Számok bűvöletében

Vonalzót és szögmérőt kézhez, tervezés indul!

Mindig is rossz voltam matekból… Ennek legfőbb okát később arra vezettem vissza, hogy azok a bizonyos számok – az általános iskola alsós éveitől eltekintve – nem voltak kézzelfogható dolgokhoz kötve. A levegőben lógó, céltalannak tűnő szám – és betűhalmokat sehogy sem tudtam beleverni gyakorlatias fafejembe.

Amint viszont belevágtam abba a projectbe, melyet e sorok írásakor épp pár napja fejeztem csak be, kénytelen voltam fejest ugrani a geometriatáblázatokba, és kihámozni a feltüntetett szögek, és hosszok mögötti miérteket. Ki kellett ugyanis választanom azt a vázat, amire leendő gépem megépül. A képlet nagyon egyszerű volt. Írjuk össze az utóbbi 4 év legjobb kritikát kapott all mountain kerékpárjait, és a leghitelesebbnek tűnő teszteket. Rakjuk le egymás mellé a geometriatáblázatokat, és hámozzuk ki, hogy milyen számokra vezethetőek vissza a tesztelők “lájkjai” vagy fanyalgásai, filézzük ki a számomra elfogadhatatlan tényezőket, és a megmaradt masszát öntsük egy formába.

A következő eredmények születtek:
Elsőzör is, nagyobb gép kell. Ez nem volt meglepetés, a rövid stucnit kompenzálni kell egy hosszú vázzal, tehát M-es vázam helyett egy L-es méret, vagy 20 inch körüli váz lesz a nyerő. Tudom, a “reach” nevű tényező jobban leírja egy gép hosszát, de terjedelmi okokból ennyire mélyen nem kívánok most belemászni a részletekbe.

Az emelkedők leküzdésében nagy segítséget nyújt egy meredek nyeregvázcsőszög. Ennek több oka van: egyrészt anatómiai, hiszen így könnyebb előretolni a súlypontot, kevésbé hanyattesős az érzés meredek részeken. Másrészt, össztelós kialakításról lévén szó, minél jobban a hajtómű felett ülünk, annál kisebb erőkar hat a felfüggesztésre, és kevésbé fog behintázni tekerés közben. A kutatásom eredményeként 75 fok körüli értékek jöttek ki.

Laposabb szögekre is szükségem volt viszont, mégpedig a villánál. Hosszabb rugóutas, 150-160 mm-t mozgó gépet építve megkerülhetetlen ez a tényező. 67,5 fok volt a maximum, amit még bevállaltam volna, az optimumot 66 fok körül határoztam meg. Ez még elég agilis kormányzást ad, viszont már megfelelően támogat a zúzós lejtőkön. Bár a legújabb, ilyen felhasználásra szánt kerékpároknál a gyártók nem általlanak 65 fok köré-alá menni, nekem sajnos lakhelyemen nem áll rendelkezésre felvonó, és a feltekerés is napi program. Az ennyire lapos villaszögű, de ezt kompenzálandó, még meredekebb nyeregcsővel ellátott vasak pedig egyelőre kívül találtatnak pénztárcám hatótávolságán.

Elég fordulékony volt ex-gépem is, így a láncvillahosszt továbbra is röviden kívántam tartani. Semmiképp sem akartam 44 cm-nél  hosszabbat, ezt egy korszerűen épített váznál már szinte nézni sem kell.

A vázra felpakolt kiegészítőknél sem úsztam meg a matekot, de voltaképp ezek már adták magukat:

-Legalább 34 mm vastag becsúszószárak a villában, és hozzá 15mm-es átütőtengely, hogy jó merev maradjon. Elég volt a gyorszár okozta csavarodásból – és természetesen akkor már hátul is dukál a 12 mm-es átütő.

-2.3 hüvelyk széles köpenyek, mivel a jó tapadás kardinális, ha egy darabban szeretnénk lejönni a hegyről, valamint a felni sem lehet keskenyebb 23 mm-nél, hogy a felrakott gumi szép profilt adjon, és ne lufiként dagadozva kenődjön a kanyarban.

-És ha már a kerekeknél tartunk: természetesen 27,5-ös méret, mert tényleg jobb. 🙂

Így nézett hát ki az a megálmodott összeállítás, mely alig pár napja készen is lett. Amit kompromisszumként engedtem, az csupán a 66,5 fokos villánál és a 74,6-os nyeregvázcsőnél fél fok. Ennyi bele volt kalkulálva, hiszen, mint említettem, véges keret, és türelmetlenségem miatt júniusi határidő, (melyből május közepe lett) állt a rendelkezésre. Végül Fortuna úrasszony a kegyeibe fogadott, mivel sikerült felkutatnom egy olyan karbonvázat, mely olcsóbban jött ki a megálmodott alu versenytársaknál… A többi alkatrész pedig a megálmodott paraméterekkel ellátott, nem feltétlenül a legolcsóbb elérhető darab lett. Ahol tudtam, kéz alól vásárolt, új holmikat szereztem be, mivel szervízre úgy érzem, nemigen szorulok, így a garanciális kérdéskört felülírták a megspórolható 23-30-50 ezer forintok… Ezt persze majd az idő eldönti, menyire volt jó ötlet.

Sokáig tartott? Igen. Volt benne kockázat, hogy mégsem lesz jó? Persze, ez benne volt a pakliban. Kiadta a matek? Tökéletesen. Természetesebb, magától értetődő  testtartás, sokkal hatékonyabb mászás, mint amit vártam, és végre tényleg magabiztos lejtőzés.

Kerékpár

Adott hát ismét egy kerékpár, mely bőven többet tud annál, amit pillanatnyilag ki tudok belőle hozni, így ideje betartani a fogadalmam, és rátérni kedvenc ösvényemre, – következő bejegyzéseimben – a kerékpározásnak arra a részére, ami nem a technikai paramétereken, hanem rajtunk múlik.

Addig is: ha kérdéseitek lennének, lehetőség lesz azokat élőben is feltenni, mert június 24.-én első ízben kerül megrendezésre a Blogíró-Olvasó találkozó, mely 10 órakor kezdődik, a Velence Korzón. Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

 

Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​