Fél egészség

Esős körök után vastagon áll a sár a gépen és nem törődtök vele? Hát nem tudtátok, hogy a tisztaság fél egészség? Fura jelenség, de ugyanaz a felhasználó, aki kocsijának tisztán tartására marokszám szórja a százasokat a kút melletti autómosó pénzbedobó nyílásába, képes úgy elhanyagolni kerékpárját, hogy a márkajelzés kiderítéséhez olyan vastag koszrétegen kell magunkat keresztülverekedni, amit bizonyos kultúrkörökben termőtalajnak hívnak… Pedig vasparipánk állapotának megőrzése nemcsak olcsóbb, mint szénhidrogén-étrendű szekerünké, hanem része is annak a folyamatnak, amit megelőző karbantartásnak hívunk. Hogy miért is?

A váz állapotáról vajmi kevés fogalmunk lehet, ha azt lerakódás fedi. Esetleges repedések, horpadások felderítésére remek alkalom egy alapos mosás. Mozgó alkatrészeinken is kialakul a kenőanyagok és a felvert por keverékéből álló olajsár, mely fokozott kopásnak teszi ki a szóban forgó részeket, extrém (de műhelyünkben viszonylag gyakran látott) esetben működésüket is befolyásolja.

“Begurulok hát a kocsimosóba, és kétszáz forintból lecsapatom”, gondolhatná a rutintalan kezdő, viszont a szakbarbár blogger azonnal lehűti a kedélyeket. Valóban kényelmes és hatékony így tisztítani a vasat, viszont az egyik legrosszabb dolog, amit elkövethetünk gépünkkel: a mosókban alkalmazott nagy nyomású vízsugár nem csak a retket távolítja el, hanem a kenőanyagot is és nem csak a láncból, ahol könnyen pótolható, hanem a csapágyazott forgáspontokból is, ahol az újrakenéshez már komolyabb műtétre van szükség. Ami pedig még rosszabb: a kenőanyag helyére víz és a magával hordozott részecskék kerülnek… gondolom, mindenki el tudja képzelni ennek a következményeit. Jómagam saját bőrömön tapasztaltam meg, pénztárcámban fájó nyomokat hagyott a szétrágódott csapágyak pótlása.

DSC_0259Bejáratott eszközök: a zacskó törlőronggyá lefokozott lyukas zoknikat rejt 

Lássuk a bringa-csutakolás általam alkalmazott folyamatát: Először is, langyos vízre van szükségünk, melyet egy erre a célra rendszeresített vödörbe töltünk. Első körben samponnal dúsítjuk ezt, mely lehet egy erre a célra fejlesztett bringa-sampon is, melynek zsíroldó képessége meghaladja a sztenderd vukettő szintjét… ezt egy autómosó kefével, vagy szivaccsal hordjuk fel, lehetőleg a nyereg, illetve kormány magasságától lefelé haladva. Ne féljünk, a nem sugárban érkező víz nem fog illetéktelen behatolást elkövetni csapágyainkba, ha azok jól szigeteltek.

A váz tisztítása után a felnik, kerekek következnek, illetve a hajtómű. Miután végeztünk a habosítással, egy vödör tiszta vízzel ismételjük meg a műveletet. A lecsepegtetést meggyorsítja, ha a hátsó kerekén pattogtatjuk párszor gépünket, illetve hátrafelé pörgetve pedálunkat a láncból és a lánckeréksorból is kidobatjuk a nem oda való folyadékot.

Száradás közben egy száraz ronggyal letörölhetjük a megmaradt foltokat a nehezen elérhető részekről. A láncot is töröljük szárazra, és lerakódásmentesre, a markunkba szorított ronggyal. Segédeszköz is létezik a lánc hatékony tisztítására. Ha a hátsó kereket kivesszük, a lánckeréksorba ragadt makacs lerakódást a rongyot vékonyra hajtva távolítsuk el, kihasználva a racsni reteszelését. Egyik irányba húzva racsnizni fog a sor, a másikba pedig törlünk. Minden sorközben játsszuk ezt el, amíg meg nem jelennek az egyes lánckerekeken feltüntetett fogszámok. A kivett kerék már nincs útban, így fékpofáink bordái közül is kipiszkálhatjuk a beragadt gumi és porkeveréket.

A rugóstagok, teleszkópos villák becsúszószárait is töröljük szárazra, a szimeringgyűrűk mentén beágyazódott port pedig egy puha fa fogvájóval tudjuk eltávolítani. A féktárcsák, illetve a felnik fékfelületei különösen kényesek a tisztaságra, célzottan erre gyártott tisztítószert vagy tiszta alkoholt alkalmazzunk rájuk.

DSC_0011

A “szobatiszta” kerékpáron szépséghibát csupán a kőfelverődések okoznak.

Ha mindent jól csináltunk, egy újszerű állapotba került gép a jutalmunk, melyen a lánc és váltóforgáspontok újrakenése (szemenként egy csepp olaj, átforgatni, majd egy ronggyal letörölni a felesleget!) után már nincs más dolgunk, mint hátradőlve gyönyörködni munkánk gyümölcsében.

Nagy Gábor

Nagy Gábor

Gyermekkoromban megérintett a forgó kerekek giroszkópikus hatása , a kétezres évek közepe óta pedig inkább életmódnak tekintem a bringákhoz fűződő... Még több

Észrevételed, kérdésed van?

Csapatunkat hobbi és intenzív szinten sportolók is alkotják. Így mi is átéltük, milyen kezdőnek lenni egy teljesen új mozgásforma kipróbálásakor, vagy új célokat kitűzve rendszeres sportolókká válni. Nyugodt szívvel írj nekünk, hiszen egy cipőben járunk​!​