Minden városba budaörsi választék?

Nemrég kezdtük el az országos, lovas részleg újragondoló-felújító bulimaratonunkat, melynek egy-egy állomásáról a Fouganza - A lovas mindennapokért oldalunkon is beszámolunk. Ennek kapcsán rengeteg kommentet, kérést kapunk, hogy milyen jó lenne, ha minden áruházunkban legalább akkora választékot tudnánk prezentálni, mint a budaörsi anyahajón. Szóval miért is nincs mindenhol százhúsz lineárméternyi lovas kínálat? Elmesélem.

Annyit nyilván mindenki sejt, hogy a kínálatot a kereslet határozza meg, a boltban azt kell tartani, amit a vevő keres, ehhez nem kell kereskedelmi atyagatyának lenni. A jelenleg hazánkban működő 24 áruház alapterülete 900-8000 négyzetméter között változik. Budaörs a legnagyobb fizikai áruházunk, de a közhiedelemmel ellentétben ott sem tudunk mindent megmutatni, mert a teljes kínálatunk, minden sport teljes választéka, mintegy 40000 féle termékkel 12000 négyzetméteren férne el. Nézzük, mekkorák az egyes áruházaink, és hány métert tudnak a lovaglásnak biztosítani?

Mennyi az annyi?

Összesen 24 áruházunk van, ebből 3 van, ahol jelenleg nincs lovas részleg. Békéscsaba bezárta egy év után, mert nem hozta az elvárt minimumot sem. A belvárosi Corvin egy fiatal áruház, lovaglás nélkül nyitott, és jelenleg sem terveznek vele, mert a városi sportokat részesítik előnyben. A Nyugati téren minimális lovas választékot találtok. Eger esetében viszont sok vásárlónk jelezte, hogy lenne igény a lovas termékekre. Mivel sok sportot menedzselünk céges szinten, előfordul, hogy nem minden sportra vonatkozó piackutatás sikerül tökéletesen egy áruház nyitását megelőzően. Egerben valószínűleg ez történt, hamarosan helyet kap majd a lovaglás, a helyi választékot már elkészítettük Nektek.

Alapterület tekintetében három kategóriába sorolhatóak az áruházaink. Nagynak minősülnek a 2000 négyzetméter felettiek, Budaörs, Dunakeszi, Soroksár, Székesfehérvár, valamint Győr, ami most pont 2000, de már régen megérett a bővítésre, valószínűleg hamarosan kapni fog még legalább 1000 négyzetmétert. Egy ekkora áruház, kellő igény esetén 20-40 métert kap lovas termékeknek. Budaörsön 90 méter áll rendelkezésre.

Közepesnek minősülnek az 1000 és 2000 négyzetméter közöttiek. Maglód és Csömör mellett vidéki áruházaink többsége ide tartozik. Körülbelül 10-20 méterük van, ami nem túl sok.

A kicsik pedig  az 1000 négyzetméter, illetve annál kisebb alapterületűek: Szolnok, Tatabánya, Veszprém, Sopron, jellemzően 10-12 méterrel, ami nagyon kevés. Nekik sok esetben egyedi választékot kell kialakítanunk a helyi igényeknek megfelelően, ez történik már hónapok óta. A kész áruházakról készült fotóknak örülni szoktatok…

Egy kis plusz infó, hogy a kis áruházak is folyamatosan próbálkoznak kereskedelmi igényfelméréssel. Rendelnek választékon kívüli termékeket, melyeket ha hónapokig nem adnak el, valamelyik nagyobb áruháznak küldenek át. Győr rendszeresen vesz át termékeket például Sopronból, Tatabányáról, jellemzően lófelszerelést. Ennek biztos sokan nem örültök, de az ilyen tapasztalatok is egyértelműen azt mutatják, hogy nem feltétlenül van igény nagyobb választékra az adott áruházban.

A megújult Budaörs

Ezekkel a számokkal azt próbálom érzékeltetni, hogy sajnos nem indul minden áruház egyenlő esélyekkel, hogy belopja magát a lovasok szívébe. Most nézzük meg, mi történne, ha hirtelen mindenhol lenne minden olyan termék, ami most nincs.

