Tanácsok nyíltvízi úszáshoz

Jön a nyári szezon, és egyre nagyobb teret nyer újra a nyíltvízi úszás. Itt nem az uszodában úszol, hanem tavakban, folyókban, vagy tengerekben. Élővízben meg kell küzdeni hullámzással, a víz áramlásával, valamint a vakító napsütéssel. A nyíltvízi úszás szezonja május és szeptember között van. Ez teljesen más, mint az uszodában való úszás. Itt nincsenek falak, nem tudsz megfordulni 25, vagy 50 méternél. Előtted csak a nagy kék víz van és végül egyszer csak beérsz a célba 5, 10 vagy 15 km után.

Az úszásnak erre a formájára a versenyzők teljesen máshogy készülnek fel, mint az uszodában való versenyzésre. Itt folyamatosan kell úszni hosszú távokat. Kiváló erőnlétet igényel, és hatalmas állóképesség szükséges hozzá. Mivel kevesen tudják gyakorolni tóban, vagy tengerben, ezért a felkészülés az uszodában zajlik. Itt a távokat fokozatosan emelik, ezzel a monotonitástűrő képességüket is fejlesztik. Ez azt jelenti, hogy edzéseken nem 100 vagy 200, hanem 800 illetve 1000 métereket úsznak egyszerre.

Nyílt vízi úszásnál húzhatunk akár ujjatlan, akár hosszú ujjú úszóruhát, mindkettő melegen tart.

Hogy ne legyen unalmas az edzés  a hosszabb távok miatt, érdemes különböző kellékeket is használni. Például úszóbóját, amit a lábunk közé tehetünk, vagy tenyérellenállást, ami a kezünkre téve segít, hogy gyorsabban haladjunk  a vízben.

Az ilyen hosszú távú úszásnál elengedhetetlen a megfelelő kalóriamennyiség bevitele is. Oda kell figyelni, hogy mit eszünk verseny előtt, és azzal mennyit viszünk be a szervezetünkbe. Hiszen a testünk folyamatosan dolgozik és nagyon gyorsan el is égeti azt.  Ilyenkor ügyeljünk a megfelelő mennyiségű szénhidrát, és folyadék pótlására. A vitaminok közül a vas és a magnézium is nagyon fontos az étkezés mellett. Mivel folyamatos terhelést kap a testünk pihenés nélkül, így könnyen begörcsölhet úszás közben a lábunk. A helyes étkezés és folyadékpótlás mellett, ha a vitaminok bevitelére is odafigyelünk, mindez elkerülhető.

Milyen felszerelés kell hozzá?

Mivel a nyíltvízi úszásnál nem az uszodai vízben úszunk, hanem tóban, vagy akár tengervízben, itt a víz hőfoka nem ugyanaz. Sokkal hidegebb is lehet, mint az uszodai víz, így a megfelelő öltözék elengedhetetlen ehhez a sporthoz.  Az úszók olyan ruhát viselnek a versenyeken, amely fedi az egész testüket, karjukat, lábukat egyaránt. Az úszóruha anyaga nem olyan anyagból készül mint a sima fürdőruha, hanem sokkal vastagabb, ami nem engedi a testet kihűlni úszás közben.  Létezik ujjatlan változata is, ami a karokat szabadon hagyja.

További kellékek közt megemlíteném a neoprén úszósapkát, ami kifejezetten hideg vízben használatos, és segít melegen tartani a fejet. Valamint az úszóbóját, ami arra való, hogy ha az úszó elfárad és meg akar állni pihenni, könnyen  bele tud kapaszkodni.

 

 

 

 

Grécs Vanda

Grécs Vanda

Hétévesen kezdetem el úszni, tizenegy évig űztem versenyszerűen. Később sajnos abbahagytam, mert az időmbe nem fért bele a napi két... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​