Hogyan készülnek kollégáink a vásárlók szolgálatára? – Termékképzések elméletben és gyakorlatban

"Mert a multiknál úgyse értenek semmihez." - Hangzik a megszokott klisé, melyből nagyon nehéz kitörni. Aki ismer minket és tisztában van a cég törekvéseivel, az tudja, hogy mitől más a Decathlon. Aki még nem, annak itt van ez a cikk.

Egyáltalán nem egyedi eset, amikor valaki betéved egy nagyáruházlánc egyik egységébe valami speciális terméket keresve és esetleg segítséget is igénybe venne egy hozzáértő részéről. Igen ám, de sajnos az az általános tapasztalat, hogy akivel ilyenkor találkozik a vásárló, nagyon alacsony szinten, vagy egyáltalán nem ért ahhoz a szegmenshez, melynek a termékeivel nap mint nap dolgoznia kell. Így alakult ki a fent említett, mára tömegek által elfogadott mondat, miszerint aki multinál dolgozik, az nem ért semmihez, csak azért van ott, mert nem vették fel sehova.

A Decathlonnál azonban az a célunk, hogy akinek segítségre van szüksége, az hozzáértő kiszolgálásban részesüljön. Régen nem elég abban bízni, hogy a termékek majd eladják magukat. Mi, akik ennél a cégnél dolgozunk, kb. 1500-an, tudjuk, hogy mitől más, mitől jobb ez a munkahely, mint a többi. Ha azt akarjuk, hogy vásárlóink is észrevegyék a különbséget, akkor valóban szakértőkre van szükség az egyes részlegeken, minden áruházban.

Lovasokat a lovas részlegre!

Persze ez sajnos nem olyan egyszerű, és nem elég a mi részünkről a törekvés. Hiszen egy szűk keresztmetszet az, aki ebbe az elképzelésbe beleillik. Minden részlegen ugyanaz a nehézség, az úgynevezett rétegsportoknál azonban sokszor nagyobb fejtörést okoz, mint a tömegsportok esetében. Mi mindenre van szükség optimális esetben ehhez a munkához?

-Releváns lovas tapasztalat. Ez az, ami azonnal feltűnik a vásárlónak, ettől szavaz bizalmat, és jön vissza hozzánk máskor is, gyakran már konkrétan minket keresve.

-Aktívan lovagolni. Nagyon fontos, hogy űzzük a saját sportunkat, ne csak beszéljünk róla. Nekem is sokkal jobb úgy bemenni dolgozni, hogy reggel/előző délután 1-2-3 lovat lelovagoltam. Így az ember egyrészt példát mutat, másrészt az önbecsülése a nehezebb napokon is megmarad.

-Nagyon jó kommunikációs készség. Vannak problémás esetek, amiket helyesen kell kezelni, illetve bármikor, bármilyen helyzetben tudnunk kell megszólalni, érvelni, nem csak a vásárlók felé, hanem cégen belül is, amikor arról van szó, hogy a saját elképzeléseinket szeretnénk megvalósítani, és ehhez jól megalapozott tényekre, számokra van szükség.

-Rugalmasság és az előre tervezés képessége a beosztás tekintetében, hiszen a kereskedelmi szektorban nem hétfőtől péntekig dolgozunk.

Olyan kollégákat, akik ezen pontok mindegyikének megfelelnek – is nehéz találni. Olyanokat pedig, akik elég kitartóak, alázatosak is, és hosszú távon lehet rájuk építeni, sajnos igazi kihívás. Alapvető probléma, hogy a fiatalabb munkavállalók többsége nem ragaszkodik úgy a munkahelyéhez, mint az előttük járó generáció, nagyon könnyen váltanak, sokszor még azelőtt, hogy valódi tehetségükre és lehetőségeikre fény derülhetne. Ebből következik, hogy sajnos még mindig nincs minden áruházban lovas kolléga.

Mik azok a termékképzések?

