Tesztelve: a 2018-as Rockrider XC 500 cipő

Az új cross country cipőnk a lefelé csepegtetett technológiák egyik legékesebb példája. A tesztidőszak alatti első benyomásaimat olvashatjátok.

Itt az ősz, lezajlott a hagyományos franciaországi képzésünk, mely egyben nemzetközi találkozó és teszt-tábor a márka minden érintett munkatársa számára. Ahogy szokásos, a B’twin most sem engedett haza útravaló nélkül.
A megtartható teszttermékekből most az új Rockrider 500 XC cipőt fogom górcső alá venni.

Hogy ne lehessen elfogultsággal vádolni: nem szeretem a cross country cipőket. Sutának érzem bennük magam, ha nem vagyok becsatolva, kicsit olyan érzéssel töltenek el, mintha magas sarkút viselnék – holott ebben az élményben nem volt még részem. Bár első SPD cipőm pont ebből a kategóriából került ki, az egy, mondhatni emblematikus darabnak számított a Shimano kínálatában, és azon kevés cipők egyike volt, melyek elsőre olyan kényelmesek, mintha csak egy zoknit viselnék. Ezt az érzést azóta nem adta vissza egyetlen ilyen lábbeli sem.

Alacsony profil, semmi felesleges varrás.

Nézzük hát, mit tud nekünk nyújtani a Btwin 500-as szintre pozicionált, tehát rendszeres, teljesítményorientált, de még nem feltétlenül versenyszerű használatra szánt montis cipője!

Kezdjük a külcsínnel, hiszen, legyünk bármennyire technokraták, ez az, ami először megfog, ha a cipőspolcok közt bámészkodunk.
A tavalyihoz képest határozott előlépést tapasztalhatunk, a fényes, szintetikus bőrt, mely egyesek szemében “gagyibb” hatást kelthetett, matt felület váltotta fel, mely összefüggő, kevés “flikk-flakkal” ellátott felületével igazán trendi vonalat követ. A felsőrészt megtörik ugyan strukturális változások, de mindössze két nagy darabból áll, melyen három helyen kandikál ki mesh háló. A szellőzésről ezeken a pontokon kívül a lábujjak mögötti perforálás gondoskodik. Ránézésre nem ez lesz tehát a legszellősebb viselet, viszont a mediterrán ősz 24-26 fokos melegében egyelőre nem éreztem izzasztónak a hordását, itthon pedig már nem fogadtak olyan kánikulák, amik próbára tehették volna a szellőzést.

A következő szembetűnő változás a fűzőrendszert érinti: igen, ezúttal fűzőrendszerről beszélünk, az előző modell három tépőzárát lecserélték az ATOP által gyártott, tekerőgombos-kevlárzsinóros megoldásra. A két gomb utáni egyetlen tépőzárat a megszokott módon, egyszer kell csak beállítani lábméretünkre, utána a többit a gombokra bízhatjuk. A rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy menet (akár verseny) közben, ha lazulást éreznénk, és feszesebb tartásra vágyunk, egy mozdulattal, fél kézzel elvégezhetjük a korrekciót, anélkül, hogy értékes időt veszítenénk. Meghibásodás esetén pedig könnyűszerrel cserélhető, ami szintén nem utolsó szempont.
Az ATOP nem újdonság a B’Twinnél, magasabb szintű cipőinken eddig is megtalálható volt.

A talp járófelülete változatlan: nagy, agresszív fogazattal találkozhatunk, melyből a sár könnyen tisztul, viszont szélességben elmarad az általam preferálttól. Hiába, ez ennek a műfajnak a sajátossága.

XC 500 cross country cipő

A vastag járófelület miatt kissé magassarkús érzés.

A cipőt felhúzva a következő meglepetés a méretezés: míg a tavalyi modellből, a Shimanohoz hasonlóan egy számmal nagyobb kellett, ezúttal újat kellett kérnem a csomagomban talált helyett. A 45-ös lötyögött a lábamon, bőven elég volt az egy mérettel kisebb. Az előzőt ráadásul még így is keskenynek éreztem a talpamhoz képest, úgy tűnik, a vásárlók, és a mi visszajelzéseink alapján módosítottak a formán. A 44-es méret végre pontosan illeszkedik, nincs szükség indokolatlan hosszra a szélesség kompenzálásához.

