Sikertelenségek – Hogyan védd ki és hogyan dolgozd fel?

Az ember vérében van a versengés. Velünk született ösztön. Régen az életünk múlhatott azon, ha valakinél jobbak voltunk. Mára ez annyiban változott, hogy nem életre menő versengések vannak. Sportírások tömkelege sulykolja belénk, hogy legyen valami célod, amiért megéri felkészülni és kilépni a komfortzónából. Kitűzöd, elhatározod, majd mindent megteszel, hogy sikerüljön, azonban a versenyen csak egy pillanaton múlt, hogy kicsúsztál a tervezett időből. Mi a megoldás? A válasz egyszerű:

Személyes visszatekintés

Volt egy verseny, a személyes unikornisom. Igazából semmi különleges. 14 km egy augusztusi meleg délutánon. Ez volt az első versenyem, még 2009-ben. 2010-től folyamatosan azon voltam minden évben, hogy meglegyen egy órán belül a vége. Minden évben külön készültem rá és egyre jobban akartam. Bennem volt a tempó, de valami apró butaság miatt sosem sikerült. Elfutottam az elejét, elvitt a tömeg, elrontottam a gyomrom sportitalokkal az elején, nálam gyorsabb futóval rajtoltam… Tipikus bakik.

Sikertelenségek a futásban - Hogyan dolgozd fel?Végül 2016 nyara hozta meg számomra a hőn áhított időeredményt. Mi kellett ahhoz, hogy összejöjjön? Két hónapos edzésterv, megfelelő ásványi anyag bevitel a rajt előtti héten. Megszállottságnak hangozhat, de mind a 14 kilométert megterveztem. Tudtam, mi után mit kell tennem, milyen tempóval kell futnom az elejét, hogy maradjon bennem tartalék a végére. Végül, mint egy jól összeállított matematikai képlet, kijött az idő (59:49). Aláírom, hogy ez már nem a sport szeretetéről szólt, hanem előre megtervezett gépies mozzanatokról.

Bevezetés

A futás egy idő után nem csak az élvezetekről és az egészségmegőrzésről szól, hanem a teljesítményről is. Motivál az a tudat, hogy jobb akarsz lenni mint tavaly ilyenkor. Azonban sokszor nem úgy jönnek össze a dolgok, mint ahogyan azt mi megálmodjuk. Ember tervez, Isten végez. Ha komolyan veszed, komolyan is fog érinteni a bukás. Hogyan dolgozd fel, ha hónapokig készültél valamire és a cél előtti megtorpanáson csúszott el minden? Kezdjük az elején.

Célok
Sikertelenségek a futásban - Hogyan dolgozd fel?

Tűzz ki egy célt magad elé!

Találd meg, tűzd ki és készülj fel a legjobb tudásod szerint, akár segítséggel. Fontos, hogy legyen számodra reális! Ne akarj maratont futni az első évedben, mert maradandó sérülések is járhatnak vele. Ismerd meg magad először. Hosszabb távon érzed jobban magad, vagy inkább a gyors tempókat szereted. Ehhez mérten állíts össze magadnak terveket. Fontos, hogy ha kezdő vagy, kérj segítséget. Sokszor hallottam már horror sztorikat kezdő futóktól, hogy milyen dolgokra hitték azt, hogy jót tesznek vele maguknak.

Hibák

Ha valami nem sikerül, miért nem? Elfutottad az elejét? Nagyon gyakori eset. Nem frissítettél? Lement a vércukrod? Hamar besavasodtak a lábaid? Ezek kis dolgoknak tűnhetnek, de nagyon sok múlik rajtuk. Tanulj meg tanulni a hibákból! Ez nagyon fontos! Elemezd a teljesítményed és találd meg azokat a dolgokat, amik a versenyed végét jelentették. Ehhez is kell majd egy kis tapasztalat, hogy felismerd őket.

Mea culpa

Akármennyire is másra lehet kenni a dolgokat, a te hibádból történt. Ha reálisan tervezted meg a versenyt, akkor rajtad múlt. Ne kifogásokat keress, hanem ismerd be a dolgokat. Csak azokból tudsz tanulni. Tudom, mindig a legkönnyebb út másra fogni. Az ember alaptermészete is lényegében hasonló, de inkább nézz magadba!

