Készülj a síszezonra – további tanácsok indulás előtt

Mi hiányzik még a síelés előkészületeihez? Talán egy kis erőnlét, hogy ne dőljél ki az első kör után, és egy jó ruházat az időjárás viszontagságai ellen. Ezzel a két témával folytatom előző bejegyzésemet.

Az orvosok szerint a sífutás az egyik legkomplexebb mozgás, ami a legtöbb izomcsoportot megmozgatja. Ezért – ha megfogadtad a tanácsomat és vettél pár órát – már magad is érezheted, hogy ez alatt a kis csúszkálás alatt bizony olyan izmodat is megmozgattad, amit eddig még soha. De a lesiklásnál sem szabad elhanyagolni az izmok felkészítését, mert a látszat ellenére egy végigsíelt nap is komoly izomlázat okozhat. Biztosítalak róla, hogy elég rossz érzés egy héten keresztül izomlázzal küzdeni és úgy “élvezni” a síelést.

Hogyan kezdjél neki

Ha szoktál esetleg edzőterembe járni, már nyert ügyed van. A sok különböző gép és gyakorlat lehetőséget biztosít a megfelelő izomcsoportok megmozgatására. Próbálj olyan gyakorlatsort végigcsinálni, ami tetőtől talpig átmozgatja és erősíti az izmaidat. Ha van rá lehetőséged, érdemes egyensúly javító gyakorlatokat is beiktatni, melyek nagyon hasznosnak fognak bizonyulni, hogy ne a hóban töltsd időd nagy részét. Az edzés végén hagyjál időt a nyújtásra, ezzel is csökkentve az izmok bemerevedését és az ezáltal okozott sérülésveszélyt.

Nyújtó gyakorlat

A nyújtás rugalmassá teszi az izmokat.

Aki a kültéri sportokat szereti jobban, annak alapvetően a futást javaslom alapozáshoz, ami elég jó állóképességet tud biztosítani. Ha a futással hadilábon állsz, akkor sincs még veszve semmi, mert a nordic walking is egy hasznos sport a felkészülésedhez. Mivel itt is egy bottal segíted az előrehaladásodat, nagyon hasonló mozgást fogsz végezni, mint a sífutásnál és nem is hinnéd, mennyire megmozgatja a felsőtestedet is. Ezen kívül hozzászoksz ahhoz, hogy egy bot lesz állandóan a kezedben és a sípályán már nem tartod majd zavaró tényezőnek. Ezek mellett még ajánlom a korcsolyázást is, ami a hasonló mozgásból adódóan a kondíció mellett az egyensúly gyakorlásához is nagyon hasznos.

Persze nem állítom, hogy csak ezek a mozgásformák alkalmasak a felkészülésre. De közel állnak ahhoz a mozgáshoz, amit síelés közben végzel és ha másért nem jó, legalább elmondhatod, hogy kipróbáltál újabb sportokat is. 🙂

Ruházat

A hegyekben télen elég szélsőséges időjárási viszonyokra is fel kell készülni. Pillanatok alatt a verőfényes napsütés, zord szeles, csapadékosba válthat át és akár 10 fokot is csökkenhet a hőmérséklet. De egy nyitott felvonón üldögélve is eléggé átfagyhatsz, mire felérsz vele a hegy tetejére.

Mivel  a hideg nagyon igénybe veszi a szervezetedet, ezért fokozottan ügyelned kell a ruházatod kiválasztására. Meg kell találni az egyensúlyt, hogy elég melegen öltözz és ne fázzál síelés közben. De azért túl se öltözz, mert beleizzadsz a ruhába és a nedves öltözékben könnyen megfázol. Viszont ami még ennél is fontosabb: a fej, arc és kézfejek is védve legyenek a fagyás elkerülése miatt.

Sífutó öltözet

A sífutáshoz kevesebb réteg is elég.

A sífutók kicsit könnyebb helyzetben vannak az öltözködéssel, mert felfele és lefele is folyamatos mozgásban vannak. Ezért nem is kell annyi réteg, amíg mozgásban vagy. Elég egy aláöltözet és egy szélálló réteg, de lehetőleg legyen elérhető távolságban (pl. hátizsák) egy plusz réteg, amit a mozgás végeztével azonnal magadra tudsz venni.

A lesiklók kicsit nehezebb helyzetben vannak, mert amíg lefele intenzív a mozgás, felfele passzívan a felvonóra vagy utalva. Ezért a sínadrág és a síkabát is vastagabb anyagból készül, ami lepergeti a vizet és szélálló, de mindenképpen vegyél fel aláöltözetet, olyan anyagból, ami elvezeti az izzadságot, mégis melegen tart. Aki fázósabb, a kabát és az aláöltözet közé vehet még egy réteget is.

Wedze síruhák

A feltűnő síruhák a biztonságot szolgálják.

Védelem

Talán az arc védelme a legnehezebb feladat, de arról se feledkezzél meg. A szemeket mindenképpen egy jó síszemüveggel tudod megvédeni a vakító hótól, a jeges széltől, vagy éppen a sűrű hóeséstől. Az arc többi részét vagy egy símaszkkal fedheted be hidegebb körülmények között, vagy napos idő esetén mindenképpen kend be magas faktorszámú fényvédő krémmel. Ez nem csak a leégéstől védi meg a bőrt, hanem a kiszáradástól is.

Wedze Skiing 900

A síszemüveg minden időben fontos felszerelés.

Utoljára hagytam a legfontosabbat, ami nélkül soha ne indulj el a lesiklópályára. Ez pedig egy jó sisak! Sokféle sisak létezik különböző extra funkciókkal, de egyben – az olcsótól a drágáig – mind megegyeznek: megvédik a fejedet a sérülésektől. Bár még nem minden pályán kötelező hordani, de mindenkinek erősen ajánlom a viselését a kezdőktől a profikig, mert a fej pótolhatatlan.

Ha az eddigi tanácsokat megfogadtad, most már nyugodtan kimerészkedhetsz akár egész napokra is a sípályára. Elkezdheted elsajátítani a síelés apró trükkjeit, hogy ne álljon semmi a profivá válásod útjába.

Demény Endre

Demény Endre

Már kisgyerekként elvarázsolt a tél és a hóesés, mindig csodáltam, ahogy a kis hópelyhek egymásra hullanak és gyönyörű fehérség lepi... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​