Nagy melegben futni menni?

Minden nyáron, (majdnem) minden futó akadálya a következő kérdés: ilyen nagy melegben futni menni? Nincs mese, az edzés nem állhat meg, mennem kell. Mennem kell? Egy biztos, hogy ebben a posztban körbejárom a történetet és három pontban kiemelem, hogy mire is figyelj a kánikulában futás során. Allez!

Klasszikus emberi anomáliánk, hogy télen nagyon hideg, az a baj… nyáron nagyon meleg, az a baj. Na de, mielőtt a Belga örök dicsőjét dalolnánk, kijelentem, hogy nem kevés olyan futásom van, amikor 30 fok felett kell cipőt ragadnom és uzsgyi, nincs lacafaca, menni kell. Igaz, a lehető legtöbb alkalommal éjszakák vagy éppen hajnalokban futottam neki a megszokott adagoknak, edzéseknek.

Rengeteg olyan tippeldék vannak a világhálón, melyek segítenek a nagyon melegben elrajtoló futásainkon. Én nem fogom tizedelni vagy éppen hetedelni ezt a témakört, mindössze három fontos tényezőt emelnék ki. Ezek mindenképpen elgondolkodtatóak, vagy éppen a keményebb szavakkal élve “ezek nélkül el ne indulj futni” jeligére hallgatnak, hogyha napközben merészkedtek a 30+ fokban szaladni.

Fontos a megfelelő ruházat kánikulában

1. Öltözék

Nos, kezdjük ott, hogy a sötét ruházatot hanyagolni kellene. Keressétek a világos színeket a futós ruhatáratokban. Nincs színes vagy éppen ilyen ruhatár? Vagy éppen azért, mert kezdő vagy? Irány a Decathlon. (És nem mellesleg a csatolt képen fekete ruhadarabban van a futónk…) Viszont, mielőtt békát s’kígyót dobálnátok rám: ha nem ilyen egyszerű számotokra, hogy beszerezzetek egy-két fehér vagy éppen világos színű technikai futóruházatot, akkor frissítsétek magatokat, szó szerint tusoljatok útközben és mindig tartsátok nedvesen a “textilt”. Egy praktika, amit nem olyan rég olvastam: a csuklópánt vizezése, folyamatosan nedvesen tartása sokat segíthet. Sapi, kendő, bármi olyan kis tökfödő, ami megvéd a szigorú napsugaraktól, el ne feledjétek! Talán a melegben szaladás egyik leggyakoribb balesete a hőguta, így a fejünk védelme a legfontosabb! Szóval, ha csak nagypapi szalmakalapja vagy éppen nagymama kis kendője akad, mindegy, akkor azt vigyétek magatokkal!

2. Folyadék

Lehet, hogy a téli szaladások mennek kevés folyadékkal, de ilyenkor nem játék a sportunk, hanem az egészségünk a tét. Nem kell ecsetelnem, milyen fontos ilyenkor a hidratálás, alap jelszó kell legyen a rajtnál. A szakirodalom azt mondja, hogy a hőségben 3 liter vizet veszt a testünk, azaz ezt alapból pótolni kell és ebben még nincs ott az esetleges futásunk… Elindulásunk előtt legalább 20-30 perccel is kellő bevitel, közben is – kis vízhordókban vagy kulaccsal, akár technikai vizes táskával. A végén szintén “ugorjunk fejest” a folyadékunkba. Itt kiemelendő a különböző kategóriájú izotóniás italporok, amik nem csak vizet, hanem egyéb hasznos ásványi anyagokat és vitaminokat is visszaadnak testünknek.

Pótold az ásványi anyagokat izotóniás itallal futás után!

3. Ne légy felelőtlen!

Nagy hősre vall az, hogyha 30+ fokban teljesítünk egy csodaszép 10k-t és a végén képzeletben tudjuk magunkról: “ez jó volt, ez komoly volt és még az időm is jó, ezaz”. Igen, csodás. Ám nem árt nem elfelejteni, hogy kockázatos is. A szakirodalom erre is azt írja, hogy nyugalmi állapotban 28 fok a plafon, akkor egy futásos helyzetben, 34 fok környékén, nem éppen 100%-os állapotban belevágni egy ilyen etapba? Azt vallom, hogy felelősségteljesen kell elmennünk ilyen időjárási körülményekben futni. Itt arra próbálok célozni, hogy ha nem érzed magad legalább 95%-on, és csak úgy pörögnek a bizonytalan mondatok benned, akkor ne indulj neki. Nem összekeverendő a motiválatlansággal! A tested szavaira figyelj, hogy azok mit mondanak, ha azok bizonytalanok, akkor stop tábla van – a fejben történő kérdéseket, az “én most akarok vagy nem akarok” kérdést máskor vitatjuk meg. Ha nem érzed magad futásra készen egészségügyileg, akkor hagyd! Majd fussanak azok, akik az irreális mezőkön kártyáznak és lapot kérnek a 20-ra. Te ne tedd! Még akkor sem, ha a szerencsejáték rabja vagy. Ha nem érzed magad igazán jól és a nagyon akarás, a nagyon kell nyomatni sulykolja, akkor is légy erős és mondj nemet. Ne kockáztass!

Dimény Zsolt

Dimény Zsolt

Azért ragadtam képzeletbeli tollat, hogy leírhassam nektek Zsoca és a világ futásbirodalmának történeteit! Szeretném átadni a szaladásban megtalált sportélményeimet, tapasztalataimat... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​