló kedvtelés a vízi kalandozás, fontos tisztában lenni a nyíltvízi úszás néhány veszélyével. Ez nem jelenti azt, hogy félelemmel telve kellene belekezdened ebbe a kalandba, azonban szükség lehet előkészületekre és óvintézkedésekre, amelyek fontosnak bizonyulhatnak.

A következő tanácsok elősegítik a biztonságos nyíltvízi úszást és sznorkelezést.

1. Soha ne ússz egyedül!

Nyílt vízen mindig társsal együtt ússz: legyen melletted valaki, aki figyel rád és viszonzásul te is figyelsz rá. Az úszómester nem az “úszótársad.” Bár nagyszerű, hogy vannak úszómesterek a parton, de sok emberre kell figyelniük, így nem tudnak kizárólag a te biztonságoddal törődni. Ráadásul élvezetesebb az úszás, ha nem vagy egyedül. Soha ne ússz egyedül!

2. Ismerkedj meg a nyílt vízzel!

Lépésről lépésre válj egyre magabiztosabbá a nyílt vízen. Semmi gond azzal, ha nem állsz azonnal készen erre a kalandra – hagyj időt magadnak a gyakorlásra a medencében vagy a part közelében. Kezdd ott, ahol biztonságban érzed magad és távolodj egyre messzebb a kiindulóponttól olyan ütemben, amely megfelel a számodra. A gyakorlás biztonságérzetet nyújt.

Nyíltvízi sportolás - Soha ne ússz egyedül!

A legfontosabb, hogy soha ne ússz egyedül nyílt vízben!

3. Ismerd meg a körülményeket!

Ellenőrizd a víz hőmérsékletét és az időjárási viszonyokat, mielőtt kimennél a vízre. Nem biztonságos villámlással és dörgéssel kísért viharban úszni. Ha változik az időjárás, térj vissza a partra! Ha a víz hőmérséklete hideg, válassz megfelelő ruházatot és csökkentsd a vízben töltött időt!

4. Ismerd meg az áramlatokat!

Az óceán számos elemét nem tudjuk uralni, például az apály-dagály mozgását, az áramlatokat és a hullámokat, amelyek távol sodorhatnak az úszás tervezett helyszínétől. Válassz ki egy stabil pontot a vízparton vagy figyeld a hajót, és ellenőrizd, hogy nem sodor el a víz észrevétlenül távolabb.

Ne ijedj meg, ha elkap egy erős hullámlökés! Nyugodtan ússz párhuzamosan a parttal, hogy kijuss belőle. Ne próbálj meg szembeúszni vele és ne harcolj az áramlattal, mivel további pánikot okozhat és kimeríthet.

5. Maradj nyugodt!

Ahogy már említettük, soha ne ess pánikba! Ha kellemetlenül kezded érezni magad, a legfontosabb az, hogy maradj nyugodt! Figyelmeztesd az úszótársad és nyugodtan ússz vissza oda, ahol biztonságban érzed magad.

6. Figyeld a környezeted!

Ügyelj arra, nehogy túl messzire kerülj az úszótársadtól, a parttól vagy a hajótól. Bár szórakoztató dolog a vízben úszkálni, figyelj a környezetedre és tartsd szemmel az úszótársad! Legyen egy fix pont, amihez viszonyítva figyeled, hogy milyen messzire úsztál és fontos, hogy tartalékolj mindig elég energiát arra, hogy visszaússz a partra!

Nyíltvízi sportolás - Úszás, sznorkelezés a nyílt vízben

Ha elfáradsz az úszásban, inkább pihenj vagy menj vissza a partra!

7. Tarts szünetet!

Ha kezdesz kimerülni vagy kellemetlenül érzed magad, tarts szünetet! Taposs a vízben vagy ússz vissza a partra!

8. Ismerd meg a víz alatti élőlényeket!

Nem árt tudni, hogy melyik víz alatti élőlények lehetnek veszélyesek – maradj távol a medúzáktól és egyéb mérgező halaktól! Alapvető szabály, hogy nézz körül, de ne érj hozzá semmihez, hagyd olyan állapotban a sérülékeny tengerfeneket, ahogy megláttad!

9. Legyen egy terved!

Mindig jó, ha van egy terved, mielőtt kimennél a vízre: hol szeretnél úszni, milyen messzire szeretnél eljutni és milyen hosszan kívánsz a vízben maradni. Bölcs dolog elmondani a terved valakinek, aki a parton marad. Bár van egy úszótársad (soha ne ússz egyedül), azért szólj az úszómesternek is, mielőtt elindulsz úszni!

10. Válaszd ki a megfelelő felszerelést!

Úszni mész vagy sznorkelezni? Elég hideg a víz ahhoz, hogy búvárruhát viselj? Fontos, hogy megfelelő felszerelést válassz a nyíltvízi edzéshez! Úszáshoz ajánljuk, hogy használj úszószemüveget és megfelelő úszóoverallt.

Sznorkelezéshez ajánljuk a Decathlon eredeti innovációjaként létrehozott Easybreath® maszkot, amely kifejezetten arra lett kialakítva, hogy panorámaképet nyújtson a víz alatti világról miközben könnyű légzést biztosít az orron és a szájon keresztül. Az Easybreath® maszkot sznorkelezéshez tervezték, nem úszóedzéshez. Olvasd el cikkünket az Easybreath búvármaszk használatával kapcsolatban!

Ha a víz hőmérséklete meghaladja a 23-26 °C fokot, a búvárruha hosszan tartó használata hőkimerüléshez vezethet. Hideg víz esetén azonban ajánlott neoprén ruhát viselni, hogy melegen tartsa a testet.

Nyíltvízi sportolás - válassz megfelelő felszerelést!

Válassz megfelelő felszerelést! Az úszószemüveg és úszósapka jól jöhet, hideg vízben pedig neoprén ruha viselése ajánlott!

11. Lazíts és élvezd!

Sok mindenre kell ügyelni, ha nyílt vízben úszol. Bár fontos a felkészülés, ne feledd el élvezni a sportolást és lazíts! Bízz a felkészülésedben és ha bármikor kényelmetlenül érzed magad, maradj nyugodt és térj vissza a partra!

Akár edzeni mész, akár a csodálatos víz alatti világot kívánod megcsodálni a nyílt vízen, számos felfedezni való dolog vár a víz alatti világban. Bárhol is tervezed végrehajtani a nyíltvízi kalandot, fontos, hogy tartsd be a fenti biztonsági tanácsokat a nyílt vízen és ne feledd az 1. szabályt: soha ne ússz egyedül!

Sporttanácsadó munkatársaink

Sporttanácsadó munkatársaink

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​