Újévi fogadalmak – Hogyan segíthet a jóga? Év végi tanácsok az év elejére

Így a 2017-es év végén összeszedtem néhány gondolatomat arról, hogy a jógának milyen szerepe lehet az újévi fogadalmaink betartásában. A cikkben pár olyan tippet osztok meg, amelyek nekem már beváltak.

Hány meg hány évem volt nekem is, amikor mindenféle fogadalmakat tettem! 😀 Idén lefogyok, idén még egészségesebb leszek, idén igazán türelmes leszek…stb.

Úgy vélem ezek a gondolatok a legtöbbünknek ismerősen hangzanak. 😉

Ha megpróbálnánk összeállítani egy TOP 5-ös listát a leggyakoribb újévi fogadalmakból, akkor biztosan szerepelne köztük a

  • fogyás
  • egészséges életmód (mozgás+táplálkozás)
  • timemanagement és életszervezés
  • magánélet előtérbe helyezése
  • valamilyen rossz szokásról való leszokás

Miért is olyan népszerű azonban az új esztendő küszöbén, vagy első napján fogadkozni? Erre nagyon egyszerű a válasz: életünkben számos dátumot tekintünk valamilyen szempontból varázslatosnak és meghatározónak a végességük miatt (óév-újév forduló, kerek születésnapok, házasság, gyermekszületés..stb.). Minden év végén egészen biztosan lezárul valami, mégpedig az előző év. Nincs tovább, akármi történt megtörtént, változtatni nem tudunk rajta. Fel kell dolgoznunk magunkban egy elmúlt esztendő történéseit és csak annyit tehetünk, hogy ha valami nem tetszett, azt legközelebb (tehát jövőre) megpróbáljuk jobban csinálni.

Hogyan segít a jóga a fogadalmak betartásában?

Egyfelől minden könnyebb, ha ismered önmagad és a korlátaid. Egy a munkatársammal folytatott korábbi beszélgetésben volt már erről szó. Másrészről a jóga segít kiűríteni a gondolatainkat és megtanít összpontosítani egy-egy gondolatra.  Kialakíthatunk egy saját mantrát is akár, amit sűrűn ismételünk, erősen arra koncentrálunk, szépen lassan a tudatalattinkban is elültetjük a gondolatot.

Konkrétumok!

Tehát az egyik kulcs, hogy konkrét, de egy mondatban összefoglalható célokat tűzzünk ki. Az általánosság nem lesz elég. Például a „többet fogok mozogni” önmagában nem lesz elég erős elhatározás, de ha egy apró lépést határozok meg és „mantrázok” – mint: „Egy héten 3 alkalommal elmegyek ashtanga jógára” – az már nagyobb valószínűséggel fog eredményre vezetni.

Hogyan segít a jóga? A jóga fejleszti a koncentrációt.

A reggeli jóga gondolat tisztító hatású is

Türelmi idő!

A második kulcs, hogy legyünk türelmesek magunkhoz. Az embernek általában semmi sem elsőre sikerül. Időt kell hagyni magunknak a fogadalom betartás kapcsán is, ugyanúgy mint amikor egy jóga ászanát tanulunk meg. A testünknek meg kell szokni egy új jóga pozíciót/tartást. Lesznek alkalmak, amikor sikerül és lesznek, amikor nem. Hagyjuk, hogy a gondolatunkat a változásról a testünk is lekövesse és ha néha „bűnözünk”, ne essünk kétségbe, csak törekedjünk rá, hogy minél többször tartsuk be a kitűzött célt.  Nem kell feltétlenül rögtön az önutálat és a kudarc érzését megélnünk.

Hogyan segít a jóga? A jóga harmóniát teremt, segít elfogadni önmagunkat és segít türelmet tanulni. Hosszútávon az önuralom fejlesztésében is hatásos, ami a fogadalom betartásában lehet segítségünkre.

A relaxáció segít a lelki harmónia megteremtésében

Realitás!

A harmadik kulcs tényezőnk a realitás. Fontos, hogy két lábbal álljunk a földön és olyan célokat határozzunk meg magunknak, amik elérhetőek. Megint egy jógás példával élve:  Ha én kitűzöm célnak magamnak, hogy 2018-ban megcsinálom a skorpió pózt, holott mondjuk még a fejenállással, vagy zsugor fejenállással is küzdök, akkor feltehetően egy olyan célt határoztam meg magamnak, ami nem feltétlenül elérhető egy év alatt. Hacsak nem minden egyes nap, jógastúdióban, oktató segítségével próbálkozom és tanulok…Tűzzünk ki tehát olyan dolgokat, amelyek ugyan kihívást jelentenek, de van rá esély, hogy megvalósítsuk.

Hogyan segít a jóga? Aki rendszeresen jógázik, jó eséllyel kialakult már benne némi önismeret és tudatosság, bízhat abban, hogy elérhető célt fog kitűzni maga elé.

Önazonosság, boldogság!

Végezetül, de nem utolsó sorban… azt a tényt érdemes elfogadnunk, hogy a változás igénye és maga a változás belőlünk fakad, nem valamilyen különleges dátumhoz kell kötnünk, kis lelki felkészülést követően elkezdhetjük akár bármelyik hónap közepére eső hétfőn, de akár még egy szerdán is…

A halpózban szinte meditálni lehet

Fontos azonban, hogy ez a célkitűzés ne külső nyomásra történjen meg, hanem tényleg belülről fakadjon és a saját lelki békénket, boldogságunkat szolgálja hosszútávon!

Én ezt a “tegyünk fogadalmat szilveszter éjjelén, vagy január elsején” dolgot hosszú évekkel ezelőtt elengedtem. Ez ugyanakkor nem azt jelenti, hogy ne tettem volna magamért, ne változtattam volna az életem minőségi elemein. Volt, hogy én is úgy éreztem elbuktam. Mára azonban elmondhatom, hogy alapvetően az életem olyan, amilyennek szerettem volna. Ma már kudarc- és bukásérzet nélkül tudom mondani, hogy tudom min szeretnék változtatni, tudom, hogyan kell tennem, néha sikerül, néha pedig nem…de folyamatosan próbálkozom, nem pedig feladom!

 

Sikerekben és boldogságban gazdag Boldog Új Esztendőt kívánok Mindenkinek! 🙂

 

 

Koletár Kata

Koletár Kata

A jógával nem indult gördülékenyen a kapcsolatom: kényszer hatására mentem el az első hatha jógaórámra. :) Aztán valahogy ottragadtam. Megfogott ez... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​