Kérsz egy csésze kávét?

A mindennapjainkban gyakran fogyasztunk olyan élelmiszereket, italokat, aminek például koffeintartalma van. Egyesek dohányoznak, aminek következtében egy nikotin nevű anyag károsítja a szervezetünket. Sokan energiaitallal mérgezik magukat, és ez mind legális. Hát akkor íme sok ember nagy kedvence: kávé, tea, energiaital... Beszéljünk róluk egy kicsit!

Kávé

Napi rutin a felnőtt emberek nagy részénél elfogyasztani egy csésze kávét. Koffeintartalma miatt isszák sokan, hiszen feldobja a reggelt, elindítja az embert. Azonban nagy tévhit, hogy energiát ad. A koffeint nem alakítja át energiává a szervezet. Egy dolgot tesz: összegyűjti a maradék elraktározott energiánkat, ezért azt az érzést kelti, hogy nem vagyunk fáradtak. Összegyűjti azt, ami van, nem pótolja az alvásunkat. Az egészség hosszútávú megőrzésének érdekében megfelelő mennyiséget kell aludni, felnőtt embernek munka és főleg sport mellett, naponta minimum 7-8 órát. Persze a kávé jól szabályozott kereteken belül akár egészséges is lehet, hiszen összpontosítja az energiánkat. Azonban közvetlenül evés utáni fogyasztása nem javasolt, mert kedvezőtlenül hat  a gyomor vérellátására. Bizonyos szinten hatással van a pulzusunk és vérnyomásunk növekedésére is, de túlzó fogyasztása már egyenesen magas vérnyomást, szapora szívverést eredményezhet. Én magam nem kávézom, de rossz véleménnyel nem vagyok róla.

Tea

Kedvelt ital hidegen-melegen, télen-nyáron. Ne vegyetek palackozott teát, igaz hogy finom, de nagyon sok cukor van benne. Otthon viszont rengeteg variáció és ízesítés elkészíthető sokkal kevesebb cukorral, akár édesítővel vagy valami természetessel. Teát készíthetünk tealevélből, gyümölcsből vagy gyógynövényekből is. Ha a tealevelet választjuk, abból is többféle van és koffeintartalmuk is változó. A gyógynövény és gyümölcsteáknak nincs koffein tartalma, hacsak nem keverik tealevéllel a filtert. A teafogyasztás nagy mértékben, extrém esetekben  gátolja a vas felszívódását az emésztés során. A sok tea, főleg  ha cukorra isszuk, a fogakat is  nagyon roncsolhatja.  Amúgy a gyógyteákkal is érdemes vigyázni, befolyásolják a szervezetünket. Néhány betegség esetén hasznos, de  más meglévő betegségeket súlyosbíthat, érdemes utánanéznünk miből mennyit lehet inni és mit kerüljünk. A magam példájából kiindulva, akinek epeköve van az ne igyon epehajtó teát mert megindulhat tőle a kő és  súlyos epegörcsöt okozhat.

Energiaital

Magas cukortartalmú, magas koffeintartalmú, szénsavas. Kérlek, ne igyátok, főleg ne napi többet. Rossz hatással van a szívre, a májra, a vesére. Folytak kutatások és előfordultak olyan esetek ahol nagy mennyiségű energiaital fogyasztás akut májgyulladást idézett elő, és ezt a színezék okozta, Mivel színezik? B vitaminokkal. A magas vitamin bevitelt a szervezet nem tolerálja, jóból is megárt a sok. Sok energiaital fogyasztás esetén gyakran kialakulhat légszomj, heves szívverés, magas vérnyomás. A sok koffein túlpörgeti a szívet. Ez nem normális, főleg fiatal korban. Arra is fény derült, hogy ha a cukormentes változatot  vennénk, sem járnánk jobban: az ilyesféle italokban az édesítőszerek sem a természetes fajtából vannak. Sok kutatás szerint az idegrendszerünk működésére is hatással van néhány ilyen mesterséges édesítő. Ha már lúd legyen kövér: amellett, hogy tele van cukorral, méreggel, koffeinnel, még szénsavas is. A szénsavas italok akadályozzák a gyomorban például a vitaminok felszívódását.  Ennél már csak az borzasztóbb, ha alkohollal van keverve. Hiszen maga az alkohol is hatással van a szívre, ezek együtt extrém megterhelést jelentenek a szervezetnek.

Alkohol

Nem növényi alkaloidról van szó, erjesztő baktériumok termelik melléktermékként. Gyakran hallani, hogy kis mértékben egészséges és ezt nem is vitatnám, jót tehet az emésztésnek és a vérkeringésnek, minimális mennyiségben. Azonban egy-két pohár után már érezhető lehet az alkoholmérgezés enyhe tünete. Valójában a szédülés, hányinger, fejfájás, tudatzavar és minden ittas állapotban megjelenő érzet már mérgezéses tünet. A szervezet reakciója, mert úgy érzi valami olyat ettél, ittál, ami számára nem lesz jó. Nagy mennyiségben, és hosszútávon súlyos károkat okozhat. Főleg a máj károsodik, de a csontritkulás is gyakori szövődmény. Tönkremegy a máj, a sejtjei  elhalnak. A máj a szervezetünkben annyira alapvető és olyan sok funkciót ellát, hogy megszámolni is nehéz. Az alkohol hosszútávú fogyasztása kihat az agy működésére és sejtpusztuláshoz vezet. Az alkoholbetegeknél gyakori a táplálkozási hiánybetegségek kialakulása is. Emellett gyulladásos megbetegedések, gyakran a szív -és érrendszerre is kiható gyulladások okozója. A leszokás nem könnyű, előfordulhat alkoholmegvonásos szindróma, ami az elvonási tünetekkel járó, akár pszichés tüneteket okozó betegség.

Dohányzás

Sajnos a családomban is van dohányos és nagyon ellenzem. A nikotin egy víztiszta folyadék, szúrós, átható és kellemetlen szagú anyag. Függőséget okoz: a nikotinra, mint alkaloidra szokik rá a szervezet, valamint a dohányzással járó rutinszerű cselekvéssorozatra is. Egyébként a test minden részét károsítja ez a füst. Leginkább a száj-garat és tüdő szöveteket. A dohányzás hatására a nyál összetétele is megváltozik, elkezd termelődni egy anyag: a rhodánion. Nagyon megosztó és gyakran ismételgetett mondat az: „Én már 20 éve cigizem, mégsem vagyok rákos!”. Ez nem így működik, hajlam kérdése is. Nagyon összetett dologról beszélünk, nem csak a dohányzástól alakul ki, hanem összességében kell nézni a folyamatokat. A környezet és a genetika is befolyásolja a daganatos sejtek kialakulását, és a dohányzás egy káros szokás, ami okozhat daganatos megbetegedést. A dohányzás közben keletkező melléktermékek, pl. kátrány is károsítja a szervezetet. Még egy kis információ a nikotinról: 50 mg tiszta nikotin halálos dózisú méreg.

Érdemes mindig szem előtt tartani, hogy az egészségünk a legfontosabb és a káros szenvedélyektől való mentesség egészségesebbé tesz minket.

Képek: https://pixabay.com/

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​