Az első becsatoláskor, a “húzáspróbánál” rögtön éreztem, hogy remekül fogja a sarkam, mely részben a jól eltalált formának köszönhető, részben pedig az anyagra belülről felhordott szilikonos lemezkéknek.
A cipő próbája a hajtás: első körben az Esterel vörös sziklatengerében használtuk, meredek kaptatókkal, technikás lejtőkkel, igazi all-mountain körülmények között.

Az első benyomásom: nagyon merev! Minden eddigi cipőm hagyományos nylon talppal volt ellátva, ezúttal viszont üvegszálas erősítéssel volt dolgom. Ez a technológia szintén a magasabb szintű cipőinkből csorgott le ide. Érezhetően javítja a hajtáshatékonyságot, ha a belesprinteléseknél, kiállva kigyorsításnál nem hajladozik el a talp, hanem átadja azokat a wattokat a pedálnak. Mászásnál pedig valósággal repültem! Kényelmi szempontból viszont pont itt vesz el, szoknia kell a lábnak ezt a merevséget, mely rázós, technikás pályán nem is tűnt volna fel, inkább itthon, mikor országútimon tettem próbára. Hosszabb távú, monoton tekerés közben valóban reklamálhat a talpunk, de egy-két hetes használat után már nem  volt gond, a lábam hozzászokott ehhez a kompromisszummentes erőátvitelhez. Kezdő SPD használók mindenképp tartsák ezt szem előtt!

Rockrider 500 cross country cipő

Technikás pályákat és lejtőzést eleddig lágyabb talpú cipővel, és keretes SPD pedállal próbáltam csak, viszont talán pont a merev talp miatt nem éreztem hiányát ennek az összeállításnak. A keményre állított rugóerő a teszt kerékpárok pedáljaiban emellett nem engedett sok oldalirányú játékot, így nem volt kicsatolódás miatti félelemérzet. Kontrollban tehát nincs hiány. Amit fura volt megszoknom, az a bokám körüli mély “dekoltázs”, illetve a szivacsos védelem hiánya, amit kedvenc cipőm nyújt. Hatalmas plusz pont viszont: a pontos illeszkedés miatt nem voltak potyautas kavicsok és egyéb törmelék a cipőben, sőt, neoprén védőharanggal ellátott saját cipőm úgy fest, sokkal hajlamosabb begyűjteni a felcsapódó darabkákat. Rendszeres montizók a megmondhatói, hogy mennyire meg tudja rontani a flowt egy lábunkat törő-irritáló potyautas.

Egyetlen, és legzavaróbb negatívumként talán a járófelületet tudnám továbbra is megnevezni: a keskeny, de viszonylag magas talp instabil járást nyújt varacskosabb terepen. Tudom, hogy a célközönség itt feltekerni szokott, de aki néha szereti az erejét a lefelékre tartalékolni, és inkább feltolná a legmeredekebb részeken, az óvatosan tegye. Olyan talajon, melybe a mintázat bele tud harapni (föld, sár, avar, stb.), nincs probléma, de köveken-sziklákon-gyökereken bizony meg kell gondolni minden lépést.

Agresszív, könnyen tisztuló mintázat, ami jól jön a sáros talajon.

Ismerősnek tűnt volna a leírás? Nem  véletlen. A lábbeli a talp alapanyagától eltekintve gyakorlatilag teljesen megegyezik  a jelenlegi, 900-as szériájú montis cipőnkkel, csupán a szénszál lett üvegszálra cserélve.

Ha végkövetkeztetést kéne levonnom: bár az összehasonlítási alapom viszonylag szűkös ilyen jellegű cipőkből, de azok közt kényelem, és hajtáshatékonyság szempontjából csillagos ötös.
Nem ez lesz ugyan a kedvenc montihoz használt cipőm, de a legtöbbet hordott biztosan, ugyanis a Btwin 500 XC személyében megtaláltam végre azt, mely leváltja a közel 10 éve az országútin szolgáló Shimanomat. Igen, országútin, mivel mindennapos városi közlekedésre is azt használok, és erre az országútis cipő nem a legpraktikusabb.
A benyomásaim természetesen teljesen személyes jellegűek, eltérő lábformával és igényekkel más tapasztalatok szerezhetők, de ha az összetevők passzolnak, a cipő biztosan segíthet kihozni a maximumot egy hétköznapi kerékpárosból.

Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​