A megújulás jógája – Tanácsok és néhány gyakorlat

Végre itt a tavasz! Ez minden élőlénynek, az embereknek is a megújulás időszaka. El akarod kerülni a rettentő tavaszi fáradságot? Ugye kitaláltad, hogy a jóga ebben is segíthet...? :)

A klasszikus itt a tavasz, fogyjunk és méregtelenítsünk, mert mindjárt itt a bikini szezon felfogás helyett, a megújulást most ragadjuk meg egy másik oldaláról…arról, hogy tényleg feltöltjük magunkat, adunk a szervezetünknek és nem elvonunk.

Gondolkodjunk az immunrendszert megtámogató, vitamindús étkezésben és kifejezetten annak az erősítésére irányuló jógában. Ahogy haladunk előre az időben, egyre könnyebb lesz tényleg friss és szezonális gyümölcsöket, zöldségeket beszerezni és fogyasztani.

Méregtelenítésre nincs új „trükköm”, a langyos citromos víz reggelente továbbra is csodákra képes. A könnyű, vitamindús és rostban gazdag falatok is nagyon hasznosak, a naponta legalább ötszöri (sokszor-keveset) étkezés mellett. A testet felfrissíti és szinte megfiatalítja a meleg-hideg vizes váltózuhany. 🙂

Nekem nagyon bejött a hot jóga, de aki nem szeretne (vagy ellenjavallott neki) a magas hőfokon és páratartalom mellett végzett jógával próbálkozni, annak itt van néhány a méregtelenítést, felfrissülést, immunerősítést szolgáló ászana.

Fontos, hogy bármilyen mozgásformát és gyakorlatsort is végezzünk, ne feledkezzünk meg a bemelegítésről, az ízületek és a gerincoszlop átmozgatásáról.

Napüdvözlet gyakorlatsor

Nem csak a tavaszi megújulás során, de általánosságban is egy igazán szuper testébresztő gyakorlatsorról van szó.

Napüdvözlet (B)

Harcos (1)

A harcos pózok kitartásra nevelnek, általánosságban növelik az állóképességet és erősítik a testet, valamint a szellemet is. Javítanak a tartásunkon, és szépen formálják a csípőt, lábakat.

1-es harcos

Harcos (2)

2-es harcos

Oldalsó szögtartás (oldalra nyújtózás)

Oldalsó szögpóz

Terpeszállásban előrehajlás

Az előrehajlító gyakorlatok zömének jótékony hatása, hogy a fejünk vérellátása javul. Ezáltal felfrissíthetjük magunkat a napnak bármely  szakában. Lazító, nyugtató, de egyben frissítő hatása van a gyakorlatnak az egész gerincoszlopunkra a hosszanti nyújtózás által. Kellemesen nyújtózik a hátsó combi rész is. A gyakorlatnál segítségünkre lehet egy jógatégla, amennyiben a fejtetőnk nem érinti a talajt.

Állásból előrehajlás (terpeszállásban)

Állásból előrehajlás

Az előző gyakorlathoz képest, itt a vállakat is nyújtóztatjuk, azáltal, hogy a kézfejeinket a talpaink alá helyezzük. Ezenkívül jótékonyan masszírozzunk a hasi szerveinket a combra simítás által. Serkenthetjük vele a vesék és a máj működését is, illetve elősegítheti a megfelelő emésztést is.

Állásból előrehaljás

Kobraállás

Energetizálja a test elülső oldalát. Jótékonyan hat az emésztésre, étvágyserkentő hatású.  Gyomorpanaszok esetén kifejezetten ajánlott. Érzelmi szinten ez az ászana oldja a feszültségeket, növeli a nyitottságot.

Kobraállás

Tehénarcpóz

Ez a jógapóz segít felfrissíteni a megfáradt lábakat. Intenzíven nyúlik a comb és a fenék a gyakorlatban. Hasonlóképpen jótékonyan hat a vállízületre is,  oldja az ott felgyülemlett feszültséget. A gyakorlatnál segítségünkre lehet egy jógaheveder, amennyiben a kezeinket nem tudjuk összefogni.

Tehénarcpóz

Pillangóülés/Cipészpóz

Szintén erősen feszültségoldó hatású ászanáról van szó, melyben nyúlik a belső comb, oldódik a boka- és a térdízület merevsége. A gyakorlat alkalmas lehet meditációban, vagy relaxációban való elmélyülésre is.

Pillangóülés

Kis jógahíd

Nyak- és váll lazító hatású gyakorlat. Ezenkívül kis fokon fordított testhelyzetnek is minősül, így érvényesül a szív tehermentesítő hatása is. Erősen nyújtja a test elülső oldalát, segít tonizálni a combokat és a feneket.

Kis jógahíd

Ezek után már csak egy rövid relaxációt javasolok (hullapózban, vagy fájós derék/kismamák esetén stabil oldalfekvésben), pár perces elmélyülést magunkban, melynek során az elme kiürítését követően, a testi-lelki egészségünkre koncentráló, pozitív,  azt erősítő gondolatokat fogalmazzunk meg. Például: “Most felfrissültem, ma jól vagyok, ma erősnek érzem magam.” A relaxálás során segítségünkre lehet egy jóga hengerpárna, háton fekvésben segít csökkenteni a deréktájékon esetlegesen fellépő feszültséget.

Háton fekvés hengerpárnával a térd alatt

Itt a tavasz! Örüljünk neki és használjuk ki a természet adta lehetőségeket! Sok friss zöldség és gyümölcs, sok-sok napfény és jó levegőn, szabadtéren jógázás! 😉

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​