Minden fejben dől el

Elcsépelt, unalomig hangoztatott kijelentés, de igaz. A jelentőségének erősségét sajnos elkoptatták az évek és a blőd, hozzá társított dolgok. Nagyon sok múlik a pszichológián. Ha fejben feladod a közepén, az Isten se fog besegíteni a célba. Tudd, hogy képes vagy rá és amit a következő pillanatban teszel, az fogja meghatározni a verseny utáni érzelmeket benned.

Tipikus hibák

Persze felületesen érintve, de néhány alapvető hiba kiküszöbölhető lesz ezeket olvasván.

Elfutod az elejét: Ha van egy időtervezeted, akkor a tempót is meghatároztad már. Milyen átlaggal kell futnod hogy meg legyen a kívánt idő. Érdemes valamilyen mérőeszközt magaddal vinni és azon folyamatosan ellenőrizni az adatokat. Ne menj az átlag fölé, még ha úgy érzed megy is. Arra ott lesz a verseny néhány utolsó kilométere, akkor kell hőssé válni!

Nem frissítesz eleget: Iszol te eleget? Hangzik el sok helyzetben a kérdés, de jelen esetben is érvényes. Inkább többször, jól elosztva fogyassz, semmiképen sem egyben, mert elnehezít és hasfájást fog okozni a sok folyadék. Folyamatosan pótolni kell az izzadás miatt elveszített ásványokat és elektrolitokat, valamint a folyadékot.

Besavasodnak az izmaid: Én a verseny előtti egy hétben hiszek. Akkor kell feltölteni az energia és ásványi anyag tartalékainkat, amit aztán a versenyen hasznosítunk majd. Mi az ellenszer? Sok folyadék, nyújtás és sókapszula! Érdemes utána olvasni, egy igazi csodaszer az utóbbi. A görcsök okozója is az izmokban felgyülemlett sav, ami az előző pontban elvesztett anyagok miatt felgyorsul. Ez okozza az izmok fáradását is. A profi sportolóknak az egyik elsődleges célja, a tejsavküszöbszint kitolása. Egyszerűen megfogalmazva, minél később fáradjanak el az izmaik. Megoldás: verseny előtt és közben töltsd fel, illetve pótold az ásványi anyagokat és elvesztett folyadékot.

Elrontod a gyomrod: Erősen ajánlott verseny előtt szoktatni a gyomrunkat a különféle gélekhez és izotóniás italokhoz, majd a legmegfelelőbbet megtartani. Nem mindenkinek van acélból a gyomra. Sok versenybe került nekem is megtanulni, hogy éles helyzetben semmi újat ne fogyasszak. Csak a jól bejáratott  géleket és vizet.

Kompresszió hiánya… avagy a legális dopping: Megoszlanak a vélemények a létjogosultságáról. Én abszolút mellette vagyok és érezni a pozitív hatásait. Működésének alapelve ugye a szorító hatás, ami felgyorsítja a vér áramlását, ezáltal javul az izmok oxigén ellátása, ergo később fáradnak el. Ha hosszabbat futsz, akkor nem árt tervezni vele. Nem mellékesen a regenerációs időt is lerövidíti. Ha valaki megkérdezi tőlem, valóban működik-e én mindig ezt válaszolom: Nem hiába tilos használni a profi sportban!

Summa summarum

Mint már írtam, ezek csak felületes apróságok, de talán segít elindítani a helyes úton, vagy megvilágítani egyes dolgokat. Ha valami nem sikerül, fontos, hogy nem szabad letargiába esni és feladni! A legnagyobb hiba, amit elkövethetsz… Semmivé válik minden, amiért eddig küzdöttél. Az élet nem rövid, számtalanszor lehet bizonyítani benne és megannyi lehetőséget is kínál, csak fel kell ismerni.

Képes vagy rá!
Juhász Máté

Juhász Máté

2009 óta futok versenyszerűen. Az első versenyem egy 14km-es távú volt Tatán és azóta a futás az életem része. 2013-ban... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​