8 tipp, hogy mit vigyél magaddal egy kerékpáros edzésre

Minden bizonnyal csöppentünk már olyan nem kívánatos helyzetbe, amikor edzeni indultunk, hogy valamit otthon felejtettünk, amire aztán később nagyon nagy szükségünk lett volna. Egy pumpát, egy tartalék gumibelsőt, egy esőkabátot vagy éppenséggel eggyel több kulacsot hiányoltunk, aminek révén elkerülhettük volna a hazaút során váratlanul fellépő dehidratációt. Egy edzésre azonban mégsem vihetünk magunkkal egy 60 literes túratáskát. Akkor mégis melyek azok a dolgok, amikre szükségünk van és még kényelmesen elférnek a mez-zsebünkben vagy a kerékpárunkon?

Életmentő eszközök 

A legváratlanabb helyzetek általában mindig akkor adódnak, amikor hosszabb távra indulunk el edzeni. Egy defekt sosem jön jókor – főleg, amikor kilométerekre vagyunk a kiindulási ponttól -, s a kényszerű megállás mellett roppant bosszantó tud lenni, ha ráadásul még otthon is felejtettük a probléma megoldásához szükséges “életmentő” eszközöket. Pedig ezeket nagyon is megelőzhetnénk, ha kellő figyelmet fordítanánk rájuk és nem csak fejvesztve rohannánk bele a nagyvilágba. Mert lehet, hogy nem történik semmi szokatlan a bringás utunkon, de ha mégis, arra jobb előzetesen felkészülni, semmint az adott szituációt követően a körmünket rágva azon aggodalmaskodnunk, hogyan jutunk haza, mielőtt lemegy a nap. Erről óhatatlanul is eszembe jut egy régi óvszerreklám szlogenje: “Jobb, ha van nálunk, amikor nincs rá szükség, mint amikor nincs, pedig kellene.” 🙂 Így van ez a kerékpáros kiegészítőkkel is. 🙂 Következzen most pár hasznos tipp, mire van leginkább szükségünk egy -egy edzés során.

1. TARTALÉK GUMIBELSŐ

A tartalék gumibelső egy defektnél igazán jól jön

A legfontosabb kellék! Enélkül várhatjuk, hogy magától megoldódjon a helyzet. 🙂 Lehetőség szerint mindig tartsunk magunknál legalább kettőt belőle, mert előfordulhat, hogy az utunk során dupla defekttel találkozunk. Általában erre vajmi kevés az esély, de ha mégis bekövetkezik, legalább lesz nálunk még egy talonban. Az is megeshet, hogy odafelé is defektet kapunk és visszafelé is. Ilyenkor jól jön a dupla biztonság.

Akik nem gramm-mániások, azoknak azt szoktam javasolni, hogy a “maximális” defektvédelem érdekében, töltsenek a gumibelsőkbe defektgátló folyadékot (Joes, Slime, B’twin), így – még ha nem is 100%-osan – de bizonyos mértékben elkerülhetővé válik a helyzet. A nyeregcsőre felerősíthetünk egyes defektgátló-spray-ket is, amikkel a defekt után még el tudunk gurulni a legközelebbi benzinkútig vagy kerékpár szervizig. Defektmegelőzésre ugyan nem alkalmasak, viszont a kellő időben hasznunkra lehetnek.

2. KÜLSŐ GUMI LESZEDŐ 

A gumiköpeny leszedőjének kupakja segít a leeresztésben, visszahajló részei a küllőkbe akaszthatók.

Első-és egyben legfontosabb tanács: “Egy kerékpáros tudjon defektet javítani és külső-belső gumit cserélni!” Ez a procedúra nem a világ legnehezebb dolga. Mi több, egy-két alkalom után olyannyira rutinszerűvé válik, hogy kinevetjük saját magunkat, amiért olyan sokáig tartottunk tőle. Viszont elengedhetetlen az elsajátítása, mivel a defekt a leggyakoribb (majdhogynem első számú) nem kívánatos tényező, amivel egy kerékpárosnak mindig, minden körülmények között számolnia kell és ami sokszor a legelhagyatottabb helyeken következik be. Ekkor pedig egyedül csak rajtunk múlik, hogy gyorsan felülkerekedünk-e a problémán, vagy egészen hazáig cipelhetjük a hátunkon a bringát, esetleg stoppolhatunk, hátha arra téved egy magányos autós, aki a segítségünkre lehet. Minden eshetőség benne van a pakliban. De, ha birtokában vagyunk ezen mesterségnek, az esetek 90%-ában már tekerhetünk is tovább. A maradék 10%-ról kicsit lejjebb.

3. KÉZIPUMPA ÉS/VAGY CO2 PUMPA

Az univerzális kézi pumpa bármilyen típusú szelephez passzol (presta/dunlop/schrader).

A hagyományos kézipumpák nagy részét feltehetjük a nyeregcsőre, a nyeregvázra, vagy egész egyszerűen elhelyezhetjük a mez-zsebünk valamelyik hátsó zsebébe. A CO2 pumpával ugyanez a helyzet.

CO2 pumpával a felfújás gyors és hatékony (kevesebb, mint 5 másodperc is lehet).

A patronokkal gyorsabban végbemehet a kerekek felfújása, viszont, ha túlcsavarjuk őket és kiszökik belőlük a CO2, akkor nem árt, ha van nálunk még egy sima kézipumpa. Személy szerint én mindig viszem magammal mindkettőt. A kézipumpák többsége általában mindkét szeleptípushoz jó (Schrader, Presta), de már pár kisebb ügyködést követően egyszerűen átalakíthatók egyikről a másikra is. FONTOS: Mindig vigyázzunk, hogy a bőrfelületünk soha ne érintkezzen magával a patronnal (csak a külső gumiborítással), mert könnyen fagyási sérülést szenvedhetünk!

