Én jógázni soha nem tudnék! Vagy mégis?

Eddigi életemben még csak meg sem fordult a fejemben, hogy jógázzak. Mindig arra gondoltam, hogy erre olyan önuralomra, nyugodtságra és a gondolataimra való összpontosításra van szükség, amire én képtelen lennék. De egy ebédszüneti lazításnak köszönhetően, valamint jobban megismerve munkatársamat, Katát, ez a koncepcióm megváltozott. Jóga! Idén még kipróbállak!

Kata épp munkatársainak tart jóga órát

Kata a budaörsi áruházunk dolgozója, aki szabadidejének jelentős részét a jógára fordítja. Nem csoda hát, hogy ezért ezt a mozgásformát egy ideje kiemelten, országos jóga sportágfelelősként is koordinálja a magyar Decathlonnál. Az olvasmány és film élményeimből eddig is tudtam, hogy a jóga gyakorlása kiváló közérzetet teremt és jótékony hatással van az egészségre. Ám állandóan izgő-mozgó ember lévén eddig közelebb álltak hozzám a kardió sportok. A mentális és fizikai erőnlétemet csak az ilyen gyakorlatokkal láttam biztosítva. De pár héttel ezelőtt egy képzés ebédet követő szünetében egy rövid jóga gyakorlatot is elvégeztetett a résztvevőkkel a trénerünk. A hatás elementáris volt. Tiszta fejjel, kipihenten folytattuk a délutáni foglalkozást.

Ezután kerestem meg Katát, hogy kifaggassam a jógáról. Annyira hasznosnak találtam a vele való beszélgetést, hogy úgy döntöttem, megosztom veletek a tanácsait. Az alábbiakban az ő tapasztalatait olvashatjátok.

A megengedő sport

“Személy szerint a 7. évet taposom a jógázásban.  2017-ig csak a hatha jógát ismertem, abban mélyítettem el az ismereteimet.

Még soha nem próbáltad? Tippünk: a csoportos óra!

A jóga, habár jóval több, mint egy sport, kiváló mozgásforma mindazok számára, akik az egészségüket és fiatalságukat szeretnék megőrizni.  Kifejezetten azt szeretem a jógában, hogy egy „megengedő” sportág. A gyakorlásokat mindenki a maga szintjéhez, napi hangulatához mérten végezheti, nem kell benne legyen az erőlködés. Az egyetlen fontos dolog, hogy jó érzéssel töltsön el az óra végére, mindig csak azt „vesszük el” az egész jóga tudományból, amire éppen, adott pillanatban szükségünk van.  Éppen ezért gyakorlás után engem mindig jóleső fáradtság, kellemes nyugalom tölt el, úgy érzem pozitív energiával töltődöm fel. Persze elkezdeni mindig mindent nehéz, 7 évvel ezelőtt csak kapkodtam a fejemet, hogy mit  és hova és miért is csavarunk? Ezek a gondolatok azonban csak időszakosak, utána pedig jön az a jóleső érzés, amiről az előbb már írtam.

Ma Magyarországon nem a legelterjedtebb sportok között tartjuk számon, a futball például sokkal népszerűbb 🙂 .  Pedig azt gondolom, hogy mind azoknak, akik csak ismerkednek a mozgással, vagy „újrakezdők”, esetleg akiknek kímélni kell magukat (kímélő jóga típusok), de azok számára is tökéletes sport, akik egy kemény edzésre vágynak (dinamikus irányzatok), hiszen számtalan irányzatot találunk már itthon is. A rengeteg válfajából pedig könnyen választhatunk magunkhoz illőt.

A jóga összetevői

Egyszerűsített felfogásban, a jóga tulajdonképpen három fő összetevőből áll:

Pózok (ászanák): ez a fizikai szint, amikor a gyakorlást végző személy különböző testhelyzeteket vesz fel, majd tartja ki több légzésig.

Légzéstechnika: többfajta légzéstípus létezik a jógában, de ezek mindegyike segíti a felvett testhelyzeteket, segít önmagunk megismerésében.

Meditáció és relaxáció: a szellemi és lelki szint, fejlesztheti a koncentrációt, segíti az elengedést, képessé tehet önmagunk fizikai és lelki állapotának javítására, az öngyógyításra, de legalábbis elősegítheti a gyógyulási folyamatokat.

 

És a hármas szám bűvöletében maradva, van még 3 tényem is a jógáról. Biztosan lesznek köztük  közismertek, de lehet lesz olyan, ami meglepetést fog okozni.

Jótékony hatások

Jóga: az egészség megőrzője

A jógától lazábbak, hajlékonyabbak, tónusosabbak és akár erősebbek lehetünk.  Az erő része természetesen függ attól, hogy milyen típusú jógát gyakorolunk, de a rendszeres gyakorlás eredményeként növelhetjük néhány testrészünk mozgástartományát.

