Túrázás hőségben – Sokorói kalandok teljesítménytúra

A "Sokorói kalandok" teljesítménytúra időpont választása szinte garantálja a nyári meleget: mindig Pünkösd napján tartják. Ez a hőség alaposan megnehezíti az indulók dolgát, akik idén is igen nagy számban érkeztek. Hogyan könnyíthetjük meg a dolgunkat hőségben való túrázáskor? Tippek kánikulában való túrázáshoz Gombos Kálmán rendszeres túrázótól.

Mit viselj, ha hőségben túrázol?

Ruházat:

• Hőségben minimalista ruházatot vegyél fel. Fontos egy jó minőségű női póló vagy férfi technikai póló, ami kivezeti az izzadtságot és jól lélegzik. Lehetőleg – akárcsak a többi ruhadarab is – legyen világos színű.

A nők számára már túra szoknya is elérhető

• Sokat számít a túra zokni is! Az is lélegezzen, varrás nélküli megoldással és legyen nyári (vékony) modell.
  • A cipő legyen stabil, lélegezzen, ne jusson be por, aprókavics és homok (itt az is volt bőséggel). Ezeket ma már külön női és férfi túracipő változatban is el tudjuk érni.
  • Rendkívül fontos a fej védelme! Világos színű sapka, mely lélegző és árnyat adó. Nekem Quechua van, igen szuper.) Van “legionárius” kivitel is belőle, ami védi a tarkót is – sokan dicsérik (az enyém nem olyan). Hőségben igen jó alternatíva a kalap! Van nekem is Quechua, ugyan erre a túrára nem ezt vittem magammal. Abból is elérhető már a világos és technikai típus.

Hőségben nagyon oda kell figyelni, a megfelelő öltözködésre és hidratálásra, melyről egy másik írásomban is olvashattok. Viszont ha ezeket az egyszerű “szabályokat” betartjuk, akkor élvezetes lesz a kirándulásunk még 30 fok felett is.

Még egy tipp: A túrát mindig előre gondold át, tervezd meg. Az útvonal legyen meg a fejedben (főleg a hosszabbak): hol tudsz vizet és/vagy más folyadékot vételezni.

35 km-es táv a nyári melegben – a túra útvonala

Úti- és túratársaim, Réka és Márk egyaránt partnerek abban, hogy idén a Sokorói kalandok teljesítménytúrának csak a 35 km-es távot járjuk le. Részemről az ok prózai: esküvőn, majd lagziban voltam, éjszakába menően… Így hát kihasználjuk az engedélyezett (és bőséges) rajtidő-keretet: majdnem pontosan tizenegykor vágunk neki Nyúl község utcáinak. Szokatlan látvány: sűrű sorokban térnek vissza a rövid távosok. Igen, akik a reggeli (viszonylag) hűvösben elrajtoltak, már bőven érkezhetnek.

Hőségben, délelőtt 11 órakor vágtunk neki a távnak, Nyúl község utcáin elindulva

Elhagyjuk az utolsó házakat, megérkezik a piros sáv: itt balra megyünk, de a túra vége felé visszaérkezünk ide. Kellemesen hűs erdei ösvényeken jutunk a második ellenőrzőponthoz: a 15-ös táv itt tér le jobbra. Mi továbbra is dél-délkeletnek tartunk és hamarosan elérjük a Rábaringet. Eddig ismertem az utat az ötvenesről – most jobbra térünk, majd fel.

Sok nyitott szakasz jön; hiányoljuk a kellemes hűvös árnyékot. Szerencsére újra erdőkbe térünk, aztán hullámzó terepen folytatjuk. Így jutunk el Sokorópátka közelébe: zöld a táj, szelídek a dombok, kevés a szintkülönbség.

Pátkapusztán igen jólesik a víz, és pár falat müzlit is csipegetünk. Kevés aszfalttal megússzuk a község útjait: nekivágunk a szemközti dombok irányának. Elhagyjuk az utolsó tanyát is, és újra hűvös, sűrű erdők jönnek.

Pákapuszta után igazán jól esik a hűvös erdőkbe belépni

Megérkezik a sárga, rajta ötvenes túratársakkal. Velük jutunk a Hatos-tölgyhöz, ahol ismét kedves pontőrök kínálnak. Majd zöld erdők – és zöld kereszt, és máris itt van Tényő. A kocsma jól jön: a hideg kóla pláne. Eszünk is pár falatot, aztán következhet az emelkedő. Megint többször mélyútban, löszfalak között, a tájegységre jellemzően.

Elhagyjuk a Gyerektábort (itt is kapunk innivalót), és hosszú jobbossal rátérünk a Lila-hegy emelkedőjére. Ez az utolsó ma; előbb antennatornyok mellett megyünk el, aztán itt a kilátó! Két éve még geodéziai toronyként láttam, most viszont fel is juthatok a szépen kidolgozott kilátóba. Mennyire megérte! Pompás a panoráma – akár visszafelé nézek, akár Nyúl, a Bakony, vagy éppen Pannonhalma felé…

A Lila-hegy kilátójából pazar panoráma tárul elénk

Ereszkedés jön, majd a már ismert úton vissza a célba. Ahol aztán jól esik a virsli – de főleg a limonádé! Megdolgoztatott a meleg, de sikerült jó tempóban teljesíteni. Nem csak nekünk: ahogy halljuk, több, mint ezer társsal együtt választottuk ezt a programot mára. Köszönjük a remek rendezést, az ellátást – találkozzunk augusztusban Bakonybélen is!

Decathlon sportközösség

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​