Mire figyelj, ha télen is kint szeretnél futni?

Idén kezdtél el futni és a nyári, jó időben történő edzések után nehéz megszokni a hűvösebb levegőt? Vagy eddig a futópadok szalagját koptattad és nem mertél kimerészkedni a fagyosnak vélt télbe? Rakd félre a félelmeidet, előítéleteidet és próbálj meg télen is a szabadban futni!

Fokozatos átállás

Ha eddig soha nem dugtad ki az orrod a kellemes hőmérsékletű fitnesz termekből télen, akkor azt tanácsolom, hogy a váltásnál ne nagyon sokkold a szervezeted. Tehát ha eddig heti háromszor bent futottál, akkor ne helyezd át az összes edzést a szabadba. Kezdd lassan, fokozatosan! Először próbáld ki, milyen heti egyszer a csípős hidegben szaladni, majd ha úgy érzed, több is menni fog, apránként felválthatod a futópados edzéseket a kinti futásokra.

Öltözz fel megfelelően!

Sok múlik azon, milyen ruházatban mész futni az esetleges mínuszokban. Ha csak azért nem mersz kimenni, mert félsz, hogy megfázol, beteg leszel, gyorsan hessegesd el ezt a gondolatot! Öltözz fel jól és nem lesz semmi bajod! Mi legyen rajtad, hogy elkerüld a bajt?

Kinti futás télen - a ruházat fontossága

Sapka/fülvédő

Ki, melyiket preferálja. A lényeg, hogy futáshoz ajánlott sapkát, fülvédőt érdemes használni, ugyanis a polár béléssel ellátott vagy a kötött anyagba hamar beleizzadhat a fejed, ami máris növeli a megbetegedés esélyét…

Hőtartó nadrág

Alapvetően kétféle hosszúnadrág közül lehet választani: a vékonyabb anyagú hosszúnadrágokat is lehet télen használni, ha valaki kevésbé fázós, illetve nincs olyan hideg. A bélelt, kicsivel vastagabb anyagú nadrág viszont a mínuszokban is tökéletesen megállja a helyét.

Felsőruházat

Három dologra figyelj, mielőtt elindulsz: legyen rajtad egy vékony, légáteresztő anyagból készült aláöltözet (ha nem indokolt, ne síeléshez tervezett aláöltözetet használj!). A második réteg legyen hőtartó, pulóver vagy kabát. Az időjárástól függően néha szükség van egy harmadik rétegre is, szélálló dzsekire vagy esőkabátra. Ha nem tudod eldönteni, mit vegyél fel, inkább több legyen rajtad, mint kevesebb – útközben még mindig le tudsz venni egy réteget! Én általában egy hosszú ujjú aláöltözetet és egy futó pulcsit szoktam felvenni, nekem ez bőven elég. Nagyon fontos, hogy sál is legyen rajtad, a sapkához hasonlóan nem a kötött sálra gondolok, hanem például egy vékonyabb anyagból készült körsálra. Az orrodig felhúzva kiváló védelmet biztosít a szél ellen, de abban is segít, hogy ne a hideg levegőt kelljen belélegezni. Így nem kell attól tartanod, hogy megfázik a torkod! Ha pedig nem szeretnéd, hogy lefagyjon a kezed, használj kesztyűt – az unalomig ismételt feltétellel: nem síkesztyűre és nem is a  nagyi által kötött darabra gondolok… 🙂

Bemelegítés, nyújtás

Túl a ruházaton, a legnagyobb hangsúly a bemelegítésen és a nyújtáson van. A sérülések elkerülése végett nem érdemes ellébecolni ezt a két lépést. Vannak, akiknek a bemelegítés egyenlő egy kilométer kocogással. Nyáron ez az út még járható, de télen abszolút nem ajánlom! Mindenféleképpen szükség van legalább egy-két boka-, térd-, és csípőkörzésre, karlendítésre, guggolásra! Edzés után dettó: nyújtás nélkül ne menj haza!

Kinti futás télen: bemelegítés, nyújtás

Ha ezekre figyelsz és megfogadod a tanácsokat, elkerülheted a sérüléseket, betegségeket és ugyanúgy élvezheted a kinti futást, mint nyáron!

Koltai Piroska

Koltai Piroska

A futás világába nem olyan rég csöppentem bele, de mint „laikus futó” egyre jobban magával ragad ez az örömteli sport...... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​