Városi közlekedés kerékpárral – avagy néhány jótanács egy bringástól bringásoknak

A kerékpárral való városi közlekedéssel szeretnék egy pár tippet adni azoknak, akik még annyira nem jártasak a témában, de szeretnék a közlekedés legjobb módját űzni a mindennapokban!

Itt a tavasz és napról napra egyre több ember váltja le a délután 5 utáni tömegközlekedős heringpartyt a kerékpár nyújtotta szabadság érzésére. Így nem árt egy kicsit helyrerakni, mit kell, mit szabad és mit érdemes csinálnunk, ha a városi közlekedést kerékpáron képzeljük el.

10 év városi bringázás

Vannak nálam sokkal rutinosabb rókák, de remélem segítek azzal, ha megosztom a véleményem és tapasztalataimat, ami ebben az elmúlt kicsit több, mint 10 év városi kerékpározás során rám ragadt. Nem fogok világmegváltó dolgokat írni és hazudnék, ha azt mondanám 110%-ban mindig szabályosan közlekedek és a KRESZ könyvvel a párnám alatt alszok, de többször köszönnek meg valamit a buszosok és autósok, mint amennyiszer konfliktusba kerülök velük.

KRESZ és felszereltség

Mielőtt nekivágnál az utak meghódításának: Ismerd meg a KRESZ-t ( és tartsd be), a bringád legyen patent műszaki állapotban. Ha hirtelen kell fékezni, akkor tudj megállni. Bár láttam már olyat, hogy valami megakadt a bringán, a bringás kereste a probléma okát, megállni nem akart, a hajtást figyelte az út helyett és a bukás sem váratott magára. Amivel fel kell szerelned a bringát: első és hátsó lámpa (ez elhelyezhető a kerékpáros testén is), első és hátsó prizma, az első keréken két darab sárga küllőprizma (ezt kiválthatja a külső gumin lévő reflexcsík), csengő, két egymástól független fék. Erről, és ebben a témában is találsz sok hasznos információt a Magyar Kerékpárosklub honlapján

Forrás: Magyar Kerékpárosklub

Magabiztosság

Kezdjük talán az egyik legalapvetőbb, de talán legnehezebben elsajátítható dologgal. NE FÉLJ!

Rengetegen félnek lemenni az úttestre és használják inkább a járdát, ami nincs rendben és nem is szabályos ( 2 kivétel van: 12 év alatti gyermek főútvonalon nem kerékpározhat, így ők mehetek a párhuzamos járdán , de max 10km/h sebességgel, illetve felnőtt is mehet ott akkor, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, de csak a gyalogos forgalom zavarása nélkül, és 10km/h alatt).

A sisak viselete megosztja a bicajosokat. Mi azt ajánljuk, hogy saját épséget érdekében viseld.

Az sincs rendben, hogy nem rendelkezik minden út kerékpársávval, de ezen nehezebben tudunk változtatni, mint azon, hogy leküzdjük a félelmünket. El kell hinnünk, hogy mi is a közlekedés részei vagyunk és senki nem akarja a vérünket venni. Nekem úgy tanították, hogy úgy kerüljem ki autósként a bringást, hogyha hirtelen elesne se legyen esély arra, hogy kárt okozzak benne. Ezt sajnos egy keskeny úton nagy forgalomban elég nehéz kivitelezni autósként, így hozzá kell szokni az érzéshez, hogy nem méterekkel arrébb fog elhaladni mellettünk, hanem lehet, hogy 1 méteren belül. Ehhez hozzá kell szokni és nem szabad megijedni tőle, mert abból lehet a legnagyobb baleset.

Légy határozott! Senki nem szereti a bizonytalan, tétova bringásokat, nagyon sok autós helyből utál minket, ne rontsunk a helyzetünkön. Ez nem azt jelenti, hogy ész nélkül kirakom a kezem és egyből kanyarodok, vagy csukott szemmel száguldok át minden olyan helyen, ahol nekem van elsőbbségem. Szerencsére a szélvédők átlátszóak, így nem nehéz felvenni egy szemkontaktust a sofőrrel, hogy megbizonyosodjunk arról, tudja mi a szándékunk és tényleg megadja az elsőbbséget. A KRESZ immáron engedi, hogy piros lámpánál a sor elejére menjünk, ezt használjuk is ki, és előzzük meg az autóst, mert ha a holt terében maradunk, nem számol velünk.

Biztonság

Legyen mindig a testi épséged az első! Hordj bukósisakot! Tudom, tudom. Nem áll jól. Elrontja a hajad. Nem megy az aznapi szerelésedhez. De ez mind igaz a kórházi ágyra is. Nekem eddig nem volt rá szükségem, de lehet pont holnap lesz, vagy következő héten, nem érdekel, az ördög nem alszik, a wax meg elfér a táskámban 😉

Legyen lámpád, világos? Jaj, de hát ez már van, hisz kötelező a KRESZ szerint és ezek nélkül el sem indulsz 😉 Viccet félretéve: ég és föld a különbség egy kivilágítatlan „ninja” és egy néhány helyen fényvisszaverős matricával leragasztott bringán ülő kerékpáros között. Az autósoknak is jó, ha már messziről tudnak veled számolni, és nem az utolsó pillanatban tűnik fel a semmiből a kétkerekű.

