Erről szokj le! Erre szokj rá!

Itt a tavasz, a megújulás ideje. Ilyenkor az emberek ösztönösen kicsit egészségesebben próbálnak élni, a téli punnyadást felhagyva több időt töltenek a szabadban, és persze fogyni szeretnének. Sokan nem tudják, hogyan vágjanak bele az egészséges életmódba, mi az első lépés és mi az, amit kerülniük kell. Néhány apró tanács az egészségesebb életért.

Igyál rendesen!

Az emberek  nagyon kevés folyadékot fogyasztanak és ami még fontosabb, nem jó folyadékot. Mikor elkezdtem gondolkodni azon, hogy mégiscsak  egészségesebb életet kéne élnem, ez volt az első dolog, amire rá kellett magamat kényszeríteni. Egyrészről kevés folyadékot ittam, de amikor ittam is, általában cukros teát, vagy üdítőt. Első lépésként elhagytam az üdítőt és már a teát is teljesen ízesítetlenül iszom. Második lépés: minimum napi két liter tiszta, szénsavmentes víz! A vízivásra nehezen szoktam rá, csak akkor ittam, ha ki voltam száradva és kb. porzott a tüdőm. Amikor szomjas voltam fel sem fogtam, azt hittem éhes vagyok. Aztán az tűnt a legegyszerűbb módszernek, hogy szabályt állítottam fel, minden nap egy 2 literes ásványvizet meg kellett innom! Mára már odáig jutottam, hogy a szabályt felrúgva akár két flakon víz is elfogy. Nehéz volt rászokni, de fontos a szervezetünknek, főleg ha valaki fogyni akar,  egyébként a szép bőrhöz is elengedhetetlen.

Folyadékfogyasztásnak ne számoljuk a kávét, alkoholt, energiaitalt, cukros üdítőt és a leveseket sem! A cukornak, a sónak, a koffeinnek, alkoholnak mind-mind vízelvonó hatása van a szervezetben. Ha megeszel két liter levest, az nem pótolja a szervezetedben a folyadékot, hanem pont, hogy elvonja azt.

Egyél rendszeresen!

Soha ne koplalj! A koplalás mindenre jó, kivéve fogyásra és még egészségtelen is. A neten és mindenhol óriási divat a salaktalanítás, a léböjt kúra, és hatalmas szlogenekkel nyomul mindenki: „Idd meg és heti 4 kilót fogysz!” Ezek nem jók. Egészséges ember, egészséges módon, nem fogy heti 4 kilót! Ne is akarjatok.  Amikor nem eszünk  rendesen, mondjuk egy hétig, az első lépésben a szervezet azt mondja: Állj!  Ne csináljatok semmit, nincs „üzemanyag”. A metabolizmus teljesen lelassul. Aztán kezdődik a fáradtság érzet, fejfájás, gyengeség, feszültség, idegesség, és végül egy hatalmas zabálás lesz a vége (nem tehetsz ellene az agyad addig löki a hormonokat amíg végül enni fogsz). Egy hét koplalással lehet súlyt veszíteni, a mérleg 3-4 kilóval fog kevesebbet mutatni, ami izomból fog lemenni, tehát valójában nem fogysz kb. semmit. Hát igen, sokszor elkövettem ám én is ezt a “nem eszem, mert fogyni akarok” rítust. Mára már tudom, hogy ez az amit egy fogyókúrázónak soha nem szabad. Egyetek rendszeresen, reggelit is, mértékkel, tudatosan!

Ne mérgezd magad!

Ne terheld a szervezetedet feleslegesen mérgekkel és káros anyagokkal. Fogyassz mértékkel kávét, ha keveset iszol jó hatással lehet rád, túlzásba esve már káros. Ne igyál energiaitalt: cukros, koffeines, nem leszel tőle fittebb sem energiával teltebb, nem kell a szervezetednek energiaital! Ne egyél mű kaját, készítsd el otthon magadnak a hamburgered ha megkívánod, friss zöldségből. Próbálj ki alternatív ételeket, sült krumpli helyett grillezett zöldség, vagy pl. a sima lisztet helyettesítsd zabliszttel. Tipp: kávédarálóval mindenből készíthetsz lisztet magadnak, pl: zab, kókusz, mandula, ezt keverd teljes kiőrlésű lisztel, sütikbe nagyon király! Mértékkel fogyassz alkoholt! Ne dohányozz!

Szívj friss levegőt!

Nem kell fitneszladynek lenni ahhoz, hogy kicsit kiszabadulj otthonról. Jót fog tenni egy kis séta, vagy egy szabadtéri sport, akár horgászat, vagy túrázás. Ha van kutyád, sétáltasd többet , fuss vele egy kört, a kutyus is imádni fogja és neked is jót tesz. Szeretnék kutyát, nagyon szeretem az állatokat, de sajnos a bátyám allergiás rá, így itthon nem tarthatok, de majd egyszer. Akinek viszont van, az használja ki a lehetőségeit töltse vele az ideje egy részét, sétáljatok egy nagyot!

Aludj jól!

Ha fáradt vagy, ne kávéval és energiaitallal pótold az alvást, az nem segít. Aludj minimum 6-8 órát minden este. Időben feküdj le aludni, a fáradtságon csak ez segít! Nincs rá trükk, nincs rá kiskapu, aludni kell rendesen. Ne feküdj le teli hassal, nem tesz jót és az alvás minőségét is rontja, valamint könnyebben is hízol tőle.

Ne görcsölj rá!

Ha egészségesebb életmódot szeretnél követni, akkor nyugi, fokozatosan tedd meg a lépéseket, nem kell görcsös  kalóriaszámolgatásba kezdeni és kikészülni ha megettél egy falat tiltólistás ételt. Tartsd be ezt a pár apró szabályt, teremts rendszerességet az életedben és idővel magától megy a dolog. Akár az is lehet, hogy eddig azért nem indult  be a fogyásod, mert nem ittál elég vizet, nem ettél rendszeresen, vagy csak túlterhelted magad, nem pihentél eleget, ezért nem tudott a szervezeted regenerálódni. Ezekkel a lépésekkel indultam neki én is. Lassú folyamat, nem látom még az út végét, de tudom, hogy jó felé haladok.

Apró dolgokkal kezdd, igyál meg ma két liter vizet!

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​