Felépülés vakbélműtét után

A hat héttel ezelőtti vakbélműtét nyomai még sokáig látszani fognak, ennek ellenére a visszatérés sokkal jobban sikerült, mint gondoltam! Ha kíváncsi vagy, hogyan kezdd újra az edzéseket egy hasi műtét után, figyelj, és tanulj!

Aki látta A visszatérő című filmet, az tudja, hogy semmi sem megy könnyen, semmi sem egyszerű, fekete, és fehér. Fontos, hogy először fejben kell összerakni, mit is akarsz kezdeni magaddal az edzőteremben egy vakbélműtét után. El kell telnie egy kis időnek, amíg a sebek teljesen összeforrnak, és az izomzatod újból készen áll a terhelésre. Ez az idő mindenkinél eltérő, de általánosságban véve két-három hetet vesz igénybe a felépülés, ha laparoszkópiás műtétünk volt.

Ez a modern eljárás nagyban lerövidíti a gyógyulási időszakot és egy-két hét lábadozás után már stabilan járóképes a beteg. A laparoszkópos eljárással három helyen vágják fel a hasizmokat, egyenként két-három centis vágásokkal, ahol kamera, világítás és vágóeszköz segítségével kezelik a beteg részeket. Mivel nagyon apró helyen történik az operáció, a sebeknek, az izomzatnak sokkal rövidebb idő kell a teljes regenerálódáshoz. A felszíni varratok gyorsan összeforrnak, a műtét után eltelt hetedik-tizedik napon már megtörténik a varratszedés.

Meddig tartson a pihenés?

Körülbelül három hét után már el lehet kezdeni az edzéseket a laparoszkópos vakbélműtétet követően, de nem akárhogyan, hűbelebalázs módjára. Az elsődleges, hogy ne hősködjünk nagy súlyokkal, mert megsérülhet a még nem teljesen regenerálódott, sérült izomzat, és olyan sérvet kapunk, hogy jöhet a következő műtét, aztán jól megnézhetjük magunkat.

Az áhított súlyok a vakbélműtét után

Ezek elkerülése érdekében, az első pár hétben kerüljük a hasizmok direkt terhelését, folyamatosan kell majd visszavezetni a hasizmokat az eddigi gyakorlatokra. Mivel a hasizmoknak hatalmas szerepe van a gerincoszlop tartásában és minden mozgásban szerepet játszik, nem szabad kíméletlenül bánni vele ilyenkor.

Kezdetben végezzük a kiírt gyógytornát, és egyeztetve terapeutánkkal, kis súlyokkal való rövid edzéseket vállaljunk, átmozgató jelleggel. Ajánlott a napi rendszerességgel végzett, folyamatosan növelt távú gyaloglás, amit felfoghatsz kirándulásnak is, és még gyorsítja is a regenerációd. Ha jól ki akarod tölteni az időd, egy jó városnézés sose rossz alapon, akkor még a heti teendőidet is letudod, egy kis sétával egybekötve.

A regeneráció első edzős időszaka is mindenkinél eltérő jellegű, de javasolt egy-két hétig a három hetes edzésmentes időszak után alaplángon égni a konditeremben. A lényeg itt is a fokozatosság, úgyse fogsz tudni azzal a súllyal edzeni, amivel addig nyomtál, mert egy jó nagy nem lesz a válasza a testednek.

Mikor lehet újra rendesen edzeni?

A vakbélműtét utáni első edzéssel teli regenerációs időszak, ha letelt, akkor a hetedik-nyolcadik héttől, mivel az átmozgató edzésekkel és a gyógytornával elérted a megfelelő szintet a visszatérés következő szakaszához, el lehet kezdeni növelni a súlyokat és bővíteni a gyakorlatok fajtáit, a hasizmot koncentráltabban edzeni. Ettől a második szakasztól indul be a buli, és érezheted magad újra az áhított forma elérésének a kezdetén.

Most két hónappal vagyok a hasmetszés után, és élek, virulok, sőt még a Decathlonos Cégolimpián is sikeresen vettem részt, magyarul végig bírtam a sok gyors intervallszerű terhelést reggeltől estig, látástól mikulásig. Az izomláz elmaradhatatlan, de megérte!

Elengedhetetlen a kettlebell a crossfithez!

Immár gyógyultan vághatok neki a következő célomnak, ami egy három hónapos edzésciklus lesz, felkészülve az őszre, egy kis crossfittel keverve!

Varga Ákos

Varga Ákos

Egy év otthon edzés után 15 évesen gondoltam azt, hogy nekem le kell mennem az edzőterembe és megmutatni az embereknek,... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​