Káli tényleg! 60 – Teljesítménytúra élménybeszámoló

Gombos Kálmán szenvedélyes teljesítménytúrázó, saját szavaival így mutatkozik be: "Szabadidőmben teljesítménytúrákon veszek részt: csodaszép hazánk ösvényeit járom. Szeretném, ha te is részese lehetnél, és - ha eddig még nem tetted - szintén útra kelnél, és örömödet lelnéd benne." Kálmán túrázás, teljesítménytúrázás témakörben fogja velünk megosztani élménybeszámolóit, fogadjátok szeretettel első, képekben gazdag írását a csodás Káli-medencében tett túrájáról!

Vegyél egy nagy medencét, és pakold meg érdekes látnivalókkal, helyi különlegességekkel! Menj körbe, többnyire a szélén – de ne lepődj meg, ha ez nem lesz lapos, mint a belseje! Sőt: készülj fel sok-sok panorámára, és tudd: ezeknek ára is lesz. De ha szeretsz túrázni, mindezt örömmel teszed majd meg – és máris Káli tényleg! 60 TT teljesítő lettél!

Salföld közeli pálos kolostorrom

A Balaton-felvidék és a Tanúhegyek környéke szerelmesei számára kötelező darab! Az Örsi-hegyre megyünk fel először, érintve a Salföld-közeli pálos kolostorromot. Egy finom Cserpes rudi után jöhet a hegy teteje, aztán pihenésképpen lezúgunk a szőlők közé, ahol megcsodáljuk a távoli Hegyestűt, ahová majd késő délután érkezünk.

Hamarosan feltűnik szemből a Csobánc, balról meg a Tóti. Ez utóbbira igyekezünk, további bemelegítés gyanánt. Fantasztikus a 360°-os panoráma! Fúj a szél, tiszta és hűvös a levegő: remekül ellátunk messze, messze.

Fantasztikus a panoráma!

Egész messze ellátni…

Gond nélkül leérkezünk, az ismétlős szakasz után hamarosan Salföld tűnik fel. A Major állatai már annál is előbb! Lovak, szamarak, tehenek és birkák – van itt minden. Igaz ez az ellátópontra is: enni- és innivaló, méghozzá minőségi, finom és bőséges. Remek krumplis pogácsa, valódi gyümölcsszörpök, meg kiváló almalé. Ez utóbbiból fröccsöt is kapok az útra: hajrá, tovább!

Káli 60 teljesítménytúra

A major állatai hamar feltűnnek az útról

Az ellátóponton van bőven enni-és innivaló!

Kékkúton, a bájos falun keresztül érkezünk Kari bácsi pincéjéhez, ahol a megszokott terülj-asztalka fogad most is. Meg a zenészek: muszáj lefotózni őket! Északról megkerüljük a hegyet, és élvezzük a kiváló panorámát. Szalagozás kísér, mint máskor is, ha nincs turistajelzés.

Káli 60 teljesítménytúra

A pincénél zenészek fogadnak bennünket

Ha nincs turistajelzés, szalagok segítik a tájékozódást

Leérkezünk a műúthoz, picit követjük is, de nem sokkal a Theodora-forrás után elhagyjuk ismét. Mindszentkálla a cél, de előbb közbeiktatjuk a kerekikáli templomromot is. Aztán jöhet a falu felett magasodó Kopasz-hegy, a 363 lépcsőfok által.

363 lépcsőfok vezet tovább

Odafent előbb a nyugati oldal kilátása ejt rabul: a pompás Tanúhegyek. Aztán a kereszthez érkezünk, megkapjuk a pecsétet, és elgyönyörködhetünk ismét – ezúttal kelet felé.

Gyönyörű a kilátás

Kis kocogás, majd vízvétel, és máris itt a Kőtenger. Ezúttal a populáris tanösvényen megyünk, és az Ingókőt sem hagyjuk ki, mint ahogy a velétei palotaromot sem. Aztán búcsú Szentbékkállától: irány újra a hegy!

Velétei palotarom

Már a Keleményes-kőnél is remek a panoráma! És folytatjuk a tetőn, előre. Itt szint kevés van – mintha egy fennsíkon járnánk. Az Eötvös-kilátó persze újra elkápráztat.

Elhagyjuk a Vaskapu-árok letérőjét, következnek a hegyi tavak, hihetetlen béka-koncerttel. Elmegyünk a Kapolcs közeli Alsó-erdőhöz, majd ott forduló, kód – és irány le, délkeletnek. Feljutunk a Magyal-tetőre is, ahol kijut egy újabb panoráma.

Újabb gyönyörű panoráma

Balatonhenye frissítőponttal fogad, de beszerzünk némi házi bodzaszörpöt is. A falu végén kiscsikó látványa szerez örömet. Monoszló következik, majd hamar el is marad, ahol a református templom kapuját mindenképpen érdemes megcsodálni.

A monoszlói református templom kapuját érdemes megcsodálni

Jöhet a Hegyestű hódítása! Kiváló ösvények és kevés aszfalt után kanyarodunk be a parkolóba. És még tovább: ezen a túrán a lépcsősor is kijut élvezetként. Meg persze a csúcs, a kilátással együtt. Aztán ereszkedés a szőlők között, de még visszanézni is igencsak érdemes.

Hegyestű

Kitérőt teszünk a sóstókáli templomromhoz. Aztán átkelünk Kővágóörsön, és megcélozzuk a Fülöpi-hegyet, a Millenniumi kilátóval. Ahonnan az éppen lenyugodó napban – és a csodás balatoni panorámában gyönyörködhetünk. Így ereszkedünk le Révfülöpre: sikeres célba érkezés!

A Milleniumi kilátóból csodálhatjuk meg a naplementét

A túra útvonala

Decathlon sportközösség

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​