A terepfutás alapjai

Unod már ugyanazokat a köröket róni a Margit-szigeten vagy a közeledben található rekortán pályán? Eleged van az utcák túlzsúfoltságából és abból, hogy a szűk járdákon állandóan az el-elmélázó sétálókat kell kerülgetni? Egyhangúnak találod már a sík aszfalton való futást? Ha határozott igen a válasz, akkor rakd félre a benned lévő kétségeket és szabadulj ki a természetbe! Próbáld ki a terepfutást!

A terepfutás menő. Az utóbbi években egyre többet és többet hallunk róla, egyre népszerűbb alternatívája lesz az aszfalton kezdő, de kihívásokat kereső futók körében. És ez jól is van így, biztató a tendencia. Sőt, sokkal egészségesebb lenne, ha kint, a természetben, parkokban és erdőkben futnánk inkább, mint a nagyvárosok rossz levegőjétől bűzlő környezetében. Tudom, nem mindenki teheti meg, hogy csak úgy kiszalad a városból, mert van, hogy nincs hova – nincs, vagy csak nagyon messze akad pár lejtővel és emelkedővel tarkított dombocska. De aki teheti, ne szalassza el a lehetőséget!

Mielőtt belevágnál a terepfutásba, nem árt pár dologgal tisztában lenni, megfelelően felkészülni, testileg-lelkileg ráhangolódni. Terepen futni egészen más, mint aszfalton!

Indulás előtt: szükséged lesz egy jó terepfutó cipőre!

A magyarországi terepviszonyokat figyelembe véve, kezdőként nem kell rögtön a legtechnikaibb, legspécibb, legdrágább cipőt leemelned a polcról. Első bevetésre tökéletesen alkalmas lesz például a Kalenji márka Kiprun TR cipője. Barázdái kiváló tapadást nyújtanak az egyenetlen talajon, de aszfalton is használhatod addig a rövid ideig, míg kiérsz a “rendes” terepre. Ár-érték arányban szerintem verhetetlen, és tökéletesen ki fog szolgálni az első szárnypróbálgatások ideje alatt!

Terepfutás alapjai kezdőknek

A Kalenji XT7-es cipő is jól vizsgázott, még ilyen sáros körülmények között is…

A cipő kiválasztásánál mindenképpen teszteld a cipő tartását a bokádnál. Ne csúszkáljon benne a lábad, így is fokozottan kell majd ügyelned a terepviszonyok adta akadályokra, nem jó, ha közben a cipőddel is csak a macera lesz futás közben!

Tempó

Ha már hasítasz aszfalton, sík terepen, akkor ne érjen kellemetlen meglepetés egy 10-20-30%-os emelkedő láttán… nem biztos, hogy ugyanazzal a tempóval fogsz tudni felszaladni, mint amit megszoktál. Legalábbis én ilyenkor erősen küzdök a levegőhöz jutással. Nem is szabad elpazarolni az energiát azzal, hogy felsprintelsz egy meredek emelkedőn, az edzés  végére lehet, hogy ki fogsz purcanni. Fontos, hogy tartalékolj!

A terep

A szintemelkedést, -csökkenést először meg kell szoknod, nem várhatod el a testedtől ugyanazt, mint sík terepen. Más izmok is dolgoznak terepfutás során, úgyhogy az első pár alkalommal készülhetsz egy kis izomlázra is.

Ami a technikát illeti: nekem azt tanácsolták, hogy egészen apró lépésekkel, tulajdonképpen lábujjhegyen haladjak felfelé az emelkedőn. Így a futómozgás is folyamatos tud maradni, nem kell megállnom közben, hanem ha lassan is, de végül egészben felérek az emelkedő tetejére. A pulzusom persze az egekben… ilyenkor egy szusszanásnyi ideig sétálok, hogy visszanyerjem a normális értékeket, majd lassú tempóban kocogok tovább.

Terepfutás alapjai kezdőknek

Még a könnyűnek tűnő terep esetén is figyelni kell, hova lépsz! A levelek eltakarhatják a nagyobb köveket, fák gyökereit!

Bevallom őszintén, hogy a lejtőkkel még hadilábon állok. Nem minden esetben tudok felszabadult lenni, amikor poros, kavicsos, picit csúszós ösvényen kell lefelé futnom. Légy óvatos lejtmenetben, addig mindenképp, amíg rá nem érzel, aztán később úgy is csapathatod. 🙂

Milyen kiegészítők kellenek?

Vannak olyan kiegészítők, melyeket tulajdonképpen kötelezően ajánlott magadnál tartani, ilyen a mobiltelefon vészhelyzet esetére. Nyáron, vagy ha hosszútávra indulsz, akkor pedig folyadék (víz), illetve elegendő energia. Szerintem rövidtávra nem érdemes speciális terepfutó kiegészítőkre költened. Én viszonylag rendszeresen futok 5-10 km közötti távokat terepen, ilyen rövid idő alatt eddig a vízen kívül tényleg nem hiányzott semmi extra számomra. Viszont ha már több órát töltesz kint az erdőben, vagy zordabb körülmények között is elindulsz, szükséged lesz pár alapvető cuccra. Például terepfutó mellényre vagy táskára, amibe tudsz több eshetőségre is felkészülve pakolni (pl. esőkabát, hosszúnadrág, energiazselék, müzliszeletek és az elengedhetetlen víztasak). Közepes táv esetén akár a többzsebes övtáskát is érdemes lehet kipróbálni.

Ha rád esteledik, kelleni fog egy terepfutáshoz alkalmas fejlámpa is!

A felszerelésed, ruházatod igazodjon a körülményekhez – nem hiába terveznek külön terepfutó ruházatot. Fontos ilyenkor a szabad mozgás, a megfelelő légáteresztés, izzadságelvezetés, strapabírás.

Tiszteld a természetet!

A nagyváros zajos, büdös, koszos környezetéből igazán frissítő érzés kiszabadulni a csendes, tiszta, zöld természetbe. Bárcsak mindig igaz lenne…Ugye az alap, hogy megtiszteled a természetet azzal, hogy nem szemetelsz? Ha pedig szemetet látsz, vedd fel és dobd ki a legközelebbi kukába, divatos kifejezéssel élve ezt hívják ploggingnak… Tiszteljük meg a környezetünket, hogy mások is élvezhessék az érintetlen természet csodáit (ha még van ilyen egyáltalán…). Próbáld meg a sportban, a futásban is a környezetbarát megoldásokat keresni!

Terepfutás alapjai kezdőknek

Kedvenc terepfutó ösvényem a négy évszakban. Mindig rácsodálkozom, milyen hihetetlen a természet!

Nekem a terepfutás nagyon sok pozitívumot ad, számomra ez egy kisebb meditációs elfoglaltság. Figyelem a madarak apró neszeit, elcsendesülök, belemerülök a gondolataimba, ugyanakkor minden lépésnél koncentrálok, testben-lélekben is aktívan kikapcsolódok. Minden egyes alkalommal felfedezek valami újat, akár magamban, akár a környezetemben, és rácsodálkozom ezekre a fantasztikus változásokra.

Ha bármi félelmed is volt a terepfutással kapcsolatban, remélem tudtam egy picit segíteni, és bátrabban nekifutsz majd az emelkedőknek 😉

Koltai Piroska

Koltai Piroska

A futás világába nem olyan rég csöppentem bele, de mint „laikus futó” egyre jobban magával ragad ez az örömteli sport...... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​