Jógázz a szabadban!

A tavasz valahogy mindig a test és lélek megtisztításáról és energizálásáról szól. Ebben a cikkben most egy-két tippet osztok meg arról, hogyan frissüljünk fel tavasszal a szabadban.

A tavasz mindig a szervezet megtisztításáról, megújításáról, felfrissítéséről szól. Tisztítani többféle böjt-kúrával és több ászanával is lehet. Azonban én most inkább a visszatöltés, feltöltődés részéről szeretnék tapasztalatokat megosztani.

Jóga szabadban

A tavasz a felfrissülésről, megtisztításról is szól.

Természetközeliség

Jógázni nagyon sokan csak egy „steril” teremben tudnak, halk relaxációs zenével, lágy fényekkel, kellemes füstölő illatával. Ezzel nincs is semmi baj! Viszont a szabadban jógázni egy különleges élmény, és a jógával az emberek fő célja általában – a kellemes nyújtáson és lazításon túl – az önmagukkal és a természettel való harmóniába kerülés.

Így érdemes megtapasztalni a természetközeliséget jógázás közben.

A természetben jógázni persze jó időben érdemes, a legjobb időszak erre pedig a téli hideg után, de még a nagy nyári hőségek előtt a TAVASZ! Sőt, ha a lelki vonulatokat nézzük, akkor a hosszú téli álomból mi is ilyenkor ébresztgetjük, vitalizáljuk testünket. Kiszabadulunk a négy fal közül, friss levegőt szívunk, napfényt és D-vitamint gyűjtünk, feltöltődünk energiával! 🙂

Jóga szabadban

A természetben jógázni jó időben érdemes

Szabályok

Viszont van egy pár dolog, amit érdemes figyelembe venni, ha kültéren jógázunk.

Előkészületek:

–          Használj vékony utazó jógaszőnyeget, vagy jógatörülközőt. Jobban érzed a talajt, kevésbé fogsz süppedni és könnyebb tisztítani (mosógépben akár) 😉

–          Kivételesen melegíts be! Jógázás előtt nem szokás bemelegíteni a klasszikus módon, hiszen a napüdvözlet gyakorlatsorozat önmagában a bemelegítésre szolgál. Viszont itt szintén a talaj instabilitása miatt érdemes fokozottan elővigyázatosnak lenni és pár mozdulattal legalább átmozgatni minden ízületet.

Maga a gyakorlás:

–          Élvezd a csöndet! Figyelj a természet zajaira!

–          Mélyítsd a légzésed! Próbálj meg a jóga teremben vagy otthoni gyakorlásához képest is lassítani, mélyíteni a légzésed. Legalább 8-10 számolásig szívd be és fújd ki a levegőt.

Jóga szabadban

Figyelj a természet hangjaira!

–          Érdemes kevesebb támaszos gyakorlatot alkalmazni, amelyek a csuklót terhelik, hiszen egyenetlen, süppedő a talaj, nagyobb a sérülésveszély.

–          Egyensúly gyakorlatok minden mennyiségben! Az instabil talaj kiválóan alkalmas az egyensúlyérzék, és a talp izmainak fejlesztésére. Kifejezetten ajánlom a fa pózt, sas pózt, balerina pózt és a hármas harcost.

Jóga szabadban

Természetben ajánlott a fa póz, sas póz, balerina póz és a hármas harcos.

–          Keresd a kapcsolatot a földdel! A stabilitásodat, önbizalmadat növelő harcos pózok gyakorlása a természetben kifejezetten felemelő élmény, de végezz minél több ülő/fekvő ászanát is, légy minél közelebb a talajhoz. Érdemes például kis kobrát, nyúl pózt, babapózt, pillangó pózt, kis jógahidat, fekvő hőst, ülő szögpózt, nyújtott lábú ülést és előre hajlást, néhány csavarást elvégezni.

Jóga szabadban

A stabilitásodat, önbizalmadat növelő harcos pózok gyakorlása a természetben kifejezetten felemelő élmény

Személyes tapasztalat

Én személy szerint minden évben többször is próbát teszek a szabadtéri jógázással. Eleinte persze nekem is zavaró volt az egyenetlen talaj, a zümmögő és matracon mászkáló bogarak, rovarok, a szemembe sütő napfény, de alkalomról alkalomra hozzászokik ezekhez a zavaró körülményekhez az ember, illetve ez egy jó kis koncentrációs gyakorlat. Hogyan tudom kizárni, elengedni ezeket a zavaró tényezőket? A szabadtéren való jógázás sok mindenben segít fejlődni, tanulni: befelé figyelés fejlesztése, törekedés a tökéletességre a görcsösség elengedése mellett, pillanatban, jelenben való lét megtapasztalása. De a jó levegőn a légzőgyakorlatok is sokkal hatásosabbak, sokkal több friss oxigént tudunk beszívni, mint bármilyen jógateremben.

Jóga szabadban

A jó levegőn a légzőgyakorlatok is sokkal hatásosabbak, sokkal több friss oxigént tudunk beszívni, mint bármilyen jógateremben

Eddigi életemben egyszer részt vettem egy vezetett margitszigeti ashtanga órán. Az ászanák fele sem ment, mégis sikerélménnyel, boldogsággal távoztam! Szerveztem már kiscsoportos szabadtéri jógát, egy kis vegetáriánus pikniket utána, de voltam már a Művészetek Völgyében, Kapolcson is napindító jógázni. Személyes kedvencem a nyaralások alkalmával, „egzotikus” tájakon jógázni. Volt már szerencsém Spanyolország, Portugália és Montenegro partjain is ászanákat gyakorolni. 🙂 A relaxáció a homokos parton vagy a fűben feküdve, mikor a nap finoman melenget, szerintem duplán tölt fel egy sima, szobai relaxációhoz képest. 🙂

Jóga szabadban

Relaxáció a fűben vagy homokos parton – duplán tölt fel energiával

Egy szó mint száz, jógázz a szabadban! Mindegy, hogy egyedül magadban, kiscsoportban, vagy nagy csoportban! 🙂

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​