Jóga kánikulában

A nagy májusi esőzések után, végre beütött a jó idő! Nem is akárhogy, rögtön a melegrekordok dőlnek meg minden nap. Ilyen időben természetes, hogy valahogy megcsappan az ember mozgás iránti kedve, ekkor fontos azonban leginkább a tudatosság! Nem szabad ilyenkor sem az egésznapos tétlenséget választanunk, meg kell erőltessük magunkat és az egészségünk érdekében, ha nem is minden nap, de heti 2-3 alkalmat be kell illesztenünk az ütemtervünkbe. A jóga pedig kifejezetten jó választás a nagy hőségben is.

A jó hír az, hogy a jóga az egyik legjobb, amit ilyenkor választhatsz, a hűsítő vízi sportok mellett persze! A  “0. tippem” az, hogy próbáld ki a SUP jógát, a vízi környezet mégiscsak hűsít és a végén csobbani is lehet! 🙂 Most hétvégén, ha nem is konkrétan a SUP jógát, de magát a SUP-ot ki is lehet próbálni a Nyárindító, szezon nyitón, a Velence Korzón!

1. tipp: Légy kíméletes magadhoz!

Ne a legnagyobb hőségben várd magadtól, hogy teljesítőképességed csúcsán leszel. Ilyenkor érdemes kicsit „kímélő üzemmódba” kapcsolni a sportolás terén.

A jógának számos irányzatát választhatod, ilyen meleg időben elsősorban a kímélőket, mint például a hatha, vagy yin jóga ajánlom. Megfelelő gyakorlatsorral az egész test, minden porcikáját át lehet mozgatni, és karban tartani addig, amíg a nagy kánikulának vége nincs és újra bele nem lehet kezdeni intenzívebb sportokba, mint például a futás.

Ha mégis kicsit keményebb edzésekre vágysz, akkor válassz valamilyen dinamikus irányzatot, mint a vinyasa flow típusú órák, vagy az astanga. Jobban igénybe veszi a szervezeted, de azért mégsem egy futóedzés, vagy egy kerékpártúra a napon…

Próbáld ki a SUP jógát!

2. tipp: Légzőgyakorlatok

A jógában többféle légzést is szoktunk gyakorolni, mind-mind másra hat.  A fantasztikus pedig az, hogy létezik a hűtőlégzés is! Ilyen a sitali. A rossz hír az, hogy elég nehéz a kivitelezése – legalábbis nekem az volt – sok gyakorlást igényel az elsajátítása.

Hogyan csináld?

Válassz magadnak egy kényelmes, lehetőleg keresztezett lábú ülőhelyzetet, a helyes testtartás érdekében érdemes ülőpárnát, vagy jógatéglát használnod, de meg is támaszthatod a hátadat a falnál. Legyen az egész gerincoszlopod egyenes, vállaid ne essenek előre, csípődet enyhén forgasd magad alá, álladat picit közelítsd a szegycsont felé, de csak éppen annyira, hogy a fejtetővel még tudj felfelé nyújtózni.

Első lépésként ki kell nyújtanod a nyelvedet, majd fel kell gördítened a két oldalát, ezen a kis „csövön” keresztül kell belélegezned.

Vigyázz! A kilégzés előtt azonban húzd vissza a nyelved, és csukott szájjal, az orrodon keresztül fújd ki a levegőt. Ezt a teljes kört érdemes legalább 3-5 alkalommal elvégezni, de fokozatosan lehet növelni a körök számát.

A sitali kivitelezése sok gyakorlást igényel

Figyelem! Vérnyomás problémák (főleg alacsony), vagy bármilyen légzőszervi probléma/rendellenesség esetén nem szabad gyakorolni ezt a légzéstípust! Lehetőleg kerüljük az étkezést mielőtt belekezdünk a gyakorlásába, ha feltétlenül kell ennünk valamit, akkor az könnyű, gyorsan emészthető gyümölcs legyen és azután is várjunk minimum 5-10 percet!

