Fehérjekisokos II. – Növényi eredetű fehérjék

Az előző részben azt mutattam be, hogy a legnépszerűbb állati eredetű fehérjék milyen biológiai tulajdonságokkal rendelkeznek, így mindenki megtalálhatta a számára legmegfelelőbb készítményt. Kivéve a vegákat. - Beleértve minden ágát a húst nem fogyasztó sportolóknak. - Most rajtuk a sor. Nézzük, mit érdemes tudni a növényi proteinekről.

  1. Szójafehérje

Nem véletlenül indul vele a sor, hiszen a szójabab volt az első növény, amelyből fehérjeport gyártottak. Valószínűleg a növényi fehérje szóról mindenkinek a szója ugrik be elsőre, ami egyébként előnye és hátránya is a terméknek. Előny, mert széles körben ismert, hátrány, mert mivel elég régóta a piacon van, a köztudatban még mindig a kezdeti, gyengébb minőségű termékekhez társított negatívumok élnek. A régi szójafehérjék fitoösztrogén tartalma miatt például a mai napig az a tévhit kering, hogy férfiak esetében csökkenti a tesztoszteronszintet. Aggodalomra azonban nincs ok, mert bár a szója izo-flavonok valóban a női nemi hormonhoz hasonló szerkezetűek lehetnek, semmilyen tanulmány nem igazolja azt, hogy a szója negatívan   befolyásolná bárki hormonháztartását. Viszont ha akarunk ellene érvet felhozni, akkor az első mindenképpen a kedvezőtlen biológiai értéke, legalábbis a soron következő féhérjékhez képest kevésbé ideális az emberi szervezet számára. Mindamellett jellegzetes, erős íze van és nagyon könnyen sűrűsödik, elég sok vizet felvesz és erősen eltelíti a gyomrot. De számos pozitív tulajdonsága is kiemelendő. Magas az elágazó láncú aminosav tartalma, arginin tartalma egyenesen kiemelkedő.  Immunerősítő hatású, csökkenti a rákos sejtek kialakulásának kockázatát. Lipotróp hatóanyagokat tartalmaz és fokozza az anyagcserét, így megfelelő diáta mellett segíti a zsírvesztést. Akit az erős íz és a szója-pletykák nem tántorítanak vissza, az válassza bátran. Nem véletlenül van a piacon hosszú idők óta.

2. Rizsfehérje

Bátran ki lehet jelenteni, hogy a rizsfehérje a legjobb alternatíva a tejasavófehérjére azok számára, akik laktózérzékenyek vagy nem fogyasztanak állati eredetű fehérjét. Minden esszenciális aminsoavat tartalmaz, ami növényi fehérjéknél egyáltalán nem jellemző. Ez nekünk azért fontos, mert izomépítés akkor történik a leghatékonyabban, ha ezek a basic aminosavak a rendelkezésünkre állnak. Ezért van az, hogy a rizs kivételével minden más növényi fehérje fogyasztása esetén erősen ajánlott a BCAA kiegészítés ahhoz, hogy eredményesek legyünk a sportban, hiszen muszáj kiegészíteni a termék aminosavprofilját  ahhoz, hogy teljes értékű fehérjét kapjunk. Ezen felül a túl gyors anyagcserével rendelkezőknek nagyszerű választás, hiszen lassabban szívódik fel a tejsavónál. Akinek érzékeny a gyomra, az is válasszon bátran rizsfehérjét, hiszen hipoallergén, nem okoz emésztési problémákat. Sőt, zsír, cukor, laktóz és gluténmentes is. Az íze pedig minden növényi fehérjék közül a legbarátságosabb. Megér egy próbát.

3. Borsófehérje

Az új közszereplő. Nagyon nem meglepő, hogy táplálékkiegészítő készül a borsóból, hiszen azoknak a vegáknak, akik szeretnének értelmes mennyiségű fehérjéhez jutni, egyébként is ajánlott a hüvelyesek fogyasztása. A növények közül  ugyanis ezeknek van a leghasznosabb és legmagasabb fehérjetartalma. A sárgaborsóból nyert fehérjének a rizsfehérjéhez nagyon hasonló tulajdonságai vannak. Tartalmaz BCAA-kat és szintén hipoallergén. Laktóz- és gluténmentes, alacsony zsírtartalommal. Ideális választás lehet diéta alatt, mert étvágycsökkentő hatása van. Egyes kutatások alátámasztották, hogy csökkenti a magas vérnyomást és megoldást nyújthat a krónikus vesebetegségben szenvedőknek is. Ízben elmarad a rizstől, de annyira nem vészes, mint a szója, nevezhető egy békés átmenetnek a kettő között. Előszeretettel használják a gyártók ún. vegán proteinek elkészítéséhez, tehát nem (csak) önmagában, hanem egyéb növényi fehérjékkel vegyítve adnak ki egy adott terméket. Viszonylag nehéz hozzájutni tiszta borsófehérjéhez, de talán egyre több előállítót ihlet meg a gyártása piaci térhódításával, már csak azért is, mert előállítása jóval környezetbarátabb, mint az oly népszerű tejsavófehérjének.

Bízom benne, hogy mindenki megtalálja magának a legmegfelelőbb fehérjekészítményt. A lehetőségek tárháza végtelen és ma már tényleg minden speciális igényt kielégít a kínálat. Mindenki ihat turmixot. 🙂

 

Tóth Szandi

Tóth Szandi

Tóth Szandi vagyok, 23 éves, a dunaújvárosi Decathlon csapat tagja, a vasak megszállottja. 20 éves voltam, amikor eldöntöttem két dolgot:... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​