Erre figyelj, ha hőségben túrázol!

A nagy meleg sem tart vissza a túrázástól? Hőségben is nekivágsz az erdőnek, hegyeknek? Gombos Kálmán rendszeres túrázó megosztja veled tippjeit, hogy a kánikulai élmények is kellemes kalandként maradjanak meg emlékezetedben.

Mire ügyelj, ha hőségben túrázol?

Ruházat:

  • Hőségben minimalista ruházatot vegyél fel. Fontos egy jó minőségű női vagy férfi technikai póló, ami kivezeti az izzadtságot és jól lélegzik. Lehetőleg – akárcsak a többi ruhadarab is – legyen világos színű. Ha hosszú ujjú felsőt választanál, érdemes az UV szűrős ingek között körülnézned.
  • A nadrág szintén legyen technikai. Ki-ki  női rövidnadrágban, vagy szoknyában vagy férfi rövid nadrágban, hosszú nadrágban vágjon neki a túrának. Vannak érvek és ellenérvek is a rövid és hosszú kialakítás mellett – ellen (szellőzés kontra kullancsok, bozót, csalán és tüskék).
  • Sokat számít a túra zokni is. Az is lélegezzen, varrás nélküli megoldással és legyen nyári (vékony) modell.
  • A cipő legyen stabil, lélegezzen, ne jusson be por, apró kavics és homok. Ezeket ma már külön női és férfi túracipő változatban is el tudjuk érni.
  • Rendkívül fontos a fej védelme! Világos színű sapka, mely lélegző és árnyat adó. Nekem Quechua van, igen szuper.) Van “legionárius” kivitel is belőle, ami védi a tarkót is – sokan dicsérik. Hőségben igen jó alternatíva a kalap. Nekem is ilyen van, is Quechua márkájú. Ebből is elérhető már a világos és technikai típus.

Trek 900 kalap mérete fejre igazítható

  • Igen szeretem a picike Nabaiji törölközőmetA legkisebb méretet vettem, és ilyenkor ott a csuklómon vagy zsákon. Izzadtság törölgetésére használom és időnként megvizezem vele magam.
  • A napszemüveg akkor is hasznos tárgy, ha nagy karimájú kalapot viselünk. Véd a széltől és az UV sugárzástól. Gumis szárút érdemes választani, ez nem csúszik le  a fejről.
  • A napvédő krémek használata a ruha által nem takart bőrfelületen elengedhetetlen.

A napvédelem elengedhetetlen!

Hidratálás:
  • Természetesen alap, hogy elegendő víz legyen nálad. De ez önmagában nem elég teljesítmény túrázáskor, tíz-tizenkét órán át (vagy afölött) szigorúan meg lehet unni.
  • Emiatt is, meg az ásványi anyagok pótlása miatt is használunk (felváltva) izotóniás italt. Én többnyire kikeverem 2 kg-os zacskós Aptonia-ból.
  • Ha van bolt és/vagy kocsma, sokaknak jól jön egy kóla (gyomornak is és a koffein miatt is).
  • Vannak sörösök, vannak fröccsösök… Mindkettőre igaz, hogy csak mértékkel, néha, hígan, lazán. Tömény persze kizárt!
  • A víz kulacsban (hasznos az összepréselhető Kalenji Soft Flask), meg a zsák vizestasakjában szállítható legkönnyebben. (pl. Kalenji 15 literes zsák, 2 literes vizestasakkal) A vizestasakba természetesen kizárólag vizet szabad tenni, semmi más folyadékot. Fontos a rendszeres tisztítás, fertőtlenítés. Teljesítménytúrára egyébként nem nagyon szükséges ennél nagyobb zsák (én a százasokra is 15 literessel megyek).

A 15 literes Kalenji táska 15 zsebbel rendelkezik, súlya csupán 360 gramm

Étkezés:
  • Az étkezés hőségben túrázáskor nem egyszerű, mert egyrészt sokkal kevésbé kívánjuk az ennivalót, másrészt ilyenkor a legkönnyebb eléhezni. Az pedig durva tud lenni, amikor nincs nyál, és nem megy le a falat – ismerem ezt az érzést. A megoldás: kb. óránként valamit falatozni. Ha érzek éhséget, ha nem.
  • Az Aptonia cuccok (müzli- és energiaszeletek, a gyümölcspürék és gélek) nagyon jók. Legyen benne energia, mert sokat úgysem bírunk enni, főleg hosszú távon.
  • Ne olvadjon meg a melegben, tehát a klasszikus csokik simán kiestek. Beválik a diákcsemege is.
  • Magnézium és – igen fontos mindkettő. A sok megivott víz kimossa ezeket, és hiányozni fognak – erős tünetekkel. Az Aptonia mindkettőből megfelelő, nekem ebből a márkából van a rágótablettám, izó pezsgőtablettám, sótablettám. Akad, aki visz kalciumot is magával.

A Quachua MH140 napszemüveg polikarbonát lencsével rendelkezik

Még egy tipp: A túrát mindig előre gondold át,  tervezd meg! Az útvonal legyen meg a fejedben (főleg a hosszabbak): hol tudsz vizet és más folyadékot vételezni.

Hőségben nagyon oda kell figyelni a megfelelő öltözködésre és hidratálásra. Viszont ha ezeket az egyszerű “szabályokat” betartod, akkor élvezetes lesz a kirándulásod még 30 fok felett is.

Jó túrázást!

Decathlon sportközösség

Decathlon sportközösség

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​