Táplálékkiegészítők – 1. rész

Amikor kialakult a súlyzós és erősítő edzések iránti függőségem, és már az eredmény is látható volt, egyre fontosabbá vált, hogy önmagamat felülmúljam minden edzés alkalmával. Folyamatosan erősebb és ügyesebb akartam lenni, mint előző nap voltam.

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy olyan környezetben dolgozom, ahol hozzám hasonló, sportos emberekkel vagyok körülvéve, folyamatosan kaptam (és kapom is) az inspirációt és a tanácsokat. Az edzések során fellépő ásványi anyag szükségletek pótlása kezdetben nálam kimerült az izotóniás italok fogyasztásában, de hamar rájöttem, hogy ha jobb és jobb teljesítményre, gyors regenerálódásra vágyom, akkor ez nem lesz elég.

Elkezdtem bújni az internetet, informálódtam a különböző táplálékkiegészítőkről, mit, hogyan, mikor lenne érdemes fogyasztani a céljaim elérésének segítésére. Hamar konstatáltam, hogy csodaszerek nincsenek, erre minden felületen külön felhívják az ember figyelmét, de szerencsére nem csalódtam, mert hiszek a befektetett kemény munka gyümölcsében. Rengeteg információ található az internet erre a témára szakosodott oldalain, a hozzám hasonló analfabéták számára is könnyen elérhetőek és értelmezhetőek.

A tejsavófehérje

Hamar a különböző tejsavófehérje készítmények fogyasztása mellett tettem le a voksomat. Mindamellett, hogy az ízek rendkívül széles skáláját vonultatják fel a gyártók (egy-egy shake elfogyasztása nekem felér egy óriási sütiszelet betolásának érzésével), rendkívül sok előnyük is van.

A fehérjékről alapvetően azt mondják a nálam okosabbak (jelen esetben Hoffman Petit hívtam segítségül, aki a testépítésért felel országosan), hogy: „Ez mindennek az alapja. Ha izomfejlesztésbe kezdesz és látványos eredményt szeretnél, kell hozzá egy fehérjében gazdag étrend.” (és Peti szerencsémre itt a mondatát azzal fejezte be: „Nem kell ódzkodni attól, ha néha megeszel egy kakaós csigát.” Persze hozzátette azt is, hogy nyilván a diétádtól függ az a kakaós csiga, de ezt azt hiszem már csak fél füllel hallottam…)

Táplálékkiegészítők

“Egyetlen nap sem vész kárba, melyen tanultál valamit”

A tejsavófehérje tökéletes alternatíva például amikor az izmoknak szükségük van az extra fehérje utánpótlásra . A fehérjeturmixot a szervezet sokkal könnyebben emészti meg, mintha szilárd táplálékkal vinnéd be az azonos fehérjemennyiséget, így edzés után tökéletes megoldást jelent. A fehérjekészítmények közül a tejsavófehérje tud az emberi szervezetben a legjobban hasznosulni. Ha nem követsz speciális étrendet (pl. vegetáriánus, vegán), akkor ezt a típust válaszd.  De elérhető növényi változata is a piacon – borsó, rizs, szója.

Tökéletes társ egy diétában is, egy-egy étkezést is ki tudsz vele váltani. Ha a kalóriákat nem számolod, és nem éppen egy nagyon szigorú szabályokkal felvértezett étrendet követsz, úgy például a reggeli fehérjeturmixodat készítheted tejjel vagy joghurttal, felturbózhatod gyümölcsökkel, chia maggal, zabpehellyel, nyáron fagyasztott gyümölcsökkel…az ötletek tárháza végtelen.

Ha tudatosan választasz speciális fehérjét, akkor tudatosan is használd. Ha fontos a zsír- és cukortartalom, akkor válassz egy izolátumot és ebben az esetben semmiképp ne tejjel fogyaszd! Viszont ha a diétádnak az egészséges életmód a célja, akkor gyakorlatilag bármelyik tejsavókészítményt fogyaszthatod.

Shaker

A turmixok elkészítésére, tárolására többféle megoldás is a rendelkezésünkre áll, de a legegyszerűbb módszer egy shaker beszerzése, ebbe egy adagot bekészítve bármikor elkészíthetjük a turmixunkat víz vagy tej hozzáadásával.

Az alábbi képen látható shakert nagyon szeretem, mert a mozgó keverőrésznek köszönhetően hamar csomómentesre keverhetem a fehérjeport, valamint a kupak is rögzítve van a felső részhez, így a hozzám hasonlóan szétszórt embereknek ez tényleg tökéletes választás (sok shakert dobtam ki azért, mert a föld elnyelte a kupakját). Valamint mosogatásbarát is, a belseje lekerekített, így nem ragad be semmi maradék a kis résekbe, könnyen tisztán tartható. Több méretben kapható, válasszunk az igényeinknek megfelelőt: ha a fent említett tápláló, extrákkal felvértezett, étkezést is kiváltó turmixot készítünk, úgy a 700 ml-es kiszerelésre lesz szükségünk. Ha megelégszünk az egyszerű víz + fehérjepor kombinációval, úgy a fél literes verzió is elegendő.

Táplálékkiegészítők

Különböző színekben kapható, így akár önmagad kifejezésének eszközeként is tekinthetsz rá.

Fehérjeszeletek

Ha nem tudod megállni a napközbeni nassolást, vagy körülményes lenne egy shake elkészítése és elfogyasztása, egy fehérjeszelet tökéletes választás! Rendkívül sokféle ízben kapható, ez teszi számomra igazán különlegessé (nagyon szeretek nassolni, de egy csoki gyors felfalása után rögtön lelkiismeret furdalásom támad). Természetesen a szeletek esetében sem mindegy, melyiket választjuk, és bár általában a szeletek többsége csökkentett cukortartalmú, azért nézzük meg az összetevőket és azt válasszuk, amelyik típus a leginkább összeegyeztethető az étrendünkkel.

Táplálékkiegészítők

A szeletet elfogyaszthatod az edzéshez közeli időpontban és kiválthatod vele az edzés utáni turmixot

A cikkben foglaltak nem ölelik fel teljes mélységében a témát. Nem vagyok dietetikus, nem rendelkezem nagyon mély, mindenre kiterjedő tudással. Az írás célja nem az, hogy ösztönözzünk a táplálékkiegészítők fogyasztására.

Kovács Nikoletta

Kovács Nikoletta

Már kisgyerkőcként is az életem része volt a sport, úsztam, szertornáztam, atletizáltam és shotokan karatéztam hosszú éveken keresztül. Ilyen múlttal... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​