A 22-es csapdájában

Nagyon leegszerűsítve. Ahhoz, hogy egy márka fejlődni tudjon, pénzre van szüksége, pénzt pedig az eladott termékei árréséből tud nyerni. Úgy viszont nem tud, hogy a termékfejlesztésre fordítandó összegek eladatlan termékekben állnak évekig. Létezik egy úgynevezett készletforgási sebesség nevű mágikus kifejezés, ami ha túl magas, az nekünk kifejezetten hátrányos.

Mondjuk, hogy Kívánságfalván nyílik egy kétezer négyzetméteres, közepesnek mondható méretű áruházunk, ahol egyébként a környéken van 2-3 lovarda, de nincs akkora vásárlóerő, hogy megérje túl nagy méterszámot adni ennek a sportnak. De mi jófejek akarunk lenni, és azt mondjuk, hogy lerakunk nektek ide is egy Budaörsöt, ahol kb. 90 méter lovas termékválaszték található.  Mi fog történni? Páran örülnek majd, és még akár a Messzi Távolból is sokan betérnek hozzánk évente kétszer, szezonváltáskor, de ez sajnos nagyon kevés ahhoz, hogy a következő katalógustól leessen az állatok.  Gondoljunk bele picit, mi van azzal az indokolatlan mennyiségű termékkel, ami az év többi részében a polcokon porosodik? Nos, ezért nem tud a márka kellő tempóban fejlődni, és még jobb termékeket fejleszteni nektek, mert világszerte rengeteg áruházban indokolatlanul nagy választékot prezentáltunk évekig – az azt felvevő piac méretéhez képest.

Mi a megoldás?

Ahhoz, hogy a Fouganza újra tudjon fejleszteni, csak azokat a termékeket szabad tartani, amit tényleg keresnek, és megvesznek az emberek. Mivel a fő bázisunk tíz évig a kezdők és a hobbifelhasználók voltak, a vásárlóink nagytöbbsége még mindig innen kerül ki, és ez előreláthatóan további évekig így lesz. Tehát senki ne lepődjön meg, mert ha egy áruházban kilenc méter jut a lovaglásnak, ott jó eséllyel két-háromféle kobakot, gumi lovaglócipőt, elsőáras lábszárvédőt, pamut lovaglónadrágokat és hasonló, kezdőknek való termékeket fog találni. Véletlenül sem nyerget, lótakarót, nagykantárt, vagy szállítókamáslit.

Az a baj, hogy világszerte rengeteg pénz áll most termékekben, melyeket először el kellene adni, utána lehet újra fejlesztésbe fektetni. És persze nem minden termék sikerül az elvártak szerint. A Fouganza ugyanis eddig nem nagyon követte a világtrendeket, ami egyébként önmagában nem feltétlenül baj, ha az, amit csinál, átgondolt, és jó. Eddig is egy szerethető márka volt az egyedi, praktikus megoldásaival, melyekből látszott, hogy nagyon is sok figyelmet fordít a felhasználói valódi igényeire, legyen az ló, vagy lovas termék – viszont valóban nem követte a nagyobb márkák nyomvonalát, ami sokaknak fontos.

Az online mumus nem is mumus?

A fent említett jelenséget egyébként minden gyártó igyekszik elkerülni, hiszen ez egy ördögi kör, melybe sok kis márka belefut a pályája első éveiben. Mit tehettek ti, hogy segítsétek a márkát? Ismerkedjetek meg az online kínálattal, és ne féljetek megrendelni azokat a termékeket, melyeket hiányoltok az áruházak polcairól. Semmi kockázat nincs benne, hiszen rendelni eleve csak hűségkártyával lehet, melynek birtokában 90 napig kérdés nélkül visszaadjuk a még nem használt termékek árát bármelyik áruházunkban.

Vinnay Patrícia

Vinnay Patrícia

Az életemnek célt és igazi értelmet adó, abszolút „flow” érzést a nyeregben és a lovak mellett találtam meg. Frissen érettségizett,... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​