Hormonok, étkezés, sport – csak egyszerűen

A hormon név görög eredetű: hormé - jelentése mozgat, ösztönöz. Azt hiszem, ezzel nem magyaráztam meg konkrétan, mi is az a hormon. Viszont a szó jelentése nagyon sokban utal a hormonok szerepére az élő szervezetekben. Nos, lássuk, mik azok a hormonok?

Testünk működését az idegrendszer és a belső elválasztású mirigyek rendszere együttesen szabályozza. Élettanilag az endokrin rendszer olyan mirigyek szervrendszere, amelyek mindegyike a szervezet működését szabályozó hormontípust választ ki közvetlenül a véráramba. Gyakorlatilag arról van szó, hogy testünk egyes sejtjei különböző biokémiai anyagok termelésével befolyásolja szervezetünk működését. Ezek a kémiai vegyületek a hormonok. Nyilván nem ennyire egyszerű a történet, termelődésük külső vagy belső ingerek hatására történik, szabályozott ütemben és módon.

Az étkezés és a hormonok

Az éhséget egy ghrelin nevű hormon idézi elő reagálva arra, hogy üres a pocak. Mikor a gyomor kezd telítődni, újabb hormon szabadul fel, mely jelzi az agynak, hogy ne termelődjön több éhséghormon, már tele a pocak. Ilyenkor kezd el megjelenni a jóllakottság érzete. Célszerű lassan enni, hisz a túl gyors habzsolás miatt előfordulhat, hogy már túlettük magunkat, de a szervezetünk még nem reagált megfelelően és nem érezzük a jóllakottságot. Az emésztőszervünk egyik legfontosabb mirigye a hasnyálmirigy. A hasnyálmirigy az inzulin termelésében játszik szerepet, mely a vérben lévő cukrot a sejtekbe szállítja. Amint a vérben lévő cukor szintje csökken, újabb hormon termelődik, mely hatása gyakorlatilag az inzulinéval ellentétes, ez a glukagon. Szintúgy a hasnyálmirigy termeli a szomatosztitin nevű hormont, ami arra való, hogy csökkentse az inzulin és a glukagon aktivitását, nyugalmi állapotot és egyensúlyt előidézve ezzel a vércukorszintben.

Hormonok, étkezés, sport

A sport hatása a hormonháztartásra

A mozgás jelentősen emeli a növekedési hormon szintjét, mely fokozza a fehérjék termelődését, ez növeli a zsírok felhasználását. Ugyanígy sport hatására endorphinok szabadulnak fel, melyek csökkentik a fájdalomérzetet, segítenek az eufória érzés megteremtésében és csökkentik a vérnyomást. A tesztoszteron szint is megemelkedik, ez növeli az izomtömeget, fokozza a szexuális vágyat és teljesítményt, csökkenti a testzsír tömegét. Nőkben az ösztrogének szintje nő meg, mely hasonló hatást fejt ki.

Javítja a hangulatot,  valamint szabad gyököket megkötő antioxidáns hatása is van, ezáltal gátolja az öregedési folyamatokat. Mintegy 30 %-kal nő meg a pajzsmirigy hormon, a thyroxin szintje, mely fokozza az anyagcsere gyorsaságát és energetikusabbá teszi a sportolót. Növekszik az adrenalin szintje, mely fokozza a szénhidrát- és zsírfelhasználást, szintén növeli a szervezet energiaszintjét. Jótékony hatással van az inzulin és a glukagon szint normalizálásában, ezzel csökkentve a cukorbetegség kialakulásának esélyét.  A különböző sportok különbözően hatnak a hormonrendszerre. A dinamikus, intenzívebb sportok hormonális hatása magasabb, pl: futás, úszás.

Hormonok, étkezés, sport

A tesztoszteron szerepe

A férfiak nagy része azért kezd el edzőterembe járni, hogy nagyobb és izmosabb legyen. Nyilván ezzel megerősödnek a másodlagos férfi nemi jellegek. Ritka az a nő, aki nagy és izmos akar lenni, sőt sokan félnek tőle, hogy súlyt emeljenek, mert még a végén túl izmosak lesznek. Nem lesztek. Normál körülmények közt biztosan nem. Kiindulási alapnak lehet tekinteni azt, hogy minden embernek van egy vele született izomnövekedési kapacitása, nagyjából úgy, mint ahogyan minden embernek megvan a maga természet által adott magassága, alakja, csontszerkezete. A férfiak gyorsabb izomnövekedését a  testükben a természetes módon termelődő tesztoszteron idézi elő. A nőkben is található pont amiatt,  mert a tesztoszteron nemcsak férfi nemi hormon, hanem növekedési hormonként is funkcionál. Szükség van rájuk a fehérjék, vagy például a haj, a szőrzet kialakulásához, csak a nőknek sokkal kisebb dózisban, mint a férfiaknak.

Érdemes tehát 2019-ben is sportosan élni! Neked mi a célod az újévben? 🙂

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​