Teljesítménytúra – Elindulnál?

Gondolkodtál már azon, hogy elindulsz, és próbára teszed magad egy teljesítménytúrán? Kérdések merültek fel benned, hogy hogyan készülj fel, mi az, amit érdemes magaddal vinned, és mit vegyél fel? Ha igen, engedd meg, hogy megosszak Veled pár személyes tapasztalatot, ötletet, és tanácsot!

Vedd fel a túracipőd, és irány az erdő!

A teljesítménytúrára nem meglepő módon, úgy tudsz a legjobban felkészülni, ha túrázol. Sokat, és minél többfelé. Menj, járd az erdőket, fedezz fel minél több helyet, és válassz olykor keményebb terepet. Nem kell rögtön harminc-negyven-ötven kilométereket menned, kezdj bele fokozatosan, és idővel emeld a kilométerek számát.

Ha nem szeretsz egyedül túrázni, keress valakit magad mellé, akivel jól érzed magad, és szívesen fedeznéd fel vele az erdőket, legyen ez akár a párod, családtagod, barátod, vagy bárki, akivel osztoznál a természetben megszerzett élményeidben.

Amit még hozzátennék, a fizikai felkészülés mellett nagyon fontos a mentális felkészülés is. Például egy ötven kilométeres táv megtétele erőnléttől, tereptől, időjárástól függően akár 12 órába is beletelhet, ami elég hosszú, és fárasztó. Így fejben már előre fel kell készítened a szervezeted arra, hogy egy intenzív, huzamosabb ideig tartó terhelésnek fogod kitenni.

Nekem is volt olyan, hogy túra közben azt mondogattam magamban, hogy csak menj, menj, ne állj meg! Lesz holtpont, ami akarva, akaratlanul rátör az emberre, de túl kell lendülni rajta. Nálam ez mindkét alkalommal a negyvenedik kilométer körül ütött be, de le kellett küzdeni, és továbbmenni. Pontosan ezért lényeges, hogy fejben is edzzünk, persze ésszerű keretek között, mert senki ne felejtse el: néha tudni kell feladni. Ezért válassz olyan távot a teljesítménytúrákon, ami az erőnlétedhez illik, mégis kihívás számodra. Azonban a bizonyítási vágy ne menjen a teljesítés kárára, mert sokkal jobb kellemes érzéssel célba érni. A lehetőséged egész évben megvan, hogy újabb, és újabb versenyeken vegyél részt, új célokat kitűzve magad elé.

Mit vegyél fel?

Az első és legfontosabb szempont, hogy kényelmes legyen. Ne indulj el olyan ruhában, amiben nem érzed jól magad! Emellett egy-két apróbb dologra mindenképp érdemes odafigyelni a kiválasztásakor.

Többek között a réteges öltözködést kell előnyben részesítünk. Ha egy hosszabb távon indulunk el, a pamut összetételű ruhákat érdemes lecserélnünk technikai ruházatra, melyek anyagösszetételében a poliészter dominál legtöbbször. Ez azért is lényeges, mert ezek a ruhák légáteresztőbbek, izzadságelvezetőek, és gyorsabban száradnak. Főleg melegebb időben ezek a szempontok sokat számítanak, mert míg egy pamutpólóba könnyebben beleizzadunk, és még jó sokáig érezhetjük a nedvesen hozzánk tapadó ruhaneműt, addig egy technikai póló hamar megszárad, és ez esetben a kidörzsölődést is megakadályozhatjuk.

A nadrágra is ugyanez vonatkozik, hagyjuk el a pamut, és a farmer anyagot, és válasszunk évszaknak megfelelő vastagságú, és hosszúságú túranadrágot. Bár számomra a futónadrág a legkényelmesebb, de ezt is idővel ki kell tapasztalni, ki, miben érzi jobban magát.
Túrázás során figyelembe kell vennünk azt is, hogy évszaktól függetlenül az időjárás könnyen esőssé, vagy épp szelessé válhat, ezért érdemes magunkkal vinnünk kis helyet foglaló esőkabátot, lehetőleg ez is legyen könnyű, szellőzőnyílásokkal ellátott.
Nyáron, napsütéses időben mindenképp figyeljünk arra is, hogy a szemünket védjük napszemüveggel, valamint a fejünket sapkával, vagy kalappal, ezzel is elkerülve egy esetleges napszúrást, rosszullétet!

Teljesítménytúra

Teljesítménytúrán sokat segíthet a megfelelő ruházat.

Mibe öltöztesd a lábad?