A belső képzéseink lehetőséget adnak két nagyon fontos dologra. Az első az, hogy ha olyan kolléga kerül az adott részlegre, aki nem űzi azt a sportot, legyen lehetősége betekintést nyerni abba, mely során akár kedvet is kaphat ahhoz, hogy elkezdje. A második, hogy a releváns sportági tapasztalattal érkezők sem ismerik az összes termékünk technikai tulajdonságait, ami szintén elengedhetetlen, hogy érdemi segítséget nyújthassanak a vásárlóknak.

Panka, Joci és Orsi, a Fouganza magyar képzői

Ezért szervezünk évente több alkalommal elméleti és gyakorlati termékképzéseket minden sporton belül, melyeket sportonként országosan 1-2-3 kolléga szervez meg, és bonyolít le, jelenleg 23 áruház dolgozóinak. Ők a termékképzők.

Ezek a napok általában elég eseménydúsan szoktak telni. Ha valaki teljesen új még a részlegen, akkor azért, ha pedig van összehasonlítási alapja más márkákkal, akkor pedig azért. A képzések kezdő, és haladó szinteken kerülnek megrendezésre, és évente ismételhetők, hiszen a termékeket folyamatosan fejlesztik, nekünk pedig mindig napra késznek kell lennünk.

Mi történik egy elméleti képzésen?

Általában valamelyik áruház tárgyalójában gyűlünk össze, lehetőleg Budaörsön, hiszen ott fizikailag majdnem minden jelen van. Fontos számunkra, hogy minden lovas kollégánk ismerje a márkánk stratégiáját és kereskedelmi politikáját, célkitűzéseinket, még mielőtt a termékekkel kezdenénk foglalkozni. Ezután sorra vesszük az egyes termékcsaládokat külön ló, és lovasfelszerelésre bontva. Kezdőink rengeteg alapinformációt kapnak, amivel már tudnak segíteni kint a részlegen. Haladóinknak pedig magasabb szintű ismeretanyagot adunk át, és előfordul, hogy ha az idő engedi, egy-egy konkurensünkhöz is ellátogatunk.

Miről szól a gyakorlat?

A gyakorlati képzés alkalmával igyekszünk a lehető legtöbb saját termékünket kipróbálni közösen, hiszen a saját tapasztalat elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy valaki hiteles legyen a munkájában. Ilyenkor mindenkinek tudásszintjéhez mérten lehetősége van lóra ülni, és természetesen a ló körüli alapvető teendőkkel is megismerkednek a résztvevők. Akik eljönnek, általában kapnak egy löketet a mindennapokhoz, és sokkal magabiztosabbak lesznek a vásárlók kiszolgálása közben. Nem mellesleg erősödik bennük a valahová tartozás érzése, hiszen tudják, hogy akiket a képzésen megismertek, a zsebükben lévő telefon segítségével bármikor elérhetik munka közben, ha kérdésük merülne fel.

Hol képzik a képzőket?

Na, de honnan tudnak ennyi mindent a képzők? Természetesen a márkától. Nem csak hogy nagyon interaktívak a francia kollégák, bármikor lehet hozzájuk segítségért fordulni, de évente egy alkalommal lehetőségünk van kiutazni egy nemzetközi képző-képzésre, mely az újdonságokról szól. Onnan hozzuk haza az anyagot, melyből elkészíti ki-ki a saját elméleti képzését, és termékek tesztelésére is van lehetőségünk. A kinti képzés hatalmas lendületet ad a képzőknek. Én már háromszor voltam egyedül, jövőre hárman fogunk utazni, hiszen Orsi és Joci is csatlakoztak a képzői csapathoz, így már nem ketten, hanem hárman fedjük le az országot. Beszámolók itt, itt, és itt.

 

 

 

Vinnay Patrícia

Vinnay Patrícia

Az életemnek célt és igazi értelmet adó, abszolút „flow” érzést a nyeregben és a lovak mellett találtam meg. Frissen érettségizett,... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​