Az alábbi képen egy kerékpáros ninja-t rejtettünk el 😉

Bringás ninja – a bicajosok így hívják a ki nem világított kerékpárost

Itt pedig azt láthatjuk, mennyi is látszódik belőlünk, és a kerékpárra rakott fényvisszaverőkből!

Látni és látszani – pár fényvisszaverő sokat segít ez utóbbin

Mint mondtam, nem vagyok egy rendőrök által mutogatható kerékpáros mintapéldány, és itt megosztanák egy személyes véleményt, amit persze nem muszáj követni, de ehhez a témakörhöz tartozik. Ha van kerékpárút, vagy gyalog- és kerékpárút, azt kötelező használni. Kivéve, ha ezzel párhuzamosan futó úton van kerékpársáv, és ha a gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok forgalma a kerékpárosok továbbhaladását akadályozná. Ilyenkor a kerékpárosok az úttesten is közlekedhetnek. Ezt én is igyekszek betartani, azonban van olyan rész, ahol kockáztatva egy esetleges büntetést, inkább lehajtok az útra, mert úgy érzem nagyobb biztonságban vagyok ott. Sajnos vannak olyan gyalog- és kerékpárutak, amik lépten-nyomon tele vannak kapubejárókkal és volt már 1-2 kellemetlen esetem figyelmetlenül kihajtó autósok miatt. De már csak a béke fenntartása jegyében is érdemes használni a bringautakat, különben jogos a dudálás.

A másik ilyen téma nálam a buszsáv kérdése. Ugye amennyiben nincs kerékpáros jel felfestve, úgy nem közlekedhet a kerékpáros a buszsávban. Nálam itt mutatkozik meg az, hogy többet köszönnek meg az buszosok, mint amennyit ledudálnak. Én sokszor használom a buszsávot, de amennyiben jön egy busz, ami gyorsabb nálam, vagy hamarabb érek a piros lámpához, akkor amint utolér, vagy zöldre vált a lámpa, igyekszek biztosítani a továbbhaladását. Szinte mindig megköszönik, és jusson eszünkbe, hogy ha feltartjuk a buszt, a rajta lévő 30-40 embert is feltartjuk.

Lakatolás

Figyelj oda a bringádra! Rövidesen kicsit jobban körül fogjuk járni a lakatolás témát, de addig is itt van 1-2 példa és ellenpélda, hogy hogyan lakatolj és hogyan ne.
A legfontosabb dolog: mindig a vázat lakatoljuk! Sajnos a leggyakoribb tároló ehhez hasonlít, amit úgy alakítottak ki, hogy az első kerékkel tegyük bele a kerékpárt, ami a létező talán legrosszabb ötlet, mert így másodpercek alatt lesz a tolvajnak egy első kerék nélküli, de ettől függetlenül elég értékes bringája. Ilyenkor próbáljuk meg a hátsó kerékkel hozzá támasztani, és a lánc/támvillát odalakatolni, hiszen az is a váz része.

Lakatolás: érdemes a vázat és nem a kereket lezárni

A legjobb zár kombináció: erős lakat és sodrony

A legjobb pedig, ha van egy erős lakat-sodrony kombinációd, mert jelen esetben az U-lakattal lezárod a vázat, míg a sodronnyal a kerekeket. Egy bringáért még megérheti kockáztatni a lakattal egy tolvajnak, de egy kerékért már aligha fogja vállalni a kockázatot, és így teljes mértékben bebiztosítottuk a bringánkat.

Bicajozz!

Egy szó mint száz, én imádom amikor ellepik a kerósok a várost. De nem szeretem, amikor bicskanyitogató stílusban használják ki, hogy rajtuk nincs rendszám, mert ilyenkor nem azt az egy embert bélyegzik meg, hanem az összes kerékpárost. Én annak a híve vagyok, hogy lehet, hogy szabálytalankodok néha, de ezzel általában az egész forgalom haladását könnyítem meg, és nincs bűntudatom, mert tudom, hogy nem én vagyok a hibás azért, mert nem alapból kerékpársávval tervezik/ték meg az utakat, amiket mind használunk.

Használjuk ki a jó időt, járjunk kerékpárral, tegyünk magunkért, az egészségünkért, a környezetvédelemért, az élhetőbb városért!

Hátszelet!

Laborc Dániel

Laborc Dániel

Kerékpározás A szó maga 10-11 évvel ezelőtt még ugyanazt jelentette nekem, mint minden átlagos 12 éves kissrácnak: a haverokkal kimegyünk... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​