A jógának koncentráció fejlesztő és stresszoldó hatása van. Jógázás közben szinte minden izmot megmozgatunk, segít oldani a bemerevedett részeket, megnyugszik az idegrendszer, ugyanakkor a megfelelő légzés által több oxigén jut az izmokhoz és sejtjeinkhez, ez pedig segíti a felfrissülést.

A jóga segít megőrizni egészségünket, fiatalságunkat. Számos olyan ászana van, amely kifejezetten a „fiatalításra” (fordított testhelyzetek), vagy a belső szerveink helyes működésre való bírásában van segítségünkre (például hasat masszírozó pozíciók, illetve csavart helyzetek). Ezáltal jobb lesz az emésztésünk, ami pedig a méregtelenítésben játszik nagy szerepet. Egy izzasztó hot jógával pedig a méregtelenítő folyamatok még hatékonyabbak lesznek.

Elindulni jógázni egyáltalán nem nehezebb, mint elindulni az edzőterembe, vagy a focipályára. És akár nem is kell hozzá sok dolog, csak a gyakorolni szándékozó eltökélt személy, illetve egy megfelelő  jógaszőnyeg.

Jóga típusok

Próbálj ki különböző jógatípusokat!

Én például a hatha jógával kezdtem (általában érdemes is ezzel kezdeni), de így mostanra úgy gondoltam, hogy megpróbálok kilépni a „komfort zónámból” és új irányzatokat is elkezdtem kipróbálni. És milyen jól tettem! Új kedvencem a hot jóga lett, és bár az astangában kihívásokkal küzdök, úgy érzem azt is meg fogom kedvelni. 😉

Hazai viszonylatokban tulajdonképpen ezzel le is fedtem a két fő  típust, amit megkülönböztethetünk a jógairányzatokban. Az egyik a  statikus, vagy más néven kímélő jóga, ami a kevésbé intenzív jóga típusokat foglalja magában, mint például a hatha, a  gerincjóga, a nalini/női jóga,  yin jóga, vagy a meditatív jóga. A másik fő típus a dinamikus jóga, ami az intenzív, jobb erőnlétet, vagy magasabb állóképességet megkívánó  ágazatokat gyűjti magába. Ilyen például egy iyengar, asthanga-vinyásza,  power jóga, bikram és hot típusok – magas hőfokon és páratartalom mellett történő jógaórák, illetve a  flow típusú jógák.

Érdemes beszerezni: jógaszőnyeg

Azt azonban  tudni kell, hogy sajnos nem biztos, hogy ugyanaz a jógaszőnyeg jó lesz az egyik, vagy másik típusú órára…, illetve, ami jó a dinamikusra, az jó lesz a kímélőn is, azonban fordítva ez nem feltétlenül lesz igaz. Erre figyelni kell, különben komoly csalódások érhetik az embert egy-egy bonyolultabb ászana közben.

Az a „helyzeti” előnyöm van, hogy Decathlon dolgozóként én már az összes szőnyegünket legalább egyszer kipróbálhattam. 🙂  Ezek alapján én a kímélő jógához, a vastagabb (8mm-es) matracot tudom javasolni, ami nagyon kényelmes és puha, kíméli a térdet az azt igénybevevő ászanák közben. Túl sokat egyensúlyozni azonban már nem a legjobb rajta, pont a kényelmet adó vastagsága miatt, ezért ajánlom inkább a kevésbé intenzív jógához, de tapadása megbízhatóvá fogja tenni a kéztámaszos gyakorlatok közben is.

A jó hírem az, hogy próbáltam már szőnyeget, ami nekem mindkét típusú órán bejött. Az 5mm-es jógaszőnyeg teljesen standard, a legtöbb stúdióban ilyen vastagságút kaptam, ha nem vittem sajátot. Az benne a jó, hogy még kíméli a térdemet és a csuklómat, ha éppen olyan pózokról van szó, amik ezeket terhelnék, de a tapadása már jobb, mint azoknak a szőnyegeknek, amit kímélő jógához ajánlanék. Szerintem  ez a fajta matrac azoknak lehet igazán jó, akik átmeneti időszakot élnek a jógagyakorlás hosszú útján és a kezdő szintet már túl haladták, de a haladók magabiztosságával még nem rendelkeznek.

És itt eljutottunk az astangához, valamint a többi dinamikus jógairányzathoz.  Ezt a jógaszőnyeget szeretem a legjobban! 1,5 mm-es tiszta kaucsukgumi! Rendben, a térdfájósoknak ez sajnos nem lesz jó, de a talpamnak, a tenyeremnek egészen hihetetlen élmény ezen a  jógaszőnyegen mozogni… A legjobb tapadása van azok közül a matracok közül, amiket próbáltam és az külön tetszett, hogy még egy hot jógán is megállta a helyét.

Szóval, aki esetleg kedvet kapott hozzá, bátran próbálja ki a jógát, ez egy tipikusan olyan sportág, ami mindenkié lehet! “

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​