Futás a bejgliszezonban, avagy maradj edzett télen is!

Itt a tél. Az ünnepek és a lustaság nagy kihívás elé állít minket. Menjek futni, vagy maradjak bent a jó meleg szobában? Az időjárás elég szeszélyes. Ha futásra adjuk a fejünket, nem árt tisztában lenni egy-két dologgal.

_mg_7017Itt vannak az ünnepek, megy a habzsi-dőzsi, finomabbnál finomabb ételek próbálnak elcsábítani, a rokonokat nem győződ számolni, akik átjönnek egy kis traccspartira. Bent búg a radiátor a melegtől és eszed ágában sincs kimenni a hideg, fagyos időben. Egy ideig nem is kell. Legalábbis nekem, erről is szól a tél egy kicsit. Megállok a rohanásban. Nem kell semmire sem készülni, akkor megyek sportolni, amikor kedvem van. Feljön egy kis plusz súly is, de nincs ezzel baj. Hisz a hideg ellen többek közt így is lehet védekezni, nemde?

Elég erős évet zártam versenyek terén, illetve kicsit már éreztem év végén, hogy kell a nagyobb pihenés, egy kis szabálytalanság. Szerintem ezzel nem csak én vagyok így. Egy kis porcerősítő kúra sem árt. Jobb félni mint egyszer megijedni, ugye. Azért nem árt figyelni, hogy ne nagyon essünk ki a formából, mert jövőre újra a nulláról kezdeni… Na, az nagy munka lesz. Volt már ilyen néhány, tapasztalatból beszélek.

Szóval röpködnek kint a mínuszok és szépen hullik a hó, vagyis nem, csak próbálok kicsit romantikus lenni, de ilyen már jó ideje nem volt decemberben. Legyünk pontosak. Van valamilyen idő kint, ami talán kicsit hideg és néhol nagy a sár. Azért ne könnyelműsködjünk, nem árt figyelni néhány dologra indulás előtt.

_mg_6577

Folyadék: Bár hideg van és nem igényel annyi folyadékot a testünk mint nyáron, de nem árt gondoskodni erről, ha hosszabb távot teljesítünk. Ne feledjük, hogy most nyilvános kutak sincsenek, ahonnan életmentő nedűt lehetne nyerni. Ha nagyon hideg van, akkor a testünkhöz közel kell a folyadékot tartani. Víztasakos hátitáska vagy mellény jó megoldás lehet erre.

Hőmérséklet: Talán a legfontosabb dolog, hogy védjük izületeinket, mert idősebb korunkban meghálálja magát, hogy nem rövidnadrágban rohangáltunk kint. Na jó, ez most egy kis túlzás, de a lényeg átjött szerintem. Hosszú, bélelt nadrág és alatta térdmelegítő legyen.

_mg_6527m

Szél: A hideg szél nagyon elronthatja az utunkat, ezért gondoskodni kell a megfelelő ruházatról. Szélálló mellény, vagy kabát erősen ajánlott ilyentájt, valamint egy csősál sem árt, amit gyorsan az arcunk elé tudunk húzni. Sapka, kesztyű alapfelszerelés legyen.

Nedvesség: Legyen akár hó, vagy esős sáros idő, a ruhánk és a cipőnk hamar átázhat. Ha nem fér a keretbe egy vízhatlan cipő beszerzése, akkor egy kamásli, vagy valamilyen speciális zokni is segíthet nekünk. Nem kellemes kilométereket lefutni átázott talppal. Ruhában egy szintúgy vízlepergető, de nem vízálló külső rétegben érdemes gondolkodni. A vízálló ruhákkal vigyázni kell. Ha meggondolatlanul vesszük fel, belülről vizesedünk teljesen fel, utána meg a komfortérzetünk bánja.

_mg_6571

Fények: Nem kell nagy tudomány megállapítani, hogy télen hamarabb sötétedik. Ezért ha nekiindulunk, gondoskodjunk a láthatósági kiegészítőkről, főleg, ha városban, forgalomban futunk. Ilyenkor a hazaigyekvő emberek is kicsit bágyadtabbak, figyelmetlenebbek. Legyünk láthatóak, egy esetleges találkozónál mi húzzuk a rövidebbet.

Edzettség: Tudjuk, hogy milyen fizikai szinten állunk jelenleg. Könnyen lehet, a nyáron egyszerűnek mondható távok teljesítése most kemény dió lenne. Jelen esetben a kevesebb több lesz. Ha rávetted magad arra, hogy futsz télen, ne most akarj fejlődni, csak szimplán élvezd a futás örömét. Fedezd fel újra a természet vagy a városi látvány szépségét. Tanuld meg újra értékelni, hogy a futás nem csak teljesítményfokozásról szól, hanem a határtalan szabadságérzet szeretetéről is. Most van ennek az ideje.

img_1616

Juhász Máté

Juhász Máté

2009 óta futok versenyszerűen. Az első versenyem egy 14km-es távú volt Tatán és azóta a futás az életem része. 2013-ban... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​