3. tipp: Hot jógára fel! 🙂

Léteznek a jógának olyan irányzatai, amelyet szándékosan nagyon magas hőfokon (35-40 fok) és magas páratartalom mellett űznek, mint például a hot vagy bikram jóga. Itt a kiváló alkalom, nem kell befizetni a drága foglalkozások díját, lehet ingyen hot jógázni! 🙂

Viccet félretéve. Ugyan az ilyen jógafoglalkozások elég megterhelőek tudnak lenni a szervezetre nézve, tehát szív- és keringési problémákkal küzdőknek, vagy magas vérnyomásban szenvedőknek semmi esetre sem ajánlott, az egészséges emberek számára több jótékony hatása is lehet. Az egyik leginkább kiemelendő, hogy intenzívebb lesz a szervezet méregtelenítése az izzadás hatására, ha rendszeresen, legalább heti 1 alkalommal gyakorolunk a forró, párás levegőben  valamilyen jógát, akkor tréningezzük a szervezetünk, növeljük a tűrőképességünk határát.

Mit jelent ez a mindennapokra nézve? Azt, hogy hosszú távon képesek leszünk jobban elviselni az általános hőséget. Kevésbé fogja megviselni szervezetünket a kánikula.

Testünk a nagy meleg hatására sokkal rugalmasabb, hajlékonyabb lesz, az izmaink gyorsabban elérik az „üzemi hőmérsékletet”…sőt. Ugyanakkor pont ez rejti magában a hot jóga veszélyeit is, hiszen ha nem figyelünk és nem vagyunk elég kíméletesek önmagunkhoz, hirtelen mozdulunk egyik ászánából a másikba, akkor könnyen sérülést szenvedhetünk. A hőségben végzett nyújtások,lazítások eredménye pedig később sem vész el.

Tehát a harmadik tippem, hogy “Ne küzdj a meleg ellen, hanem használd a saját céljaidhoz!”

Ha hot jógára készülsz menni, akkor ne felejtsd otthon a vizes kulacsod, a jógatörülköződ, és egy komplett felszerelést zuhanyzáshoz!

Testünk a nagy meleg hatására sokkal rugalmasabb, az izmaink gyorsabban elérik az „üzemi hőmérsékletet”

+1 (néhány) 🙂

Kelj a nappal!

Én eddig is hajnalban jógáztam, eleve érdemesebb reggel, rögtön ébredés után, reggeli előtt jógázni.

Most azonban, hogy bejött ez a nagyon nagy meleg, még inkább érdemes így tenni, hiszen hajnalban még kevésbé van rekkenő hőség, éjszaka, ha nem is sokat hűl egy kicsit a levegő.

Csinálj huzatot!

A jógagyakorlásod idejére nyisd ki a lakás összes ablakát, hagyd hogy mozogjon a levegő, kicserélődjön az elhasznált levegő, frissre! Használd a friss oxigént, jót fog tenni!

Folyadék,folyadék, folyadék!

Ez bármilyen sportágra, bármilyen napszakban végzett tevékenységre érvényes, mindegy, hogy a szobádban, a jógastúdióban vagy a szabadban jógázol, a tartós hőség idején az egyik legfontosabb, hogy biztosítsd a szervezeted számára a folyadék visszapótlását!

Természetesen a legjobb ilyenkor a víz, közvetlen sportolás alatt és után az izotóniás italok, de én gyakran csinálok meleg cukormentes teát is – hidd el jobban fog hűsíteni, mint a jeges italok 😉

Az izzasztó melegben sem kell lemondanunk a jógáról, csupán tartsunk be néhány tanácsot

Ne jógázz a szabadban!

Bármennyire is kedvelem a szabadtéri jógát, ilyen kánikulában érdemesebb a négy fal között, árnyékban maradni.  Ha semmiképp nem akarsz lemondani a szabadtéri jógáról, akkor

  • válaszd a kora reggeli órákat,
  • gondoskodj a megfelelő napvédelemről,
  • legyél mindenképpen árnyékban
  • ha van rá lehetőséged válaszd a vízpartot
  • legyen nálad minimum fél liter víz, amit a gyakorlás végén azonna elfogyasztasz, ha szükséges a pózok között is ihatsz pár kortyot
  • akár kezd a jógagyakorlást vízes fejjel és végtagokkal/testtel – igazán hűsítő lesz!

 

A hőségben is fontos, hogy fittek maradjunk! Ne hagyd, hogy az időjárás győzzön! 🙂

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​