Lesérültem! Mit tegyek?

Futóként nem sok emberrel találkoztam még, akivel ne történt volna valamilyen baleset, sérülés. Ami viszont a különbség futó és futó között, hogy ki hogyan éli meg és hogyan kezeli ezt az időszakot. Fontos, hogy hallgass arra, amit a tested üzen, ide értve a fájdalom formájában jelentkező üzeneteket is. A közelgő sérülés vagy a potenciális veszélyforrások észrevétele, a képesség, hogy tudd mikor kell abbahagyni a futást és megadni a testnek a regenerálódáshoz szükséges időt - ezek sokat segíthetnek.

Persze ezt könnyű mondani vagy leírni. De nem olyan egyszerű megfigyelni és átültetni a mindennapokba. Futóként azokra a területekre koncentrálunk, melyeket közvetlen terhelés ér futás során: a lábakra, a csípőre, a medencére és a hátra. Aranyszabály, mely alól nincs kivétel: Soha ne fuss (hosszan tartó, nem múló) fájdalom mellett, különösen, ha futás közben jelentkezik, például bemelegítés után!

Fontos figyelembe venni a fárasztó, stresszes időszakokat is. Ha a szervezet nem jut elegendő, megfelelő minőségű alváshoz, nő a sérülésveszély. Jobban megéri kihagyni – vagy úszással, kerékpározással helyettesíteni – egy vagy akár több edzést. Ugyanez érvényes természetesen betegség esetén is. Soha ne fuss lázasan!

Háziorvos – nem csak baj esetén

Sérülés futás soránFontos, hogy különbséget tudjunk tenni egy kisebb sérüléssel járó és egy valódi sérülést jelző fájdalom között. A hosszan tartó, intenzív edzés után tapasztalt izommerevség nem jelentős. Ugyanakkor az inakban jelentkező fájdalmat komolyan kell venni, különösen a másnap reggeli ébredést követően, illetve ha már lehűlt a test. Ugyanez vonatkozik a mozgás közben jelentkező fájdalomra is. Azonnal keresd fel háziorvosod, ha nem vagy biztos a fájdalom eredetében! A háziorvos tanácsokkal lát el, szükség esetén sportsérülésekre szakosodott orvoshoz irányít és vizsgálatokra ad beutalót (pl.: ultrahangos vizsgálat vagy MRI).

Ne feledd:

-Bármilyen, 72 óránál tovább fennálló panasz esetén azonnal hagyj fel a sportolással!

-Ne fuss fájdalom mellett! A mozgás természetesen lehet nehéz, de nem járhat fájdalommal a kritikus területeken!

Fogadd el a sérülést!

A gyógyulás akár több hónapot is igénybe vehet. Az esetek többségében azok a futók, akik semmilyen mozgást nem végezhetnek és nem csak a futást kell szüneteltetniük, keresztülmennek a harag, a kedvetlenség, az ingerültség és a levertség fázisain.

Sérülés futás során

A gyógyulás több ideig is eltarthat. Ne légy türelmetlen!

Íme két jó tanács, melyek segíthetnek kiállni a sérülés próbáját:

– Ne legyen bűntudatod! Lehet, hogy túl sokat edzettél, megfeledkezve a fokozatosságról. Lehet, hogy nem vettél figyelembe néhány a tested által küldött jelzést. De a bűntudattól nem gyógyulsz meg hamarabb.

– A tested veled van, nem árult el. A sérült futók gyakran éreznek így. A sérült testrészt hibáztatják, mely megakadályozza őket a futásban. A térd, az Achilles-ín vagy az ínhüvely nem a sérülés kiváltó oka. Hozd ki a legtöbbet a gyógyulás időszakából, és merülj el egy másik szabadidős tevékenységben addig is. Például olvass el egy könyvet, amit régóta szerettél volna, vagy tanulj, ismerj meg alaposan valamit, amit régóta halogatsz már!

Csak óvatosan az újrakezdéssel!

Ne kapkodd el a regenerálódást csak azért, hogy lásd, tudsz-e még futni! Kövesd az orvos és a gyógytornász utasításait, arra vonatkozóan is, hogy mikor kezdheted újra a mozgást, és milyen óvintézkedéseket kell megtenni!

Sérülés futás során

A testnek magára kell találnia. A szív- és érrendszernek (hosszan tartó lábadozás után) ugyanúgy, mint az izmoknak és az inaknak. Ez nem csak a sérült testrészre érvényes. Ha a sérülés előtt heti 20 km-t futottál, egyértelmű, hogy néhány hétig szóba sem jöhet ekkora táv teljesítése, míg a szervezet „fel nem pörgött”. Egy francia gyógytornász ismerősöm a következőket mondja: „A fokozatosan növekvő terhelés döntő jelentőséggel bír a sérülés utáni újrakezdés időszakában. Ez alapján dől el, mennyi ideig tart majd a regenerálódás, mikor kell lassítani a tempón és mikor gyorsíthatunk. Fontos, hogy a regenerálódás minden lépcsőfokát fájdalom és diszkomfortérzet nélkül hagyjuk magunk mögött.”

 

 

Talán a legfontosabb tanács, hogy figyelj a testedre.  Te vagy az egyetlen aki pontosan tudja, hogyan érzi magát mozgás közben. Eljön majd a nap, mikor újból örömmel, egészségesen futhatsz. Csak türelmesen és figyelmesen kell haladni a regeneráció néha olykor rögös útján. A végeredmény miatt azonban megéri!

Vas Gábor

Vas Gábor

Bármilyen furán hangzik is, 15 évvel ezelőtt egy jégfalmászó verseny kapcsán kerültem a futás és azon belül is a tájfutás... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​