Vinye, a Bakony egyik gyöngyszeme

Bizonyára nem sokszor hallottátok ezt a helységnevet, pedig érdemes megjegyezni! Vadregényes tájak, tekervényes turistautak, csörgedező patak, mászható sziklafal – igen, itt minden együtt van, ami miatt beleszerettem a túrázásba, és már ekkor tudtam, hogy nem igazán akarok majd innen hazamenni. Lássuk, milyen kis csodákat is rejt a Bakony szívében fekvő Vinye és környéke?

Számomra a túrázás egyenlő a teljes kikapcsolódással. Minden percét élvezem, ha az erdőben lehetek, távol a város zajától. Szerencsésnek mondhatom magam, mert a munkám során azzal is foglalkozhatok, amit igazán szeretek, és élvezek. Mindezek mellett Decathlonos dolgozóként olyan remek lehetőségek is adottak számunkra, mint például a gyakorlati képzések. De mit is takar ez? Minden részleghez, sporthoz kapcsolódóan elmehetünk akár több napos képzésekre, legtöbbször ki a természetbe. A túrázás fontos szerepet tölt be az életemben, és hegyvidékes eladóként nagy örömömre egy csodás, két napos Quechua, Simond képzésen vehettem részt, melyet idén másodszorra a Bakonyban, Vinyén szerveztek. A képzés alkalmával lehetőségünk van a termékeinket még jobban megismerni, kipróbálni, vagy épp elsajátítani a két másodperces sátraink összecsukásának csínját-bínját, de csapatépítő hatása sem elhanyagolható.

A környék remek adottságokkal rendelkezik, hiszen nem csak a túrázóknak nyújt élményeket, hanem leQuechua, Simondhetőség van sziklamászásra és via-ferratazni is a Cuha-patak menti sziklafalakon. Mindkét tevékenységben mindenki megtalálhatja a tudásának megfelelő nehézségi szinteket, a könnyen mászható utaktól kezdve, az egészen erőt próbálókig. Aki kezdőként indulna neki, és csak ismerkedni szeretne a via-ferrataval, annak lehetősége van felszerelés bérlésére (sisak, beülő és via-ferrata kantár tartozik a kötelező felszerelések közé), és tapasztalt túravezetővel való ferrátázásra. Mivel nem egy veszélytelen mozgásformáról van szó, így tapasztalat hiányában senki ne induljon neki egyedül, vezető nélkül!

A képzés keretein belül lehetőségünk volt ezt is kipróbálni, aminek nagyon örültem, mivel nekem is ez volt az első alkalmam. Az első pár méter szokatlan volt, mivel a mászáshoz képest nem tudod mindkét kezedet igazán használni, mert az egyikkel a két sodronyba akasztott karabinert kell tolnod. Csak egy rövid, C-s nehézségű szakaszon másztunk, de csábít a kihívás, hogy a későbbiekben nehezebb utakat is kimásszak. Kezdőként jó választás lehet itt ismerkedni a via-ferratával, mert ez a hely Tatabányához, vagy Csesznekhez képest kevésbé ismert és  felkapott, így kevesebben is látogatnak ide. Biztos vagyok benne, hogy én vissza fogok jönni, mivel a hely szépsége nagyon megfogott, és ilyen kellemes környezetben szívesen elmélyíteném a kapcsolatom a vasalt utakkal.

Quechua-Simond A rövidke ferrata szakasz után jöhetett a sziklamászás, ami számomra nem ismeretlen sportág, mivel körülbelül egy fél éve rendszeresebben mászom. Eddig csak beltéren gyakoroltam, így alig vártam, hogy az új mászócipőmet sziklán is próbára tegyem. Egészen más érzés kint, a szabadban élesben mászni, mint beltéren műfalon, hiszen ott adottak az utak és a fogások. Itt is több, kiépített mászóút van, kezdőtől, akár a profi szintig. Sajnos, csak rövid ideig élvezhettük a szabadban való mászást, mert eleredt az eső, a fal csúszni kezdett, és a köteleknek sem tesz jót a víz, így kénytelenek voltunk szedelőzködni és visszaindulni.

Estére ugyan elállt az eső, de nagy bánatomra felhős maradt az ég. Talán csak kevesen tudják, hogy Magyarországon a Bakony felett a legkisebb a fényszennyezés, így az éjjeli eget pásztázva millió csillagot, és csillagképet tanulmányozhatunk. Aki érdeklődik a csillagképek iránt, annak külön ajánlom, de az egyszerű szépségéért is legalább egyszer érdemes a Bakonyban éjszakázni, vadkempingezni, vagy bivakolni, mert ha jó az idő, és tiszta az ég, olyan égbolt tárul a szemünk elé, amely ritkán és kevés helyről látható. Reggel pedig a szabadban, madárcsicsergésre ébredni különleges élmény.

A képzés második napján mindenki megválaszthatta, milyen távon szeretne elindulni túrázni. Mikor édesapámmal kiszabadulunk az erdőbe legalább 15-20 kilométereket szeretünk menni, így nem volt kérdés, hogy a 20 kilométeres távot választottam. Kaptunk egy egyszerű térkép részletet és mellé néhány borítékot, melyekben kép feladványok megoldásával juthattunk el az újabb állomásokig. Kis túránk során felkaptattunk a Zörög-hegyre, ellátogattunk a Cseszneki vár lábához, lementünk egészen Gézaházáig és onnan vissza a Vadas-árkon majd a Cuha-völgyön keresztül. Láttunk hegyről lefelé galoppozó őzeket, fűben tekergő siklókat és vígan ugrándozó békát. Leküzdöttük a szintemelkedéseket, hadba szálltunk az utunkat elálló csalánokkal, és elhajoltunk a szembe támadó ágak elől. Egy jó csapattal indultunk neki az erdőnek, utunk beszélgetéssel, nevetéssel teli volt, így gyorsan telt az idő, de tudom, Vinye még visszavár!

Néhány ötlet, mit érdemes magatokkal vinni egy rövidebb távú – 10-20 km – es túrára:
– Kicsi hátizsák, elég a 10-20 literes.
– Legalább 1,5 liter víz, melegebb időben még több.
–  Gyümölcs, aszalt gyümölcsök, müzliszelet, magvak.
– Napszemüveg, naptej – az erdő csalóka lehet, mert hiába árnyékos, a legtöbb helyen, simán le lehet égni, és az UV sugarakat sem szűrik ki.
– Rovarriasztó – a jó időben egyre több a kullancs, legyetek elővigyázatosak!
– Vízálló túracipő.
– Könnyű nyári túraruházat, esetleg egy esőkabát, vagy széldzseki.

Valóban magával ragadó szépségű helyen tölthettünk el két napot, tanultunk, tapasztaltunk, kikapcsolódtunk és feltöltődtünk. A terep nem nehéz, rengeteg túraútvonal közül lehet válogatni, könnyű körtúrákat, 5-10 kilométereseket is érdemes ide szervezni, családdal, gyerekekkel, barátokkal. A bátrabb, vállalkozó szelleműeket pedig várják a sziklafalak, jelzéssel el nem látott, eldugott ösvények, hogy meghódítsák azokat! Ha tehetitek, feltétlen menjetek el ide, mert igazán különleges varázsa van a helynek, a kikapcsolódás pedig garantált!

Hűvösvölgyi Eszter

A sport mindig is része volt az életemnek, hol intenzívebben, hol kevésbé. A mozgás legtöbbször úgy segített, ahogy épp szükségem... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​