Házi feladat

„Hat séta a fikció erdejében” címmel írta meg azt a könyvét Umberto Eco, melyet elolvasva kiderül, hogy miként lehetünk jó, sőt, mintaolvasók. Hiába sorakoztatja fel ugyanis egy tehetséges író a legrafináltabb eszköztárat, ha nem vagyunk értő befogadói. Minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy a kerékpárok és alkatrészeik piacának ösvényein barangolva is alkalmazható ugyanezen elv: hiába a tele polcok, és a hozzáértő személyzet, ha teljesen „süketen” ugrunk bele egy komolyabb kerékpár megvásárlásába.

 Minőségi kiszolgáláshoz, ahhoz, hogy az igények feltárásához elindulhasson egy párbeszéd eladó és leendő vásárló között, az utóbbi félnek érdemes az alapvető ismeretek birtokában lenni. Információs társadalmunkban, amikor a böngésző mindenkinek ott lapul egy zsebben elférő eszközben, tájékozatlannak maradni döntés kérdése.

E bejegyzésem erős túlzás lenne ugyan a fent említett polihisztor művéhez hasonlítani, mégis remélem, hogy hasonló segítséget nyújthat azoknak, akik most készülnek eltévedni a szakkifejezések, szabványok, és megannyi féligazságot tartalmazó internetes fórum útvesztőjében.
A teljesség igénye nélkül tehát, következzenek azok az alapok, melyeknek utánajárva kerékpárvásárlás előtt elkerüljük azt, hogy barkochbáznunk kelljen egy eladóval.

Első körben el kell döntenünk, mennyit szánunk a kerékpárra. Ahhoz nem kell különösebb agymunka, hogy kitaláljuk, milyen gépre vágyunk. Az árkategóriákat viszont hatalmas szakadékok választják el egymástól. Amíg egy alkalmi használatra szánt, kirakatnéző, tempós városi cirkálásra alkalmas alapgépet már 50-100.000 forint között megúszhatunk, addig egy sziklakertek alázására termett all mountain kerékpárnak a hajtóműve kerül ennyibe. Ne akkor kezdjünk el levegő után kapkodni, amikor kiderül, hogy egy rendszeres, de még nem intenzív, vagy versenyszintű használatra alkalmas országúti, vagy hegyi sportgép ára 150-350.000 forint között mozog. Ezt nevezzük a középső árkategória alsó szegmensének, és ez még komolyan lefelé kerekített becslés.

Ha megbékéltünk a tudattal, hogy egy olyan sporteszköz ára, melyre bizonyos esetekben a testi épségünket bízzuk, lehet, hogy több lesz, mint egy havi átlagkereset, érdemes elmélyedni a megcélzott szegmens geometriatáblázataiban. Bár amatőrként könnyen esünk abba a csapdába, hogy az alakatrészek cimkéit figyeljük, egy jól méretezett, és megfelelő szögekkel ellátott vázban nagyobb örömünk lesz, hiszen ez fogja meghatározni, milyen testtartásban fogjuk a nyeregben, vagy abból kiállva eltölteni az órákat. Hegyi és országúti kerékpárnál is beszélhetünk komfortosabb, túrázós geometriáról, illetve sportosabb formákról, ahol a kényelem másodlagos a teljesítményhez képest. A legtöbb gyártó hozzáférhetővé teszi a vázainak a méretekhez rendelt geometriatáblázatát, melyben a csőhosszokat és szögeket találjuk. Ez igazi segítséget persze akkor jelent, ha van összehasonlítási alapunk, mely lehet saját meglévő kerékpárunk, vagy kipróbált tesztdarabok. Soha ne vásároljunk kipróbálás nélkül, alkatrészeket fejleszteni lehet cserével, egy vázat átalakítani viszont nem lesz lehetőségünk. Ruházatunkkal is erre készüljünk! Tűsarkúban egy tesztkör? Sok sikert. 🙂

geometry520-540-01

Vázméret: Ha leszűkítettük a kört egy adott modellre, még mindig ott a kérdés, hogy milyen méretű legyen választottunk. Bizonyos gyártók a nyeregvázcső  hosszát adják meg colban, vagy cm-ben, mások  a ruházathoz hasonlóan S-től Xl-ig kínálják a vázméreteket. Ne adjunk sokat ezen adatokra, hiszen egyetlen cső hossza nem határozza meg a komplett kerékpárt, két ugyanolyan nyeregvázcsővel  ellátott kerékpár teljesen más geometriával  teljesen más testtartást ad,  más menettulajdonságokkal bír. Könnyű beleesni abba a hibába, hogy túl kicsit veszünk, mert sportosabb tartást szeretnénk, vagy túl nagyot, hogy egyenesebben ülhessünk. Mindkét túlzás megbosszulhatja magát. Túl kicsi váznál hegyikerékpározás közben egy nagyon meredek részen már picit hátrahelyezve a súlyunk is érezni fogjuk, hogy terheletlen az első kerék, és olyan a kormányzás, mint mikor gyermekkorunkban a nyereg mögé a csomagtartóra ülve vagánykodtunk a játszótéren… Vagy vegyünk egy magasságunkhoz képest nagy országútit, és érezzük, ahogy a túl egyenes testtartás miatt vitorlaként bánik velünk a szél. Ismétlem: Próba nélkül ne vásároljunk, csak ha fejből tudjuk a kerékpár minden paraméterét, és tudjuk, hogy nem lőhetünk mellé.

Következő alkalommal az alkatrészekről fogok értekezni, addig is, jó böngészést, ne féljetek az új ismeretektől!
Amennyiben már megvettétek  a választott kerékpárt, olvassátok  el ezt a cikket!

Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​