Télen is lehet mászni? Igen!

Hideg van hát másszunk bent … Ez a sportág sajnos szorosan az időjáráshoz van kötve, s a hideg évszakokkal a kültéri mászások jelentősen lecsökkennek. Csak a profi, nagyon tapasztalt mászók szoktak ilyenkor is egy- egy projekt erejéig kimerészkedni, ilyenkor ugyanis a szikla ugyan kevésbé csúszós és mi se izzadunk annyira a tenyerünkön. A téli projekteket csak nagy odafigyeléssel szabad pedzegetni, mert ilyenkor az ízületek sokkal nagyobb veszélynek vannak kitéve.

Éppen ezért, hogy télen is, hidegben is rendszeres legyen az ujjak igénybevétele és a fejlődés ne lankadjon, réges- régen kitalálták, hogy bizony lehet műfalon is falat mászni. Szerencsére napjainkban kezdik felismerni a falmászás kiaknázatlan lehetőségeit, a fizikai fejlődésnek ez idáig nem túl ismert irányzatát. A populáris és notórius vasgyúrók emberfeletti, kötött izomzatával ellentétben ez a mozgásforma egy nagyon atletikus alkatot és mozgás szabadságot biztosít. Fejleszti a koordinációs képességeket, az állóképességet és sorolhatnám még a mászás előnyeit. Fogom is még ecsetelni a későbbiekben, ámde vissza ereszkednék hazánk termeihez.

asdMint azt már írtam korábban, az egész közeg teljesen más, mint a kültéri változata. Napjainkra kialakult egy külön réteg e sport űzői között. Ők csakis kizárólag  a falak között érzik jól magukat. Valahol meg tudom őket érteni. Jómagam is ezt a csoportot népszerűsítettem sokáig és ezt szerintem pusztán az emberi mivoltunkkal magyarázhatjuk. Egész egyszerűen mivel sokan itt kezdik el a sportot, megszokják s ott ragadnak. Szeretett fővárosunk jól fel van szerelve termekkel és sorra nyílnak majd egyre másra a jövőben is.. én mondom neked! Régebben igen sokat gyalogoltam, futottam, tekertem a kis kétkerekűmön hóban-fagyban a szeretett százhalombattai mászótermünkhöz. Ezt figyelembe véve igen jó helyzetbe vannak a budapesti mászni vágyók: mindenhova tökéletesen el lehet jutni tömegközlekedéssel. Az első edzéseket célszerű valamilyen tapasztalt társsal, edzővel végig mászni, hogy rávilágítsanak a kerülendő mozdulatainkra, és ők tanácsokat tudnak adni, hogy mit csináljunk a falon egyedül.

20160810_134930Első és talán legfontosabb dolog, hogy ne jöjjünk le a falról!
Na jó, talán nem ez a legfontosabb :), hanem hogy a sérüléseket még a teremben se vonzzuk be. Ugyanúgy fel kell építeni az egész edzést, mint bármely más sportban. Természetesen nagyon sokféle edzésmódszer és cél van, de ugyanúgy lennie kell bármely jó edzésben a bemelegítésnek, a fokozatos terhelésnek és egy jó levezetésnek, nyújtással megspékelve. Fénykoromban mindez körülbelül 2-3 óra alatt zajlott le, s hogyha nagyon belelendültünk volt hogy 4 órával tetőzött. Alapvetően egy kiadós, igényes edzés szerintem legalább 2 óra. Sajnos vagy nem sajnos kell ennyi idő a fejlődés érdekében. Nem szabad mohónak lenni, de kellenek a hatalmas álmok, hisz azok visznek minket előre, és ezekhez csak rengeteg munkával érhetünk el.

A komoly és intenzív edzések mellett időt kell szakítani a kötetlen mászásokra, játékokra, továbbá az antagonista ( mászás által nem fejlődő ) izmok fejlesztésére. Notórius jellemzője a mászóknak a görnyedt tartás, beesettnek tűnő váll. Ez a hátizmok és a mellizmok közötti túl nagy kontraszt miatt jöhet létre s erősítheti fel a hanyag tartást.

Amennyiben szintünknek megfelelően választjuk meg a szinte elengedhetetlen edzőpartnert és a megmászandó utakat, egyedülálló élményt kaphatunk a sporttól és szinte egész nap csak a falon fog mászni… járni az agyunk.

Kérdés esetén írjatok bátran!

Karácsony Ákos

Karácsony Ákos

Gyermekkorom óta sportolok. Nagyon sok mozgásformát kipróbáltam, de a falmászás fogott meg igazán. Egyszerre egy tökéletes társas tevékenység a szabadban,... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​