Egyszerűen a diabéteszről

Olyan népbetegség, melyre jelenleg nincs gyógymód, csak kezelés egy életen át. Számtalan kísérlet folyik a világon, hogy megtalálják, mi az oka a kialakulásának és mi lehetne a gyógyító eljárása: ez a cukorbetegség. Ebben a cikkben leegyszerűsítve, szemléletesen mesélek róla, hogy tudatosabbak lehessetek a megelőzésében.

Kezdjük a legelején

Mi is történik a cukorral a szervezetünkben? Ha megeszünk valami finomat, mondjuk egy csokit, rögtön a szájban elkezdődik annak lebontása, a gyomorban pedig folytatódik.  A cél az, hogy minden tápanyagot alkotóelemeire szedjen a szervezet az emésztés során. A már lebontott tápanyagok felszívódnak a vékonybélbe, így a glükóz, azaz a cukor is, a véráramba kerül, ilyenkor megemelkedik a vércukorszintünk. A szerveket felépítő sejtek a vérből felveszik a cukrot. A cukorfelvételéhez viszont segítség is kell, a hasnyálmirigy  ezért elkezd egyfajta  hormont termelni: az inzulint.  Az inzulin úgy fog viselkedni mint egy kapuőr,  beengedi a cukrot sejtekbe. Először feltöltődnek a raktáraink, majd a maradék cukorfelesleg átalakul. Zsír lesz belőle, mely elraktározódik. Szóval a vérben lévő glükóz a sejtekbe vándorol az inzulin segítségével. Amint a vérben csökken a cukorszint, az inzulintermelés is leáll. A sejtek a glükózból energiát állítanak elő. Egy egészséges szervezetben a cukorszint mindig egyensúlyban van, az inzulin termelése mindig szabályozott.

Mi okozza a diabéteszt?

A cukorbetegség kialakulásának oka az, hogy nem szívódik fel a cukor a sejtekbe, és a vérben marad. A diabétesznek két típusát különböztetjük meg.

Egyes típusú esetén nem termelődik elég inzulin, mert az azt termelő sejtek elhalnak, a hasnyálmirigy nem képes ellátni a feladatát, ezért marad a vérben a cukor.  Sajnos ez genetikai, örökölt állapot, de valamilyen betegség is kiválthatja.

A kettes típusú diabétesz kialakulásába már van beleszólásunk, tehetünk ellene. Ebben az esetben a szervezet inzulinnal szembeni érzéketlensége (inzulinrezisztencia) következik be. Ez azt jelenti, hogy bár a szervezet termel inzulint, de a sejtek megmakacsolják magukat és nem engedik be a cukrot a sejtekbe, ezért az végül  a vérben ragad. Túlsúlyos, szélsőségesen egészségtelen életmódot élőknél magasabb a kockázati tényező. Sajnos ez még nem a vége a bajoknak. Kialakulhat egy láncreakció is a szervezetben. A túlsúly magas cukor és zsír szintet eredményez a vérben, megnő a rossz koleszterin szintje is, érkárosodás és magas vérnyomás alakul ki, a kimerült hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei pedig végül károsodnak. Kezelése gyógyszerekkel és diétával történik,  valamit a mozgás  is segíthet.

A grafikonomon az látható, hogy mennyivel nőtt meg a tízezer lakosra jutó cukorbetegek száma Magyarországon 1999 és 2013 között. Durván tíz év alatt nagyjából duplájára nőtt ez a szám, ez annak “köszönhető”, hogy egyre több előre elkészített élelmiszert vásárolunk, magas zsír és cukor tartalmú ételeket eszünk és az emberek nagy része semmilyen mozgást nem végez a mindennapokban. A megelőzést már a gyerekeknél el kellene kezdeni és rászoktatni magunkat és őket is a mértékletességre emellett pedig valamilyen rendszeres testmozgás beiktatására. Na, ez nem azt jelenti, hogy soha többet nem ehetünk csokit, mert akkor biztosan cukorbetegek leszünk. A szervezet nagyon jól tudja kezelni a cukrot, a baj csak ott kezdődik, ha rendszertelenül sokat és hosszútávon terheljük vele a szervezetünket.

Persze ez az egész nem ennyire egyszerű, a szervezet nagyon összetett és talán a felét sem írtam le annak, ami ehhez a témához kapcsolódik. Pláne nem tudhatom, milyen lehet az élet ezzel a betegséggel. Viszont az inzulinrezisztencia legyőzésében egyelőre csak a megelőzés segíthet , ezért együnk rendszeresen és mértékkel, mozogjunk többet.

György Friderika

György Friderika

Nem voltam sportos alkat, sem fitt. Viszont ahogy felnőttem, elvégeztem a főiskolát és biológusként kiszabadultam a világba: egészségorientált lettem. A... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​