Pulzusmérés – Hogyan csináljam?

Nagyon divatos manapság a pulzusmérő készülékek használata főleg futáshoz, de más sportokhoz is előszeretettel használjuk. Balázs Kata, a hobbi futásért és elektronikáért felelős termékképző, sporttanácsadó pulzusmérésről szóló írását olvashatjátok.

Mi ennek az oka?

Kezdőként hajlamosak vagyunk belehajszolni magunkat erőltetettebb tempóba, mint ami egészséges a szívünknek, haladóként pedig szeretjük látni a fejlődésünket, visszacsatolást kapni ilyen módon, hogy amit csinálunk, bizony jó hatással van az egészségi állapotunkra. Profi sportolóként komoly edzésterveket lehet összeállítani a pulzusunkra alapozva.

Mire kell figyelnem, ha pulzusmérő készüléket használok, hogy pontos legyen a mérés?

Mellpánt esetében

Felhelyezzük a pántot mell alá, ügyeljünk rá, hogy ne legyen túl szoros, de laza se!

Jó tanács: Helyben fuss egy pár lépést, hogy ellenőrizd elég stabil-e!

A következő lépés a benedvesítés – eleinte ez biztosítja a közeget a méréshez, később az izzadságunk – majd mehet a párosítás telefonhoz vagy arra alkalmas sportórához.

Fontos, hogy csak felvétel után kezdj neki a párosításnak, hiszen amíg nincs jel, amit továbbítson a jeladó, addig „kikapcsolt” állapotban van a készülék.

Karbantartás: Futás után pattintsuk le az érzékelőt/jeladót és mossuk meg langyos vízzel a pántot. A jeladók elemmel működnek, melyek élettartama használattól függően 1-2 év. Amikor elemcserére kerül sor, arra ügyeljünk, hogy szakszerűen cseréljük az elemet. A legtöbb mellpánt nem vízálló, így abban az esetben tudjuk megőrizni készülékünk cseppállóságát (vagyis az izzadságtűrést), ha ügyelünk rá, hogy a gumigyűrű ne vesszen el elemcserekor, sőt a legjobb, ha be is szilikonozzuk!

Pulzusmérés mellpánttal

A jeladók elemmel működnek, melyek élettartama használattól függően 1-2 év

Pulzusmérés mellpánttal

Ügyeljünk, hogy szakszerűen cseréljük az elemet

Optikai pulzusmérés esetén

Amivel alapvetően számolni kell, ha optikai mérős órát választunk, hogy periférián méri a pulzust, ami miatt 5-10 másodperc késésben lesz a mellpánthoz képest, éppen ezért ha gyors pulzusváltozással járó edzést végzünk (pl. intervall, sprint, stb.) és fontos, hogy valós időben lássuk a pulzusunk változását, érdemesebb mellpántot használni.

Az optikai mérők működése, működési elve roppant egyszerű, a „titok” a felhelyezésben rejlik, vagyis csuklócsont fölé kell pozicionálni az órát, olyan szorosan, hogy fény ne szűrődjön be az érzékelőhöz!

Ha ezt nem sikerül biztosítani, lehet akármilyen márkás az óra, fals értékeket fog mérni.

A laza felhelyezés további hátránya, hogy az izzadság is bejut és összegyűlik az érzékelő alatt, ami megint csak akadályozza a mérést.

Optikai pulzusmérés

Csuklócsont fölé kell pozicionálni az órát

Elég egyszerűnek tűnhet a használata, de mégis arra kérlek titeket, hogy legyetek türelmesek magatokkal szemben, mert ahányan vagyunk, annyiféle alkattal rendelkezünk, és valakinek már elsőre sikerül eltalálni a megfelelő pozíciót, de az is előfordulhat, hogy hetek múlva is keresed a helyét.

Optikai pulzusmérés

Ha látod a fényt, még nem jó a pozíció

Jó tanács: Sportóra vásárlásakor érdemes több órát is felpróbálni, mert formától és márkától függően eltér az órák kialakítása és igen is fontos szempont választáskor, hogy megfelelően fel tudd helyezni az órád.

Karbantartás: Érdemes időnként folyó víz alatt megtakarítani az érzékelőt – ha nem vízálló modellt vettél, akkor is ki kell bírnia egy gyors öblítést – kerüljük a törölgetést, mert ha karcos lesz az érzékelő, fals pulzusértéket eredményez!

Összességében mindkét mérési módszernek megvannak a maga előnyei. A lényeg, hogy ne felejtsetek el a testetek jelzéseire is figyelni és a mérőeszközöket inkább visszacsatolásként használjátok!

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​