A megfelelő zokni kiválasztása ugyanolyan fontos, mint bármelyik másik ruhadarabé. Ennél is érdemes felhagyni a pamuttal, hiszen a zokni esetében is sokat számít a gyors száradás. Azok a túrazoknik, melyek már hosszabb távokra lettek kitalálva, a kényesebb helyeken ki vannak párnázva, csökkentik a vízhólyagok kialakulásának esélyét, illetve léteznek már varrás nélküliek is, melyek még kellemesebb viseletet biztosítanak.

Túrazokni mellé még jó választás lehet a kompressziós szár, vagy a kettő helyett egy kompressziós zokni. A szár, illetve a zokni a kompressziós hatás révén csökkenti az izomfáradtságot, így a teljesítményt növeli. A második ötvenesemen már én is kipróbáltam, a különbség pedig tényleg érezhető volt!

Cipőkérdés

A megfelelő cipő kiválasztása igazi lét, vagyis inkább lábfontosságú kérdés. Mindenkinek másmilyen a lába, másra van igénye, van aki, az alacsony szárú, van aki, a magas szárú cipőket kedveli. Én jobb szeretem a magas szárú túrabakancsot, de mindenkinek magának kell kitapasztalnia, melyik kényelmesebb a számára. Mindenképp masszívabb, hosszabb távokra tervezett cipőt célszerű választani, hiszen az egyszerű kirándulócipők csak rövidebb távokra alkalmasak, így ötven kilométeres túrán nem igazán állják meg a helyüket.

Viszont a legfontosabb, hogy ne vadonatúj, még betöretlen túracipőben, bakancsban indulj el, mert feltörheti a lábad, úgy pedig könnyen meghiúsulhat a túra. Érdemes olyan cipőt választani, amivel már kicsit jobban összeszoktatok.

Vannak, akik két cipőt visznek magukkal, hogy ha úgy érzik, át tudják venni a másikat, ezt a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy igazi felüdülés tud lenni egy cipőcsere harminc kilométer után.

A választást tényleg ne vedd félvállról, mert az egész túra, jókedved, lelkesedésed, és a lábad épsége múlik rajta!

Mibe pakolj?

Az űrtartalom attól  függ, ki, mennyi ételt, italt, egyéb felszerelést szeretne magával vinni. Az első alkalommal én csak egy tíz literes túrahátizsákot vittem magammal, de a másodikra már egy húsz literest. Hogy miért? Mert a Mátra túrára egy másik cipőt is magammal vittem, így a táska nagy részét az foglalta el, de alapvetően könnyen bele lehet férni a kisebbe is.

A hagyományos kulacs helyett ajánlom a víztasak kipróbálását. Kevesebb helyet foglal, és sokkal kényelmesebb, hogy nem kell folyton elővenni a táskából a kulacsot. Futók, és kerékpárosok is előszeretettel használják. A táska nagy részét nálam általában a kaja tölti ki. Fehérjeszeletek, gyümölcsök, magvak, müzliszeletek, és egy kis csoki, hiszen sok energiára van szüksége a szervezetnek. Aztán mehet bele még az esőkabát, iratok, zsebkendő, ragtapasz, bicska. Ezeknél többre nem is igazán van szükségünk.

Választásnál a hagyományos hátizsákok helyett válasszunk túra, vagy terepfutó hátizsákot. Ezek mind egyénre szabottan, könnyen megfelelő méretre állíthatók, mell-, és derékhevederrel vannak ellátva. Valamint általában több praktikus zseb, külön víztasaktartó található bennünk.

Teljesítménytúra

Felkészülten igazi élmény a teljesítménytúra.

Próbáld ki a négylábúságot

Én személy szerint nem vagyok nagy híve a túrabotoknak, de a teljesítménytúrákon elég sokat láttam magam körül. Egyrészt abban segítenek, hogy kevésbé terheljük az ízületeinket, másrészt hasznosak a meredekebb szintkülönbségek leküzdésében. A túrabotok könnyen méretre állíthatóak, amit saját testmagasságunk, illetve aszerint kell beállítanunk, hogy vízszintesen, felfelé, vagy épp lefelé megyünk. Hosszabb távokon, és nehezebb terepen érdemes lehet kipróbálni, milyen pluszt tud nyújtani.

Mindez, amit leírtam, személyes tapasztalatokon alapul. Ahhoz, hogy megtudd, melyek azok a felszerelések, ruhák, amik neked beválnak, kísérletezned kell. Vedd nyakadba az erdőket, élvezd a természetet, tapasztalj, teszteld a bakancsokat, hátizsákokat, túrabotokat! Állítsd magad kihívások elé, és indulj el egy teljesítménytúrán, hidd el, egész más a hangulata!

Hűvösvölgyi Eszter

Hűvösvölgyi Eszter

A sport mindig is része volt az életemnek, hol intenzívebben, hol kevésbé. A mozgás legtöbbször úgy segített, ahogy épp szükségem... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​