Öt dolog, amit mindenképp felejts el, ha éjszaka kerékpározol!

Mi, kerékpárosok mindannyian tudjuk, hogy a szabályos közlekedéshez nem elég betartanunk a KRESZ-t és felvérteznünk kerékpárunkat a szükséges, kötelező kiegészítőkkel, hanem éppúgy ügyelnünk kell a többi közlekedőre is, mint ahogyan azt magunkkal szemben is elvárnánk. Íme néhány jó tanács, mire figyeljünk, amikor éjszaka kerékpárra pattanunk.

Amikor leszáll az est, a közlekedési szabályok és velük együtt a közlekedési szokásaink ugyan nem változnak meg, ám ettől függetlenül sokkal nagyobb veszélyforrásnak vagyunk kitéve, mint fényes nappal. Ilyenkor a látási viszonyok sokkal rosszabbak és nem mindegy, hogy mennyire vagyunk láthatóak, avagy egyáltalán nem. A megfelelő fényvisszaverős öltözet, a küllőkön és a pedálokon lévő macskaszemek, illetve az első és hátsó lámpánk megléte bár elsőre megfelelő óvintézkedésnek tűnhet, ha túlzásba visszük a dolgot és élő karácsonyfaként száguldunk végig az úton, azzal éppúgy akadályozzuk a szemből érkező forgalmat, mintha egyáltalán nem lennénk kivilágítva.

Következzen pár hasznos tanács, mit NE csináljunk, amikor éjszaka kerékpározni indulunk.

1. Fejlámpa!

Kerékpározás éjszaka

Személy szerint én egyáltalán nem javasolnám a fejlámpa használatát kerékpározáshoz. Terepfutáshoz és éjszakai vagy város alatti mtb versenyen még jól jöhet, de nem olyan közúton, ahol rajtunk kívül mások is közlekednek. A hagyományos, kormányra szerelhető lámpák tökéletesen gondoskodnak arról, hogy folyamatosan megvilágítsák előttünk az utat, a fejlámpák viszont akaratlanul is minden irányban elhordják a fényt. Mivel elég magasan vannak a fejünkön, jóval zavaróbb lehet ez a szemből érkezők számára, mintha alacsonyabban lennének felszerelve. Továbbá, ha például szemből érkezik egy autó és pont akkor pillantunk oldalra, amikor a sofőr mellénk ér, oldalról úgy elvakíthatjuk, hogy ezáltal elveszíti a pillanatnyi kontaktot az úttal. Egy sima, hétköznapi lámpa bőven elég ahhoz, hogy lakott területen belül jelezzük a többi közlekedőnek, hogy mi is az úton haladunk. Nem kell ehhez bányászlámpa a fejünkre. 🙂

2. Díszkivilágítás!

A legtöbben a plafonra tudnánk mászni, amikor egy másik kerékpáros olyan fényözönnel jön velünk szemben, mint aki azt képzeli, ha vakító pulzárként hasít bele az éjszaka sötétjébe, attól majd sokkal észrevehetőbb lesz. Tény, hogy valóban feltűnőbb jelenség, mint Józsi bácsi, aki a pislákolós, dinamós lámpájával éppen a kocsmából szlalomozik haza az úton, de ez azért mégis csak túlzás. Nem az a cél, hogy elvakítsuk a többi embert, hanem, hogy éppen annyira lássuk magunk előtt az utat, amennyire az szükséges, és ettől még láthatóak is leszünk. Bizony. 🙂 Két lámpa előre tökéletesen elég, mint fél tucat. 🙂

Kerékpározás éjszaka

Tarts mértéket – a kevesebb néha több, akár a világítás esetén is!

3. Felfelé irányított lámpa!

A kerékpáros lámpa célja, hogy az előttünk lévő utat megvilágítsa, és ne a jó népet “vakítsa agyon”! Ha már folyamatos fényt használunk, akkor célszerű azt kicsit lefelé irányítanunk, hogy ne zavarjuk a szemből érkezőket. Ez pontosan olyan, mint amikor lakott területen kívül kerékpározunk, hirtelen felbukkan egy autós, aki a fenének sem akarja lekapcsolni a távolsági fényszóróját . Hiába villogunk rá, egyre közelebb és közelebb ér, a retinánk pedig majdhogy nem beleég a szemgödrünkbe. Gondoljunk erre, amikor 150 vagy 200 méterig elhordó Led-es lámpával közlekedünk! Az autósoknak sem kellemes a mi távolsági fényszórónk. Főleg, ha az fél tucat lámpából érkezik, nem kettőből.

4. Villogó üzemmód!

Sokan nem tudják, hogy a legtöbb kerékpárlámpán található folyamatos világítás mellett milyen célt is szolgál valójában a szaggatott vagy villogó üzemmód. Egy biztos: Nem közlekedésre való! Arra ott a folyamatos üzemmód. Használhatjuk irányjelzőként (elől) vagy elakadásjelzőként, de semmiképp sem közlekedésben való részvételre! Bármilyen meglepő, bizonyos embereknél az erősen villogó fény könnyen epilepsziás rohamot is kiválthat. Éppen ezért mindenképp kerüljük a villogó lámpák közlekedésben való használatát! Ez nem vicc, néhány országban már kezdeményezni akarják a betiltásukat.

Kerékpározás éjszaka

Ne használj villogó fényt!

 

5. Felcserélési sorrend!

Előre fehér, hátulra piros! Semmiképp se cseréljük fel őket! Az autókon sem elől van a féklámpa, hátul pedig a fényszóró. 🙂

Bízom benne, hogy ezután sokan megfogadják majd ezt a pár hasznos kis tanácsot, mert ezáltal sokkal biztonságosabbá tudjuk tenni nem csak magunk, hanem mások számára is a közlekedést.

Hátszelet! 🙂

Hegedüs Zsolt

Hegedüs Zsolt

Bár egész életemben bringáztam, a versenyszerű kerékpározás, mint rendszeres sporttevékenység, mindössze öt éve vált az életem szerves részévé, mégpedig egy... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​