Mászóspecifikus jóga – kiegészítés mászóknak

A jóga, és annak egyre többféle változata növekvő népszerűségnek örvend, hiszen sok sporthoz kiegészítő mozgásforma lehet. Biztosan sokan hallottatok már a jóga különböző típusairól, na de találkoztatok már a mászóspecifikus jógával?

Nemrég felkeltette az egyik boulder teremben a figyelmemet egy kiírás: mászóspecifikus jóga. Vajon az milyen lehet? Mitől mászóspecifikus? Rögtön megmozgatta a fantáziámat, a kíváncsiságom pedig nem hagyta, hogy el ne menjek a következő alkalomra.

A jóga nem teljesen ismeretlen sport számomra. Időnként elmegyek egy-egy órára, de sosem űztem rendszeresebben. Többféle jógaórát látogattam már meg, ami között volt napüdvözlő, dinamikus, bikram és stresszoldó jóga is. Épp ezért, vonzott, hogy egy számomra új fajta jógát kipróbálhassak.

Az óra 60 perces volt, kiscsoportban zajlott, az oktató pedig végig odafigyelt mindannyiunkra, és korrigálta a mozdulatainkat, ha arra volt szükség. Ez a fajta odafigyelés elengedhetetlen ahhoz, hogy valóban jó környezetben, és megfelelően végezhessük a gyakorlatokat.

Mászóspecifikus jóga

Mászóspecifikus jóga

Légzőgyakorlatokkal kezdtünk, ami a megfelelő oxigénellátáshoz nagyon fontos, és a jóga órák lényeges részét képezi. Majd bemelegítéssel folytattuk, hogy minden testrészünket jól átmozgassuk, ezáltal minimálisra csökkentsük a sérülések előfordulásának esélyét.
Fontos volt, hogy egész órán figyeljünk a légzésünkre, és orron keresztül vegyük a levegőt. Persze, ez nem mindig ment olyan könnyen, mert néha annyira koncentráltam arra, hogy helyesen végezzem a gyakorlatot, hogy a légzésemre elfelejtettem figyelni.

Bemelegítés után következtek a könnyebb és nehezebb gyakorlatok. A mászás, ahogy a legtöbb sportág, igencsak összetett. Nem csak erőt, hanem megfelelő koordinációt, koncentrációt, és állóképességet is igényel. Így a gyakorlatok között voltak, melyek a koordinációt és koncentrációt fejlesztették, vagy épp erősítő hatással bírtak. Emellett még fontos az ízületek minél szélesebb mozgástartománya, egyes esetekben pedig a hajlékonyságra is szükség van, ezért voltak gyakorlatok, melyek ezeknek a fejlesztésére fókuszáltak. A nyújtás is elmaradhatatlan rész, épp úgy, mint a többi sportnál, így az órán minden igénybe vett és terhelt izmunkat megfelelően kellett lenyújtanunk.

A nyújtás itt is elengedhetetlen

Nyújtás után az utolsó 15 percben a relaxációé volt a főszerep. Az izmainkat ellazítva, és a légzésünkre koncentrálva  próbáltuk kizárni a külvilágot, és csak befelé, magunkra figyelni. A relaxáció ugyanolyan fontos része a jógaóráknak, mint a bemelegítés, vagy a nyújtás, hiszen a jóga a lelki felfrissülést is szolgálja.
Az óra végére kellemesen elfáradtam, de fel is frissültem. A jógázás utáni motiváltság, nyugalom és jó érzés árasztott el.

Testi és lelki felfrissülés

Testi és lelki felfrissülés

Mászóknak érdemes lehet kipróbálni a jógának ezt a változatát, mert sok pluszt adhat. Fiúk, ti se aggódjatok, nem csak lányok járnak az órára! Ha valakinek mégsem a mászás a sportága, de foglalkoztatja a jóga, válasszon bármilyen másik fajtát, hiszen olyan széles a paletta. A jóga az a sport, amit bárki űzhet kortól, nemtől, fittségtől függetlenül és rengeteg pozitív hatása van testünkre és lelkünkre egyaránt. Úgyhogy, jógára fel!

Hűvösvölgyi Eszter

Hűvösvölgyi Eszter

A sport mindig is része volt az életemnek, hol intenzívebben, hol kevésbé. A mozgás legtöbbször úgy segített, ahogy épp szükségem... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​