9 tévhit az egészségről

Valljuk be, hogy a média erősen befolyásol minket. Nem beszélve az internet sötét bugyrairól, ahol sok érdekes dolgot olvashatunk. Azonban az is biztos, hogy a tévhit terjedési sebessége gyorsabb, mint az igazságé. Gyakori tévedések repkednek az egészségünkkel és az egészséges táplálkozással kapcsolatban is.

Néhány írás vagy TV-s közvetítés olyan jól meg van marketingelve, hogy egy-egy reklám hatására szinte mindenki vágyik az ott mutogatott termékre. Ebben a cikkben néhány táplálkozással, egészséges életmóddal kapcsolatos tévhitet vesézek ki.

“A több mindig jobb!”

Nem dehogy! Hallottam már olyan mondatokat ismerőseim szájából elhangozni, hogy duplán szedik az E-vitamint, mert az jó a bőrre és öregedés ellen. Alapvetően segíthet és jótékony hatása is van a vitaminok szedésének, de csodára nem képes. Az öregedés egy genetikailag meghatározott folyamat, amit lehet lassítani egészséges életmóddal, de megállítani és drasztikusan elfojtani nem lehet. A túlzott vitaminszedés pedig ártalmas.

“Lúgosítok, mert a szervezetem túl savas”

Kérek mindenkit, hogy most azonnal felejtse ezt el. A szervezet egy elég makacs jószág és nem szereti a változásokat. Mivel a környezetünk nagyon dinamikusan változik, ezért a szervezetünk mindent megtesz, hogy a belső egyensúly ne változhasson. Ezt nevezzük homeosztázisnak, igyekszik állandósítani a hőmérsékletünket, a vérünk mennyiségét, és például a pH értékünket is! Amint bármilyen drasztikus változás lép fel a testünkben, megbetegszünk, súlyosan. Ráadásul testrészenként más-más pH értékünk van, a bőrünk savas, de a száj már lúgos, a gyomor természetesen savas és így tovább. A természetes sav-bázis egyensúlyt fenntartja a szervezetünk és nem kell neki segíteni ebben, főleg nem kifejezetten lúgosító termékekkel.

Az egészéges táplálkozás reggelivel kezdődik

Az egészéges táplálkozás reggelivel kezdődik

“Köhögök, veszek be egy kis antibiotikumot”

Mért? Az antibiotikum csak baktériumra jó, a vírus ellen mit sem ér: biztos vagy benne, orvosi vizsgálat nélkül, hogy azért köhögsz, mert baktérium támadta meg a szervezeted? Ugyan, mit árthat, ha beveszem? Hát sokat, a tested jótékony baktériumait irtja ki, legyengíti a szervezetet, ami utat enged a gombás és vírusos fertőzéseknek.

“A fehérjepor csak felfújja az izmokat”

Az, hogy a táplálékkiegészítőkről és a fehérjékről milyen megosztóak a vélemények, már inkább tragikus, mint vicces. A fehérje egy tápanyag, ami KELL a szervezetednek. Mire jó a fehérjepor? Magas szinten sportolóknak, fogyni vágyóknak a fehérjebevitel fontos, és az Isten se tud megenni annyi csirkemellet, hogy elég legyen, így ezt por formájában pótolhatjuk. Ennyi az egész, a fehérje nem fúj izmokat, az izmok az edzéstől lesznek, a fehérje meg az edzéshez kell. Az izmokért meg kell dolgozni, nem fújja azt oda semmi.

“Az izotóniás ital az egészséges életmód része”

Nem. Az izotóniás ital azoknak való, akik nagy intenzitású sportot űznek. Lásd: maratoni futás. Ha lemegyek a kondiba és kocogok 20 percet, aztán messziről ránézek a súlyzókra, nem kell meginni egy izotóniás italt. Az izotóniás italok nagyon jók, mégpedig arra, hogy egy kimerült sportolót feltöltsenek gyorsan, ugyanis tele vannak cukorral.

9 tévhit az egészségről

Intenziv sport közben jól jön a plusz energia

“Ha nem eszek, akkor fogyok”

Súlyban fogysz. Ezt fontos kihangsúlyozni. Mert a súly, az nem csak zsír. Az izomból, csontokból, vízből, a szervekből és egyéb testnedvekből, valamint kötőszövetekből áll. Alapvetően, aki fogyni akar, az zsírt akar veszíteni. Ha nem eszel, akkor sajnos az fog történni, hogy izmot veszítesz. A szervezet célja nem kifejezetten a fogyás, nem akar fogyni, ellátni akarja önmagát. Ha nem eszel, akkor valahonnan energiát kell szerezni, azt gondolnád, hogy majd zsírt éget, na de hát az izmot könnyebb lebontani, ergo gyorsabb energiaforrás. Egyél rendszeren!

“Majd XY fogyasztó tabletta segít!”

Nem fog, sajnos a legtöbb fogyasztószer arra alapoz, hogy súlyt veszíts, tehát ahogy fentebb írtam: nem zsírt, hanem súlyt: amit vízhajtással és hashajtással ér el a tabletta. Nem írom le, hogy ez miért veszélyes és miért butaság, azt hiszem, mindenki tudja… remélem. Vannak viszont valóban jó táplálékkiegészítők és zsírégetők. Azonban szomorú hírem van: ezek nem ígérnek meló nélküli fogyást. Persze jogosan. Ezek a készítmények sok esetben teljesítményfokozók és anyagcsere pörgetők, arra jók, hogy az edzés közben jobb teljesítményt nyújtsunk. Diéta és edzés nélkül nincs fogyás , persze emellett lehet választani valamilyen minőségi terméket, ami segít, de csodát nem tesz.

“Ha súlyzózok, túl izmos leszek”

A nők legkedvesebb mottója. Tisztázzuk: a test növekedését, az izomépítést is növekedési hormonok szabályozzák. Az izomépítés egyik alapja a kemény munka, de befolyásoló tényező a tesztoszteron szint. Igen, ez egy férfi nemi hormon. Ez azt jelenti, hogy mivel egy férfi termel tesztoszteront, neki gyorsabban és nagyobbra nő az izom. Mivel egy nő szervezete csak nagyon minimálisan tartalmaz férfi nemi hormont, így egy nőnek ahhoz, hogy tényleg nagy legyen az izom, iszonyatosan sokat kell dolgozni. Jóval több befektetett energiát kell beletenni, és nem is képes genetikailag elérni olyan szinteket, mint egy férfi. Nem heti egy súlyzós edzés kell hozzá, hanem egy nagyon alapos, tudatos edzés és táplálkozási terv. Tehát nyugi, erre csak tudatosan tudsz készülni, nem leszel izompacsirta csak úgy.

“Álmos vagyok, iszom egy energiaitalt”

Petíciót kéne indítanom az energiaitalok ellen. Ez az egyik legveszélyesebb és legkárosabb boltokban kapható termék. Ami ennél még szomorúbb, hogy bármelyik 10 éves gyerek csak úgy megveheti. Alapból tisztázzuk, hogy a koffein nem ad energiát. Az energiát a tested fogja előállítani, amit egyébként ATP-nek nevezünk. Biokémiai folyamatok során készül és nem koffeinből! A koffein összegyűjti a maradék energiákat és összpontosítja azt, de ha nem alszol, nem lesz mit összpontosítani.

Sok ehhez hasonló tévhit kering  szájhagyomány útján. A legcélszerűbb, ha alaposan utánajárunk mindennek, még mielőtt rossz szokásokat alakítunk ki az egészséges életmód nevében.  

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​