4. MULTITOOL-SZERSZÁM

A bTwin multitool 500 compact: 8 az 1-ben szerszám.

Az utunk során olyan jelenséggel is találkozhatunk, amikor minden előzmény nélkül egyszer csak váratlanul kilazul egy-két csavar a kormányunkban, a kormányszárban, a nyeregcsőben, vagy éppenséggel a fékbovdenünk kezd el rakoncátlankodni, esetleg elállítódik az első-vagy hátsó váltónk. Ilyenkor mindig jól jön egy multitool-szerszám, amivel azonnal elejét vehetjük a dolgoknak. Manapság a legtöbb kis szerszámon már mini-láncbontó is található, amivel könnyen orvosolható egy esetleges láncszakadás is. Ezért nem árt, ha mindig tartunk magunknál egyet.

5. KULACS

Hasznos, ha a kulacs szag-, és ízmentes műanyagból készült.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a folyamatos folyadék utánpótlás jelentőségét. Főleg kánikulában, amikor a szervezetünknek szüksége van a fokozott folyadékbevitelre (15-20 percenként legalább 2-2,5 dl), hiszen ilyenkor a leggyakoribb a hirtelen fellépő dehidratáció esélye. Ha nem figyelünk oda erre, annak súlyosabb következményei is lehetnek a kiszáradásnál (fejfájás, émelygés, hányinger, izomgörcs, stb.). Inkább legyen nálunk több folyadék, amiből nyugodtan gazdálkodhatunk, mint sem idő előtt kifogyjunk belőle! Ha két kulacsot viszünk magunkkal, az egyikben mindig legyen víz, amiből nem csak kortyolhatunk, de a rekkenő hőségben locsolni, hűsíteni is tudjuk magunkat, a másik pedig kizárólag izotóniás itallal legyen feltöltve. Továbbá ez az energiagélekre is vonatkozik. A többet mindig jobban be lehet osztani, mint a keveset.

6. NYEREGTÁSKA, VÁZTÁSKA

A kis térfogatú nyeregtáska könnyen fel- és leszerelhető a kerékpárra.

 

Két praktikus kiegészítő, amiben számos kellék elfér, helytakarékosság szempontjából pedig egyenesen páratlanok. Minek hátitáska, ha mindkettőből van a kerékpárunkon? 🙂 S a legjobb az egészben, hogy manapság már vannak pakkok, amikben három dolgot is megkapunk egy áráért.

7. ESŐKABÁT, SZÉLDZSEKI

 

Az esődzseki zsebeinek köszönhetően a kisebb tárgyak (kulcs, telefon stb.) mindig kéznél vannak.

Nem szeretnék megint általánossággal példálózni, de valljuk be őszintén, a legtöbbünk már futott bele egy napsütéses tekerést követően egy hirtelen jött viharba.  Amikor az elején látszólag még minden tökéletes, aztán a következő percben már bőrig ázva szaporázunk visszafelé a legközelebbi fedett viskó felé.

Az extrém könnyű széldzseki kiváló védelmet nyújt a szél és a szemerkélő eső ellen.

Vagy amikor felfelé kapaszkodva majdhogynem mindent lehámozunk magunkról, még a saját bőrünket is, annyira melegünk van, aztán a hegyről lefelé száguldva meg a csontunkig hatol a jéghideg menetszél. Ilyenkor legszívesebben ölni tudnánk valamelyikért. Vagy mindkettőért. Talán itt minden bringásnál elsősorban a saját tapasztalat beszél, de szerintem valamennyien egyetértenek velem, ha inkább “felesleges túlsúlyként” magunkkal cipeljük őket, mint hogy újra és újra belefussunk ugyanabba a hibába.

8. PÉNZ

“Hát ez meg hogy jön ide?”- vetődhet fel sokakban a kérdés.

Nos, bizony adódnak néha olyan helyzetek, amikor minden felkészültségünk ellenére pontosan onnan csap be a ménkő, ahonnan azt a legkevésbé sem várnánk. Ilyen például, ha durrdefektet kapunk vagy oly mértékben felszakad (felhasítja valami) a külsőnket, hogy egyszerűen már képtelenség azt megmenteni. Vagy, ha bukunk egy nagyot és olyan helyen ütjük meg magunkat, aminek következtében már nem tudjuk folytatni a tekerést.

Ilyenkor adjunk hálát a sorsnak, hogy végig magunknál tartottuk a telefonunkat, mert ezáltal hívhatunk segítséget. De, ha véletlenül mégsem tudna senki sem értünk jönni a (bal)eset helyszínére, akkor se keseredjünk el, mivel még mindig ott van mentőövnek a zsebünkben meglapuló dugipénzünk. Biztosan jár valamilyen tömegközlekedési eszköz a közelben, amivel valahogy hazakeveredhetünk, ehhez azonban mindenképp szükségünk lesz bizonyos rejtett összegre. Egy ismerősöm is járt már hasonlóképp és nem éppen a legfelemelőbb érzés volt számára késő délután, 60 km-re az otthonától felkerekedni és elbaktatni a kopogó stoplis-cipőjében a legközelebbi pályaudvarig. De a dugipénz, amiből a menetjegyet megvette, aznap minden égi gondviselésnél többet jelentett neki.

Hátszelet! 🙂

Hegedüs Zsolt

Hegedüs Zsolt

Bár egész életemben bringáztam, a versenyszerű kerékpározás, mint rendszeres sporttevékenység, mindössze öt éve vált az életem szerves részévé, mégpedig egy... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​