Miért NE fuss betegen?

Megfáztál és habozol, hogy elmenj-e futni? Egy kis nátha nem lehet akadály! Vagy mégis? Az alábbi cikkből kiderül!

“Itt az ősz, egyre hűvösebb az idő, de a legelszántabb futókat ez sem állíthatja meg!” – gondoltam magamban futás közben, a minden színben pompázó őszi tájat csodálva.

A hideg beköszöntével könnyű megfázni és ágynak dőlni, sokan azonban – fittyet hányva a betegségre – ugyanúgy folytatják a futóedzéseket. Azt tudjuk, hogy lázasan (bármilyen) edzést végezni tilos, hiszen a szervezetünk ilyen állapotban nem tudná megoldani a hőszabályozást, az extrém magas testhőmérséklet pedig rendkívül veszélyes számunkra. Nem beszélve a súlyosabb szövődmények kialakulásának veszélyéről.

Na, de mi a helyzet akkor, ha “csak” kissé meghűltünk?
Futás betegen

Lázasan tilos bármilyen edzést végezni!

“Nyakteszt”

A kérdés tisztázásához az úgynevezett “nyakteszt” vihet minket közelebb, mely szerint ha a tünetek nyaktól felfelé kínoznak (orrdugulás, enyhe köhögés), akkor az edzés folytatható, a kíméletes mozgás még segíthet is a betegség legyőzésében. Azonban ha nyaktól lefelé jelentkező, súlyosabb tüneteink vannak (mélyről jövő köhögés, gyulladt nyirokcsomók), ajánlatos az edzést gyógyulás utánra halasztani.

Futás betegen

Amennyiben lázasak, betegek vagyunk, napoljuk el az edzést!

A szervezetünk jelez

Betegség esetén nem véletlenül kiált ránk a szervezetünk, hogy bújjunk a takaró alá intenzív futás helyett. Személyes tapasztalataim alapján, – mivelhogy a fenti megállapításnak naná, hogy rendszeresen ellenszegülök – ha betegen futok, biztos, hogy rosszul veszem a levegőt (sokszor levegőt sem kapok), a futómozgásom teljesen szétesik, és a futás inkább rossz emlék marad ahelyett, hogy élvezném. Érdemes tehát tényleg pihenni, hiszen pihenés során a testünk képes a gyógyulásra fordítani az energiáit, az immunrendszer ilyenkor aktiválódik. Hallgassunk a megérzéseinkre, és futás helyett voksoljunk az ágyra.

Teljes gyógyulás után se folytassuk az edzéstervet ott, ahol abbahagytuk. Először csak laza, könnyű futást végezzünk és fokozatosan térjünk vissza az intenzív mozgáshoz. Lázzal járó betegség esetén pedig a gyógyulást követően próbáljunk még pár napig tartózkodni a nagy terhelést jelentő mozgásformáktól.

De mi a teendő akkor, ha a régen várt versenyre sikerült lebetegedni?

A nyakteszt alkalmazása ilyenkor is hasznos lehet, de ami fontosabb, hogy a versenyzőnek egyénileg kell eldöntenie, hogy képes-e ilyen állapotban helytállni. Ne feledjük azonban, hogy az egészség sokkal fontosabb mint egy adott verseny, utóbbiból rengeteg van, viszont a szupererős, boldog futásra született testünkből csak egy!

Lukács-Tóth Eszter

Lukács-Tóth Eszter

A futáshoz nem túl régi, de annál nagyobb szerelem fűz. A kisfiam születését követően nem sokkal, kb. egy éve kezdtem... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​